چگونه استرس مصاحبه شغلی را مدیریت کنیم؟
اشتراک گذاری

یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها برای جذب و گزینش نیروی کار در هر شرکت یا سازمانی مصاحبه شغلی می‌باشد. این روش، متداول‌ترین راه برای ارزیابی افراد و یکی از مهم‌ترین مراحل برای استخدام در شرکت‌ها می‌باشد. به جرات می‌توان گفت اصلی‌ترین و با ارزش‌ترین سرمایه هر ارگانی نیروی انسانی آن است، چرا که توانایی کارکنان یک سازمان، هویت و توانایی آن شرکت در ارائه خدمات را نشان می‌دهد. به همین منظور برای شناخت بهتر، برای گزینش نیروهای کاری جدید، از ملاقات‌های حضوری برای شناخت بیشتر طرفین در قالب مصاحبه شغلی استفاده می‌شود. مصاحبه کاری فرآیندی تنش‌‎زا و پر استرسی برای متقاضیان شغل است که در ادامه به بررسی عوامل استرس‌زا و نحوه کاهش آن می‌پردازیم.


تاثیر رزومه در مصاحبه شغلی برای کاهش استرس

رزومه شغلی شما اولین قدم برای تاثیرگذاری بر روی شخص مصاحبه کننده می‌باشد. برای به دست آوردن شغل باید چندین بار اقدام به ارسال رزومه کنید. با توجه به اینکه تاثیر مثبت بر روی فرد مصاحبه کننده، باعث کاهش فشار و استرس بر روی شما می‌شود، با اطمینان می‌توان گفت برخورداری از یک رزومه قوی و حرفه‌ای مسیر رسیدن به موفقیت شما را هموار خواهد کرد. این نکته را در نظر داشته باشید که رزومه شما بلیط راه‌یابی به مصاحبه شغلی بوده و رزومه ارائه شده از میان چندین رزومه دیگر برگزیده شده است.


آشنایی بیشتر با شغل مورد نظر برای کاهش اضطراب

آگهی استخدامی مورد نظر را به دقت بخوانید و از اطلاعات درج شده در آن به عنوان یک راهنما استفاده کنید. شرایط استخدام درج شده در آگهی‌های شغلی توسط افراد ذی صلاح آن سازمان مشخص و تنظیم گردیده است؛ پس با توجه به این موارد شما یک دستورالعمل مشخص برای آماده‌سازی خود برای حضور در مصاحبه شغلی در اختیار دارید. با توجه به پیش نیازها و ویژگی‌های خواسته شده، می‌توانید شانس خود را برای استخدام شدن افزایش دهید. هرچه توانایی‌های شما به این جزییات نزدیک‌تر باشد، در هنگام مصاحبه شغلی از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار خواهید بود. با داشتن اعتماد به نفس بیشتر، میزان استرس خود را به حداقل رسانده و این موضوع باعث افزایش شانس شما برای کسب شغل مورد نظرتان می‌گردد.  


دلیل اصلی بروز اضطراب برای مصاحبه شغلی، فکر کردن در مورد قرار گیری در موقعیتی با ریسک و مخاطره بالا می باشد.


انجام تحقیقات قبل از مصاحبه شغلی برای افزایش اعتماد به نفس

قبل از حضور در مصاحبه شغلی در زمینه حیطه کاری شرکت یا سازمان مورد نظر تحقیقات جامع و کاملی به عمل آورید. در زمینه خدمات یا محصولات شرکت کسب اطلاع کنید و کیفیت و گستردگی آن ها را بسنجید. انجام این تحقیقات و افزایش دانسته‌‎های خود در این زمینه از مهم‌ترین نکات برای برخورداری از اعتماد بنفس، کاهش استرس و آمادگی هرچه بیشتر برای حضور در مصاحبه شغلی می‌باشد. همچنین این مسئله باعث می‌گردد که در هنگام پاسخ به پرسش‌های مصاحبه کننده، صحیح‌تر عمل کنید و شما هم سوال‌های متفکرانه‌تری از وی بپرسید. هرچه بتوانید در مورد خدمات و محصولات شرکت اظهار نظر کنید، عملکرد بهتری از خود در مصاحبه شغلی نشان خواهید داد.


