چگونه یک رزومه تحصیلی بنویسیم؟

رزومه تحصیلی یکی از مهم‌ترین مدارک برای پذیرش تحصیلی، استخدام در برخی مشاغل آکادمیک و متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور می‌باشد. نوشتن رزومه تحصیلی نیاز به دقت و رعایت برخی اصول دارد که سعی کردیم در این مقاله به آن‌ها بپردازیم. با رزومه فارسی همراه باشید.

به دلیل اینکه یک رزومه خوب، سخنگوی مهارت‌ها و ویژگی‌های فردی شماست که می‌تواند در کم‌ترین زمان ممکن، اطلاعات کاملی از شما به مخاطب ارائه دهد، نحوه نوشتن و ساخت رزومه از اهمیت بالایی برخوردار است.

در واقع رزومه تحصیلی شباهت بسیاری به رزومه کاری دارد با این تفاوت که رزومه تحصیلی برگه‌ایست که نشان‌دهنده قابلیت‌ها و مهارت‌های علمی، مدارج دانشگاهی و بین‌المللی و توانمندی‌های تجربی فرد می‌باشد. رزومه های تحصیلی معمولا به دو صورت: هدف‌گذاری شده برای داخل کشور (برای ارائه به دانشگاهی در مقطع تحصیلی بالاتر به منظور پذیرش در آن دانشگاه) و بین‌المللی (پذیرش در دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور) ارائه می‌شوند. برای نوشتن رزومه تحصیلی، باید برخی اصول مانند ساختار کلی، نوع طراحی، موارد مورد نیاز جهت درج در رزومه، ترتیب نوشتن و... رعایت شوند.



رزومه تحصیلی موفق چه رزومه‌ای است؟

احتمالا شما در محل مطالعه اولیه رزومه خود حضور نخواهید داشت؛ پس رزومه‌ای موفق است که در اگر در اختیار فردی قرار گرفت که شما را نمی‌شناسد، بتواند دید کامل و جامعی از شما و توانایی‌هایتان را ارائه دهد. به همین منظور باید به جزئیات طراحی و محتوای رزومه خود اهمیت دهید. رزومه شما، نماینده خودِ شماست. سعی کنید در نگارش رزومه تحصیلی، تمامی اطلاعات رزومه را به صورت شفاف بیان کنید که با یک بار مطالعه، کاملا قابل فهم باشند.


دقت در نگارش و املای متون رزومه، همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است به ویژه زمانی که قرار است رزومه تحصیلی نوشته شده، به یک مرکز آکادمیک سطح بالا یا یک دانشگاه ارسال شود. پس دقت در نوشتار رزومه فوق‌العاده مهم و ضروری است.


در نوشتن رزومه تحصیلی به چه نکاتی باید توجه داشت؟

  • استفاده از طراحی اصولی و زیبا (اغلب ساده و بدون طرح‌های گرافیکی خاص)
  • پرهیز از غلط‌های املایی و نگارشی در متن رزومه
  • پرهیز از بزرگنمایی و رعایت اصل صداقت در نوشتن رزومه
  • استفاده از اطلاعات تماس و شماره تلفن‌های معتبر و فعال
  • استفاده از آدرس ایمیل رسمی (مثلا استفاده از آدرس ایمیل alisbo5842o@gmail.com دید خوبی از شما به مخاطب رزومه، ارائه نخواهد داد)


نحوه نوشتن رزومه تحصیلی


۱- ساختار کلی رزومه تحصیلی و تعداد صفحات

همانطور که در مقاله نحوه نوشتن رزومه کاری توضیح داده شد، بهتر است رزومه های کاری در یک صفحه یا حداکثر دو صفحه نگاشته شوند ولی رزومه های تحصیلی یا CV معمولا از این قانون پیروی نمی‌کنند؛ چرا که لازمه یک رزومه تحصیلی، پربار بودن آن به لحاظ محتوای علمی آن می‌باشد. شما می‌توانید رزومه تحصیلی خود را تا چندین صفحه (معمولا بین ۲ الی ۶ صفحه) طراحی و تکمیل نمایید.

