چگونه یک رزومه کاری بنویسیم؟

هر شخصی برای موفقیت در استخدام و رسیدن به شغل مورد نظر خود نیاز به ارائه یک رزومه جامع و مناسب از مشخصات فردی، سوابق کاری و مهارت‌های خود دارد. با وبسایت رزومه فارسی همراه باشید تا مراحل نوشتن یک رزومه کاری حرفه‌ای و استاندارد را در قالب یک مقاله مرور کنیم.


رزومه کاری چیست؟

رزومه، نوشته‌ای‌ست در حدود یک الی چند صفحه که شامل مشخصات فردی، سوابق تحصیلی، سوابق کاری، لیست مهارت‌ها و ... می‌باشد. در واقع کارفرمایان و شرکت‌های مختلف برای استخدام کارجویان، نیاز به اطلاعات نسبتا جامعی در مورد پیشینه آن‌ها دارند تا بتوانند از میان گزینه‌های موجود مناسب‌ترین شخص را انتخاب نمایند. همین مساله نیاز به داشتن یک رزومه مناسب و استاندارد را برای افراد متقاضیِ کار بسیار ضروری می‌کند.

در نظر داشته باشید که نوشتن رزومه با وجود اینکه ممکن است بسیار ساده باشد، ولی همراه با نکات ظریفی‌ست که می‌تواند آن را تاثیرگذارتر کند؛ به طور مثال حجم رزومه‌ای که برای سوابق تحصیلی و پژوهشی نوشته شده با رزومه‌ای که برای سوابق کاری حرفه‌ای نوشته شده، متفاوت است.


تفاوت رزومه و CV چیست؟

در نوشتن رزومه ممکن است با دو واژه Resume (رزومه) و CV (سی وی) مواجه شوید. این دو واژه معنای بسیار نزدیکی به هم دارند با این تفاوت که رزومه دارای یک یا دو صفحه و شاید مختصرتر بوده و در مدت سه تا پنج دقیقه قابل خواندن است ولی CV یا Curriculum vitae که شرح حالی از کارجوست، دارای دو یا چند صفحه (معمولا بیشتر از دو صفحه) می‌باشد و بیشتر برای معرفی مهارت‌های شغلی کارجویان که نیاز به جزئیات بیشتر دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به باید داشته باشید که رزومه شما باید به قدری درست و حرفه‌ای نوشته و تنظیم شده باشد که بتواند مهارت‌ها و نقاط قوت مرتبط با عنوان شغلی مورد نظرتان را هر چه برجسته‌تر ارائه دهد. ما در بخش طراحی اختصاصی رزومه کاری در وبسایت رزومه فارسی، رزومه های کاری شما دوستان را با بالاترین کیفیت ممکن به دو زبان فارسی و انگلیسی طراحی و آماده می‌کنیم.


در نوشتن رزومه به چه نکاتی باید توجه داشت؟

  • استفاده از طرحی اصولی، زیبا و جذاب (ساده یا گرافیکی)
  • پرهیز از ذکر مواردی که فکر می‌کنید اهمیتی برای کارفرمای مورد نظر نداشته باشد.
  • پرهیز از غلط‌های املایی و نگارشی در متن رزومه
  • پرهیز از بزرگنمایی و رعایت اصل صداقت در نوشتن رزومه
  • استفاده از شماره تلفن‌های معتبر و فعال
  • استفاده از آدرس ایمیل رسمی (مثلا استفاده از آدرس ایمیل jojo132456@gmail.com دید خوبی از شما به کارفرما ارائه نخواهد داد)
  • پرهیز از وسواس بیش از حد (کارفرما از شما فقط یک رزومه ساده با کیفیت می‌خواهد نه هیچ چیز بیشتری)

پیشنهاد می‌شود رزومه خود را در یک صفحه A4 تکمیل کنید که برای چاپ و آرشیو مناسب‌تر باشد.