درک ارزش‌های شرکت راهکار مناسبی برای کاهش استرس

همیشه داشتن اطلاعات به شما برتری و قدرت می‌دهد. این برتری باعث کاهش اضطراب و سراسیمگی شما در حین برگزاری مصاحبه شغلی می‌گردد. امروزه تمامی ارگان‌ها و شرکت‌ها دارای صفحات مجازی مختلفی در سطح اینترنت می‌باشند. با جستجو در این صفحات و مطالعه مطالب آن‌ها می‌توانید درک بهتری از آرمان‌ها و ارزش‌های شرکت داشته باشید. همچنین در صورت امکان، در مورد فرد مصاحبه کننده اطلاعاتی کسب کنید. در نرم افزار لینکدین، پروفایل همکاران آینده خود را بیابید، و درباره سِمت آنها و نوع فعالیتشان، تحصیلات و نقش آن‌ها در آن شرکت بیشتر بدانید. این نکته را در نظر داشته باشید که قرار است شما هم جزئی از این فرهنگ و جامعه کوچک باشید؛ پس باید خود را برای قرارگیری در این راستا آماده کنید.


زمانی که احساس می کنید انجام مصاحبه استخدامی برای شما سخت می گردد، به آن مثل یک گفت و گو و نگاه کنید.


تکنیک‌های کاهش استرس در مصاحبه شغلی

کسی را نمی‌یابید که برای حضور در مصاحبه شغلی دچار اضطراب و استرس نشود. اما با انجام یک سری از روش‌ها می‌توان استرس خود را کاهش داد. هرچه میزان اضطراب شما کمتر باشد، احتمال موفقیتتان در مصاحبه استخدامی بیشتر است. این را بدانید که این اولین مصاحبه شغلی زندگی شما نیست و آخرین آن هم نخواهد بود، پس استرس داشتن شما امری بی‌مورد است. تمرکز خود را بر روی به رخ کشیدن قابلیت‌هایتان بگذارید. برای کاهش استرس خود می‌توانید از موارد عنوان شده زیر استفاده کنید:

  • در صورت ایجاد لرزش در دستانتان در حین مصاحبه، آن‌ها را از دید فرد مصاحبه کننده پنهان نگه دارید.
  • اگر در زمان مصاحبه احساس کردید که در صدایتان لرزش وجود دارد، با کشیدن چند نفس عمیق اضطراب خود را کاهش دهید.
  • شب قبل از مصاحبه استخدامی سعی کنید که خوابی کامل و راحت داشته باشید. این امر به شما کمک می‌کند که مدیریت بهتری در کاهش استرس و کنترل ذهن خود داشته باشید.
  • سوالات احتمالی را که حدس می‌زنید از شما می‌پرسند را در ذهنتان مرور کرده و پاسخ‌های مناسب برای آن‌ها در نظر بگیرید.
  • نقاط قوت خود را بیابید و سعی در برجسته کردن آن‌ها کنید.
  • مصاحبه کننده با هدف مبارزه با شما به مصاحبه شغلی نیامده است؛ بلکه قصد دارد شما را بیشتر بشناسد. پس با نشان دادن چهره‌ای دوستانه، شما هم سعی کنید او را بهتر بشناسید.

جمع بندی

  • دلیل اصلی بروز استرس و اضطراب در مصاحبه استخدامی عدم آگاهی ما از اتفاقات اطرافمان است. ناشناخته‌ها باعث ایجاد ترس و نگرانی در ما می‌شوند.
  • پیشتر گفتیم که رزومه شما بخش زیادی از مسیر موفقیت شما را هموار کرده است.
  • مرحله بعدی که در موفقیت و عدم موفقیت شما بسیار تاثیرگذار است، وقت شناسی شماست؛ سعی کنید 15 دقیقه قبل از شروع مصاحبه شغلی خود، در محل حاضر گردید. این مسئله برای فرد مصاحبه کننده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
  • فرم استخدام خود را به صورت کامل و با خطی زیبا و خوانا پر کنید.
  • شخص مصاحبه کننده هنوز دوست و همکار شما محسوب نمی‌شود، از سوی دیگر نباید او را دشمن خود بدانید. شخص مصاحبه‌کننده قصد شناخت بیشتر شما را دارد. این مسئله را مدام به خود یادآوری کنید که آن ها به تخصص و دانش شما برای پیشبرد منافع شرکت نیاز دارند.
اشتراک گذاری