طراحی رزومه ها به خصوص رزومه تحصیلی به دلیل طولانی بودن آن، بسیار مهم است. سعی کنید رزومه خود را طوری طراحی کنید که مطالعه آن برای مخاطب خسته کننده نباشد. بدین منظور از بهتر است قالب رزومه را زیادی شلوغ نکرده و از فونت‌های خوانا و با سایز مناسب استفاده کنید.

سعی کنید در ساختار رزومه خود از یک زبان طراحی مشخص استفاده کرده و ترکیب‌بندی مناسبی داشته باشید. به عنوان مثال اگر در ابتدای رزومه، عناوین را به صورت درشت و اطلاعات مربوطه را با فونت کوچک نوشته‌اید، در سایر بخش‌های مشابه هم به همین شیوه عمل کنید. یا اگر فونت پاراگراف‌های عادی ابتدای رزومه B Nazanin با اندازه ۱۴ هستند، در باقی بخش‌های رزومه که مشابه همین بخش هستند نیز از همین فونت و اندازه استفاده کنید.

مورد بعدی، حاشیه‌هاست؛ به دلیل اینکه ممکن است جهت آرشیو، رزومه شما پرینت شود، از حاشیه امن مناسبی در رزومه خود بهره ببرید. اگر رزومه شما حالت گرافیکی دارد، بهتر است حاشیه‌های گرافیکی یا پس‌زمینه را طوری انتخاب کنید که در صورت چاپ یا برش از اطراف، لطمه‌ای به طرح رزومه‌تان وارد نشود. در اوراق عادی یا ساده رزومه، معمولا حاشیه‌ای بین ۱.۵ الی ۲ سانتی متر در نظر گرفته می‌شود.


در ابتدای رزومه تحصیلی چه اطلاعاتی درج می‌شوند؟
  • نام و نام خانوادگی
  • تصویر پرسنلی
  • ایمیل و شماره تماس
  • معرفی مختصر خودتان (اختیاری)

همانطور که سابقا ذکر شده، در ساخت هر نوع رزومه‌ای از شماره تماس‌های معتبر و فعال، و حتما از آدرس ایمیل حرفه‌ای و معقولانه استفاده کنید.


۲- استفاده از علائم خاص و استایل در رزومه تحصیلی

به طراحی استایل یا سبک رزومه تحصیلی خود اهمیت دهید. شاید اولین مساله برای ترغیب به مطالعه رزومه، ظاهر آن باشد. برای طراحی فرم رزومه، سعی کنید از قالب‌های استاندارد استفاده کرده و یا در صورتی که خودتان به طراحی رزومه تحصیلیتان می‌پردازید، اصول اولیه طراحی رزومه تحصیلی را رعایت کنید.

در نوشتن رزومه تحصیلی، به استفاده از علائم خاص مانند، علائمی که در عنوان نرم‌افزارها یا زبان‌های برنامه نویسی وجود دارد دقت کنید. ممکن است پس از خروجی متوجه شوید که علائم جابجا یا ناخوانا درج شده یا هنگام چاپ رزومه، پشتیبانی نشده‌اند. به عنوان مثال #Asp.Net C


۳- نوشتن سوابق تحصیلی در رزومه تحصیلی

همانطور که از اسم رزومه تحصیلی مشخص است، سوابق تحصیلی از مهم‌ترین بخش‌های یک رزومه تحصیلی است. سعی کنید این بخش را در صفحات ابتدایی رزومه و به طور دقیق و با جزئیات درج کنید. مقطع و رشته تحصیلی، نام و محل دانشگاه، تاریخ فارغ التحصیلی، عنوان پایان‌نامه و معدل از جمله مواردی‌ست که می‌توانید در این بخش درج کنید. بهتر است ترتیب درج سوابق تحصیلی به صورت نزولی (یعنی ابتدا مقاطع بالاتر سپس مقاطع پایین‌تر) باشد.


