با انواع سوالات رایج در مصاحبه شغلی آشنا شوید
اشتراک گذاری

اگر می‌خواهید مصاحبه شغلی موفقی داشته باشید، بهتر است بدانید که مصاحبه کننده چه سوالاتی را در جلسه مصاحبه مطرح می‌کند. همیشه در تمامی مصاحبه‌های شغلی، پاسخ‌های واضح می‌تواند نقش موثری در گزینش فرد داشته باشد.

برای پاسخ به این سؤالات مصاحبه شغلی، توصیه می‌شود خود را فردی مشتاق، با انگیزه و توانمند نشان دهید، بدون اینکه در تمام طول مصاحبه از خودتان بگویید. همچنین می‌توانید با اندکی جسارت، به نقاط ضعف خود نیز اشاره کرده و نشان دهید که در حال بهبود و رفع آنها هستید. این کار نشان‌دهنده شناخت شما از خودتان و تلاش برای پیشرفت است.


10 سوال پر تکرار مصاحبه کاری

پس از ارسال فرم استخدام و دعوت شما به مصاحبه، سؤالاتی از شما پرسیده خواهد شد. پاسخ‌های مناسب به این سؤالات نقش مهمی در گزینش شما دارد. آشنایی با انواع سؤالات متداول مصاحبه، می‌تواند به شما در پاسخگویی مطمئن و مسلط کمک کند. برخی از رایج‌ترین سؤالات مصاحبه شغلی عبارتند از:


1. کمی از خودتان برایمان بگویید

یکی از اولین سؤالاتی که در مصاحبه مطرح می‌شود این است: «لطفاً کمی درباره خودتان بگویید» یا «خودتان را معرفی کنید».

شاید این سؤال به نظر ساده باشد، اما برخی افراد هنوز در پاسخگویی مناسب به آن مشکل دارند. به خاطر داشته باشید که پاسخ به این سؤال اهمیت بسیاری دارد و روند بقیه مصاحبه را تعیین می‌کند.

شما نباید درباره جزئیات زندگی شخصی‌تان صحبت کنید، بلکه باید بر روی زندگی حرفه‌ای و تجربیات مرتبط با شغل مورد نظر تمرکز کنید. پاسخی مختصر اما مفید بدهید. لازم نیست همه جزئیات تجارب شغلی‌تان را بیان کنید. بهتر است بر روی نقاط عطف و دستاوردهای حرفه‌ای مهم و مرتبط با شغل مورد نظر تاکید کنید.


در مصاحبه شغلی نقاط قوت خود را نام ببرید


2. نقاط قوت خود را نام ببرید

توصیه می‌شود در پاسخ به این سؤال از بیان صفات کلی مانند خونسردی، وقت‌شناسی، دقت و خلاقیت بپرهیزید، چرا که اکثر افراد می‌توانند چنین ادعاهایی در مورد خود مطرح کنند. به جای آن توصیه می‌شود بر روی سه مهارت یا توانایی مشخص که در آنها تبحر دارید، تمرکز کرده و با ذکر مثال توضیح دهید.

به عنوان نمونه اگر وقت‌شناس هستید و تجربه تحویل به موقع پروژه‌ها را داشته‌اید، یا ایده‌های خلاقانه‌ای در حوزه کاری‌تان مطرح کرده‌اید، و یا اینکه با دقت و ظرافت عمل کرده و نتایج خوبی کسب نموده‌اید، می‌توانید با ذکر نمونه‌هایی این موارد را توضیح دهید.


3. می توانید نقاط ضعف خود را نام ببرید؟

برای پاسخ به این سؤال توصیه می‌شود از گفتن جملاتی همچون «من هیچ نقطه ضعفی ندارم» یا «نمی‌توانم در این باره به شما بگویم» خودداری کنید. چرا که چنین پاسخ‌هایی نشان‌دهنده عدم آمادگی کافی برای مصاحبه است.

بهتر است بگویید که در برخی حوزه‌ها نیاز به بهبود دارید و مایلید با آموزش، این نقاط را تقویت نمایید. بدین ترتیب نشان می‌دهید که فردی صادق، واقع‌بین و به دنبال پیشرفت هستید که اتفاقا هدف اصلی مصاحبه‌کننده از طرح این سؤال است.


اشاره به «زیاد کار کردن» به عنوان یک نقطه ضعف، گزینه مناسبی برای نمایش نقاط قوت شما نیست.


4. چرا شرکت قبلی را ترک کردید؟

اول اینکه، سعی کنید به طور مثبت و بدون انتقاد از شرکت قبلی صحبت کنید. می‌توانید بگویید مثلاً "فرصت‌های شغلی جدیدی پیش روی من قرار گرفت که می‌توانست بیشتر جوابگوی خواسته‌های من باشد" یا "دنبال چالش‌ها و فرصت‌های جدیدی بودم که در شرکت قبلی به اشباع رسیده بود".

دوم اینکه، دلیل ترک شرکت قبلی را به فرصت‌های شغل جدید پیوند بزنید و توضیح دهید که چطور این شرکت و شغل جدید، برای رشد و توسعه شما مفیدتر است. به عنوان مثال: "آنچه مرا به این شرکت جذب کرده، فرصت کار با فناوری‌های نوین و پروژه‌های چالش‌برانگیز است که می‌تواند دانش من را ارتقا دهد."


سعی کنید با ذکر نکات مثبت، زمینه را برای صحبت در مورد توانایی‌های خودتان فراهم کنید و نشان دهید که چرا انتخاب مناسبی برای این شرکت هستید.

