احتمالاً شما هم تابهحال شنیدهاید که بسیاری اوقات فاصله بین دریافت یک شغل و رد شدن در شغل مناسب یک رزومه مناسب و اصولی است. در این سند اطلاعات مختلفی نگاشته میشود. از اطلاعات شخصی و علایق گرفته تا مهارتها و سوابق شغلی. علاوه بر ذکر موارد مناسب در این سند لازم است که این موارد بهصورت اصولی و تأثیرگذار نوشته شوند.
اما این سند باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟ طبق چه اصولی تنظیم شود؟ در ادامه به پاسخ چنین سوالاتی خواهیم پرداخت. اگر میخواهید جواب سؤالات خود در این زمینه را دریافت کنید، مقاله پیشرو به شما کمک میکند.
رزومه چیست و شامل چه مواردی میشود؟
رزومه قرار است که شرایط، ویژگیها و سوابق یک فرد را نشان دهد؛ بنابراین مواردی که مربوط به این موضوعات هستند در این سند ذکر میشوند. فرد با ارسال رزومه برای کارفرما درخواست شغل داده و قابلیتها و صلاحیت خود برای دریافت شغل را ذکر میکند. معمولاً کارفرما پس از بررسی اطلاعات در صورت مورد قبول واقعشدن آن، فرد را به مصاحبه دعوت میکند.
اولین اطلاعاتی که در رزومه ذکر میشود، اطلاعات شخصی است. این اطلاعات معمولاً شامل مواردی چون نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، شمارهتلفن، وضعیت تأهل و... میشوند. یکی دیگر از مهمترین اطلاعاتی که وارد میشود، اطلاعات مربوط به تحصیلات است. دیگر موردی که باید ذکر شوند هدف از نوشتن و ارسال سند موردنظر است که بهطور کلی اهداف و انگیزه فرد را بهصورت خلاصه بیان میکند.
ذکر مهارتهای مختلف نیز مهم است. بهعنوانمثال مهارتهای نرمافزاری خود را باید ذکر کنید یا مهارت فنی خاصی که دارید. دیگر اطلاعات مهمی که باید نوشته شوند سوابق شغلی و حرفهای است. داشتن سابقه شغلی متناسب میتواند کمک بسیاری برای دریافت شغل موردنظر کند. بخشهای اختیاری دیگری نیز ممکن است اضافه شوند اما مواردی که ذکر شدند، مهمترین و اصلیترین بخشها هستند.
چگونه یک رزومه اصولی و مناسب بنویسیم؟
نوشتن رزومه باید بهصورت اصولی صورت گیرد. به صورتی که کاملاً مرتبط نوشته شود، قالب مناسبی داشته باشد و بتواند نظر کارفرما را جلب کند. در ادامه به ذکر مواردی میپردازیم که با رعایت آنها میتوان یک رزومه مناسب نوشت.
اولین گام: انتخاب قالب مناسب رزومه
منظور از قالب، طراحی کلی رزومه و ترتیبی است که اطلاعات نوشته شده و نشان داده میشوند. طراحی رزومه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که اگر کارفرما در مواجهه با رزومه شما، با بیدقتی، عدم کیفیت در طراحی و عدم خوانایی درست اطلاعات روبهرو شود، احتمال رد رزومه شما بسیار بالا خواهد بود.
برای مشاهده نمونه رزومه های استاندارد و حرفهای میتوانید از فروشگاه قالبهای رزومه رزومه فارسی دیدن کنید.
معمولاً سه نوع متداول برای نوشتن رزومه وجود دارند که شامل انواع زمانی، عملکردی یا کاری و ترکیبی میشوند.
در نوع زمانی زمان و ترتیب انجام کارها مهم است. در این نوع مهارتها و سوابق فرد از آخرین موردی که انجام شده شروع میشود و به همین ترتیب در تاریخ عقب میرود. در واقع ابتدا تازهترین مهارتها و سوابق فرد نگاشته میشوند. در این نوع تاکید بر سوابق و تجربیات کاری است. نوع زمانی یا کرونولوژیکال معمولاً برای افرادی که دارای سوابق کاری پرباری هستند توصیه میشود.
دومین قالب یعنی عملکردی بر مهارتها و تواناییهای فرد متقاضی تاکید دارد. اما اینجا دیگر ترتیبی برای نوشتن مهارتها وجود نداشته و مقولة زمان اهمیتی ندارد. برخلاف نوع قبل که بر سوابق شغلی به ترتیب تاریخ تاکید دارد اینجا تاکید بر مهارتهای فرد است.