۴- درج لیست مقالات و کتب چاپ شده در رزومه تحصیلی

از اصلی‌ترین بخش‌های رزومه تحصیلی، لیست مقالات و کتاب‌های چاپ شده می‌باشد. اگر مقاله چاپ شده‌ای دارید یا کتابی را نوشته یا در حال نوشتن هستید، حتما این بخش را تکمیل نمایید. سعی کنید مقالاتی که مهم‌تر هستند را در ابتدای لیست قرار دهید. از مواردی که در این بخش به صورت لیست‌وار درج می‌شوند می‌توان به عنوان مقاله یا کتاب، تاریخ انتشار، لیست نویسندگان و رتبه علمی اشاره کرد. از درج مقالاتی که قصد نوشتن آن‌ها را دارید و هنوز هیچ کار عملی در مورد آن انجام نداده‌اید، خودداری کنید.

در مورد مقالات خود به جزئیات تخصصی بیشتری که فکر می‌کنید از اهمیت بالایی برخوردار نیستند نپردازید؛ افرادی که رزومه شما را بررسی می‌کنند معمولا جزو تیم پذیرش بوده و کارشناس رشته تخصصی شما نخواهند بود.


۵- سوابق کاری و شغلی در رزومه تحصیلی

سوابق کاری در رزومه تحصیلی کمی متفاوت با رزومه کاری بوده و از اهمیت کمتری برخوردار است. بهتر است در رزومه تحصیلی، دستاوردها و تجارب علمی خود را در بخش سوابق کاری درج کنید. برای مثال مدتی کار در آزمایشگاه دانشگاهی معتبر و تحقیق در مورد یک فرآیند مشخص، می‌تواند اهمیت این بخش را بالاتر ببرد. از درج مشاغل مورد علاقه یا آرزوهای شغلی خود، بپرهیزید. سعی کنید مواردی که ربطی به کلیت رزومه تحصیلی شما ندارند را در این بخش عنوان نکنید.


۶- افتخارات و جوایز کسب شده در رزومه تحصیلی

رزومه تحصیلی شما هر چه پربارتر باشد، نتیجه بهتری خواهد داشت. پربار بودن با پرحرفی و اضافه‌گویی تفاوت دارد. جوایز و افتخاراتی که شما کسب کرده‌اید اگر با رشته تحصیلیتان مرتبط باشند، قطعا برای مخاطب رزومه شما اهمیت ویژه‌ای خواهند داشت؛ پس لیست جوایز و افتخاراتی که در حالت کلی ارتباطی با رزومه تحصیلیتان دارند را درج کنید. همواره سعی کنید کمال صداقت را در نوشتن رزومه خود رعایت کنید.



چند نکته قابل توجه در نوشتن یک رزومه تحصیلی:

  • رزومه تحصیلی معمولا به دانشگاه‌ها، مراکز آکادمیک یا نهادهای مرتبط ارسال می‌گردد؛ پس بهتر است در بخش‌هایی از رزومه خود، از واژگان تخصصی رشته خود استفاده کنید.
  • از ادبیات مناسب و رسمی استفاده کنید.
  • خلاصه‌نویسی و مفیدنویسی را سرلوحه قلم خود قرار دهید.
  • از وجود حتی کوچکترین اشتباه تایپی یا نگارشی در رزومه خود مطمئن شوید.
  • از زیاده‌گویی و پرداخت به مسائل حاشیه‌ای خودداری کنید.
  • از ذکر اطلاعات شخصی غیر ضروری، مسائل مذهبی و دیدگاه‌های سیاسی خودداری کنید.
  • موارد تخصصی درج شده در رزومه، مستند و مستدل باشد.
  • رزومه خود را بارها خوانده و ویرایشات لازم را انجام دهید.

در صورتیکه مایل هستید تا تیم رزومه فارسی، طراحی رزومه تحصیلی شما را بر عهده بگیرد، از طریق تلگرام resumefarsi_ir@ با ما تماس حاصل کرده و یا از طریق عضویت در وبسایت رزومه فارسی به عنوان کارجو در پنل کاربری خود، سفارشتان را به صورت آنلاین ثبت نمایید.