 

5. چه دلیلی برای استخدام شما وجود دارد؟

در صورتی که خود را گزینه مناسبی برای شغل مورد نظر می‌دانید، بهتر است این موضوع را مطرح کنید. اما به خاطر داشته باشید احتمالاً گزینه‌های دیگری نیز وجود دارند. بنابراین به جای مقایسه با دیگران، بهتر است روی توانایی‌ها و مهارت‌هایی که در آنها تبحر دارید، تأکید کنید. به عنوان مثال اگر روابط عمومی قوی یا سابقه همکاری با همان مجموعه را داشته‌اید، حتماً به آن اشاره کنید.

حتی اگر خود را گزینه برتر نمی‌دانید، با انگیزه و مشتاق به ادامه مصاحبه بپردازید. می‌توانید اشتیاق خود را برای یادگیری مهارت‌های لازم ابراز کنید و بر نقاط قوت خود تمرکز نمایید.


مصاحبه شغلی و سوالات رایج آن


6. در 5 سال آینده خود را در چه موقعیتی تصور می کنید؟

یکی دیگر از سوالات رایج مصاحبه این است که شما در 5 یا چند سال آینده، خود را از نظر شغلی در چه جایگاهی می‌بینید. این سوال باعث می‌شود که درباره اهداف و آرزوهای شغلی‌تان صحبت کنید. معمولا مدیران به دنبال استخدام افرادی هستند که شور و اشتیاق زیادی داشته باشند. سعی کنید که شور اشتیاق خود را در چارچوب سازمان یا شرکت نشان دهید تا مدیران به اهداف شما آگاه شوند.

به عنوان مثال می‌توانید بگویید:

من تصور می‌کنم در 5 سال آینده، با بهره‌گیری از تجربیات و مهارت‌های فنی خود و کمک همکاران و مدیران، بتوانم به سمت مدیریت پروژه در این شرکت ارتقا پیدا کنم. قصد دارم با کسب مهارت‌های مدیریتی لازم، مشتاقانه پله‌های ترقی را طی کرده و ضمن کمک به پیشرفت سازمان، خود را نیز در موقعیتی قرار دهم که بتوانم مسئولیت‌های بیشتر و چالش‌برانگیزتری را برعهده بگیرم.


7. چرا علاقه دارید این جا کار کنید؟

برای پاسخگویی به این سؤال، نشان دهید که به خوبی با شرکت و حوزه فعالیت آن آشنا هستید. عنوان کنید که اهداف و فعالیت‌های این شرکت، دقیقاً منطبق با اهداف شغلی و حرفه‌ای شماست. همچنین از شهرت، دستاوردها و نقاط قوت شرکت مطلع باشید و در کنار آن، به طور مؤدبانه‌ای به نقاط قابل بهبود نیز اشاره کنید. چنین رویکردی نشان می‌دهد شما فردی هوشمند، کنجکاو و دارای نگاه جامع‌نگر هستید که می‌تواند به پیشرفت شرکت کمک کند.


سوال حقوق مد نظر شما چقدر است در مصاحبه شغلی


8. حقوق مد نظر شما چقدر است؟

پاسخ به این سوال می‌تواند برای بسیاری از افراد چالش‌برانگیز باشد. البته هیچ اشکالی ندارد که با توجه به شرایط و تجربیاتتان، انتظارات متفاوتی در زمینه حقوق و مزایا داشته باشید. مهم این است که قبل از پاسخ‌دهی، از نرخ‌های رایج در سایر شرکت‌های مشابه مطلع باشید؛ سپس با تأکید بر تجربیات، دانش و مهارت‌های خود، انتظاراتتان را بیان نمایید. این کار نشان‌دهنده اطمینان و اعتمادبه‌نفس شماست و هویت حرفه‌ای‌تان را تضعیف نمی‌کند.


9. آیا به کار تیمی علاقمند هستید؟

اکثر افراد در رزومه خود، توانایی کار تیمی را ذکر می‌کنند، اما تعداد کمی واقعاً مفهوم آن را درک کرده‌اند. سعی کنید با ارائه مثال‌هایی از تجربیات گذشته، نحوه همکاری موثر با دیگر اعضای تیم را در پروژه‌ها و شرکت‌های پیشین شرح دهید.

چنانچه قرار باشد عضوی از یک تیم باشید یا مسئولیت مدیریت یک تیم را برعهده بگیرید، پاسخ صحیح و مفهومی به این سؤال از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود.


چه سوالاتی در مصاحبه پرسیده می شود؟


10. آیا شما سوالی دارید؟

در پایان مصاحبه حتماً یک یا چند سؤال مناسب مطرح کنید. این فرصتی است تا ابهامات احتمالی خود را برطرف کنید و همچنین نشان دهید که به موضوعات مطرح‌شده توجه نموده‌اید.

می‌توانید از مصاحبه‌گر بخواهید تا نظرش را در مورد عملکرد شما در طول مصاحبه بیان کند. یا اینکه یکی از نکات کلیدی مطرح‌شده توسط وی را انتخاب کرده و درخواست توضیح بیشتر نمایید. چنین رویکردی نشان‌دهنده علاقه، توجه و جسارت شما در مصاحبه خواهد بود.


چه سوالاتی در مصاحبه پرسیده می شود؟

قبل از مصاحبه سعی کنید تصویری کلی از سوالات احتمالی و جریان جلسه بدست آورید. این کار به شما کمک می‌کند تا اعتماد به نفس و آمادگی لازم را داشته باشید و در جهت دلخواه خود، مصاحبه را هدایت نمایید.

علاوه بر این، نشان دهید که مشتاقانه خواهان همکاری با این مجموعه هستید. با این رویکرد و آمادگی قبلی، می‌توانید مصاحبه‌کننده را تحت تاثیر خود قرار دهید و شانس موفقیت خود را افزایش دهید، حتی اگر گزینه‌های بهتری نیز در کنار شما وجود داشته باشند.

اشتراک گذاری