سومین قالب رزومه یعنی ترکیبی همانطور که از نامش مشخص بوده ترکیبی از نوع زمانی و کاری است. در این نوع ابتدا مهارتهای فرد ذکر شده و سپس سوابق شغلی به ترتیب تاریخ ذکر میشوند. قالبهای دیگری هم وجود دارند اما این سه نوع قالبهای اصلی هستند.
اطلاعات شخصی را به طور کامل ذکر کنید
نام و نام خانوادگی فرد باید در ابتدای سند ذکر شود. بهتر است نام و نام خانوادگی با فونتی بزرگتر و بولد نوشته شود. همچنین اطلاعات تماس خود را به طور کامل ذکر کنید. بهتر است که علاوه بر شمارهتلفن همراه، ایمیل خود را نیز وارد کنید. آدرس پستی هم میتواند ذکر شود. اگر نیاز به نمونه کار بود میتوانید پیوندی از یک نمونه کار مرتبط و یا آدرس شبکههای اجتماعی خود را در این بخش ذکر کنید.
خلاصه رزومه و اهدافتان را ذکر کنید
پس از اطلاعات شخصی، اهداف خود از درخواست شغل و خلاصهای از خودتان را بنویسید. اهداف شما میتوانند نشانگری از شخصیت شما باشند. این بخش مخصوصاً برای افراد تازهکار و کسانی که تازه فارغالتحصیل شدهاند مهم است.
مهارتهای مرتبط را ذکر کنید
دقت کنید که برای شغل مربوطه چه مهارتهایی موردنظر کارفرما است. این مهارتها میتوانند شامل هر چیزی مرتبط با شغل موردنظر باشند. مثلاً برای یک بازاریاب مهارتهای مربوط به صحبتکردن و اقناع مهم است. برای یک گرافیست خلاقیت و تسلط بر نرمافزارهای مربوطه مهم است.
موفقیتهای شغلی را ذکر کنید
در بخش سوابق شغلی از زمانبندی معکوس برای ذکر موارد استفاده کنید. بهعلاوه میتوانید موفقیتها، ترفیعها و دستاوردهایی که در شغلهای مختلف کسب کردید را ذکر کنید. اگر سوابق شغلی زیادی ندارید کارآموزیها و کارهای داوطلبانه را ذکر کنید.
جزئیات تحصیلات را ذکر کنید
تحصیلات مرتبط میتواند خیلی به شما کمک کند. هنگامی که این بخش را مینویسید، جزئیاتی همانند مؤسسه یا دانشگاه مربوطه، رشته تحصیلی، مدرک تحصیلی، معدل، تاریخ ورود به تحصیل و فارغالتحصیلی را در رزومه ذکر کنید. بهعلاوه ذکر دستاوردها، موفقیتها، جوایز و... میتوانند مفید باشند.
بخشهای اختیاری مرتبط
پیشنهاد میشود که اگر سوابق شغلی و مهارتی کوتاهی دارید، بخشی مربوط به علایق و موفقیتهای خود اضافه کنید. توجه داشته باشید که این علایق و موفقیتها کاملاً مرتبط با شغل موردنظرتان باشند.
از زیادهگویی و اغراق بپرهیزید
نکتة بسیار مهم در نگارش این سند رعایت خلاصهنویسی است. از ذکر نکات بیاهمیت، غیرمرتبط و توضیحات اضافی بپرهیزید. همچنین در مهارتها و سوابق خود اغراق نکنید. سعی کنید واقعیتها را ذکر کنید.
با اینکه تصویر پرسنلی جزو موارد ضروری یک رزومه کاری نیست ولی مطمئن باشید امکان بررسی و تایید یک رزومه عکسدار بسیار بیشتر از یک رزومه بدون عکس است.
در نامگذاری فایل رزومه دقت کنید. از نامهای غیرمعقول و تصادفی استفاده نکنید. در حالت کلی بهتر است نام رزومه شما به این شکل باشد: AliAminiResume.pdf
جمعبندی
رزومه شامل اطلاعات شخصی، مهارتها، هدف و انگیزه، سوابق شغلی و علایق میشود که شرایط شما برای دریافت یک موقعیت شغلی را نشان میدهد. برای نوشتن اصولی یک رزومه نیاز به رعایت مواردی چون ذکر دقیق اطلاعات شخصی، انتخاب قالب مناسب رزومه، ذکر جزئیات سوابق شغلی و تحصیلی، پرهیز از اغراق و زیادهگویی، رعایت نکات نوشتاری و ذکر موارد مرتبط وجود دارد.