موارد مهمی که باید در رزومه درج شوند:

  • تصویر پرسنلی (اختیاری)
  • مشخصات فردی (نام، نام خانوادگی، وضعیت تاهل و ...)
  • اطلاعات تماس (ایمیل، شماره‌های تماس، آیدی شبکه‌های اجتماعی و ...)
  • معرفی مختصر خودتان
  • سوابق تحصیلی
  • سوابق شغلی
  • مهارت‌ها
  • جوایز و افتخارات (اختیاری)
  • گواهینامه‌ها (اختیاری)

تجربه نشان داده است که اکثر رزومه ها به علت طراحی نامناسب، غلط‌نویسی یا استفاده از فونت‌های نامناسب، بدون بررسی کنار گذاشته می‌شوند؛ بنابراین از اهمیت طراحی رزومه خود غافل نشوید.


مشخصات فردی در رزومه

مشخصات فردی شما از قسمت‌های مهم رزومه کاریتان بوده و معمولا به عنوان اولین بخش‌های رزومه درج می‌شود. مشخصات فردی شامل اطلاعاتی‌ست که ممکن است برای کارفرما مهم باشد. مواردی مانند: نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، وضعیت تاهل، وضعیت نظام وظیفه و ...

ممکن است برخی شرکت‌ها اصول خاصی برای نوشتن رزومه در نظر بگیرند. به طور مثال نوشتن مواردی مانند نام پدر، کد ملی، کد پستی و ... جزو مواردی هستند که به طور پیشفرض در رزومه های کاری نوشته نمی‌شوند و اساسا جزو موارد اصلی رزومه محسوب نمی‌شوند؛ ولی اگر شرکت مورد نظر شما، درخواست نوشتن مواردی از این دست را داشتند، می‌توانید این موارد را به رزومه خود اضافه نمایید.


اطلاعات تماس در رزومه

اطلاعات تماس شما بدون شک از مهم‌ترین بخش‌های رزومه کاریتان است. این بخش نیز معمولا در بالای رزومه نوشته می‌شود. بخش اطلاعات تماس در رزومه معمولا از شماره تلفن ثابت، شماره موبایل، ایمیل، آدرس وبسایت، لینک و آیدی مسنجرها و شبکه‌های اجتماعی شخصی یا کاری و آدرس محل سکونت تشکیل می‌شود.


معمولا در رزومه ها، آدرس محل سکونت به صورت حدودی وارد می‌شود. به عنوان مثال: "ایران - تهران"، "غربِ تهران"، "تهران - تهرانسر". با این همه، نوشتن آدرس کامل نیز مانعی ندارد.



قالب رزومه کاری
نمونه قالب رزومه
نمونه رزومه فارسی


سوابق تحصیلی در رزومه

قطعا تحصیلات و سوابق تحصیلی، در شکل‌گیری شخصیت فرد، نوع ارتباطات و مهم‌تر از همه میزان تسلط در حرفه تخصصی خود نقش مهمی ایفا می‌کند؛ بنابراین این بخش از رزومه برای کارفرمایان از اهمیت بالایی برخوردار است. بخش سوابق تحصیلی رزومه، معمولا به صورت لیست‌وار و با مواردی مانند مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، دانشگاه، تاریخ فارغ‌التحصیلی و معدل تکمیل می‌شود.


سوابق کاری در رزومه

مطمئنا سوابق کاری یا سوابق شغلی کارجو حائز اهمیت بسیاری‌ست. اینکه چه سابقه کاری داشته‌اید و قبلا در چه شرکت‌ها یا مجموعه‌هایی فعالیت کرده‌اید از جمله مواردیست که برای کارفرمایان اهمیت بالایی دارد. سعی کنید سوابق کاری خود را به مانند بخش‌های دیگر رزومه، بدون اغراق و با صداقت کامل درج نمایید. مواردی که معمولا در این بخش درج می‌شوند عبارت‌اند از: نام شرکت، سِمَت شغلی، مدت فعالیت و موارد اختیاری مانند تاریخ شروع و اتمام به کار، حقوق و دلایل خروج از کار قبلی (این موارد ممکن است در هنگام مصاحبه حضوری پرسیده شوند).


لیست مهارت‌ها و زبان‌ها در رزومه

شاید اگر رسم و رسوم سنتی مراحل استخدام را کنار بگذاریم، مهارت‌های شما، مهم‌ترین دلیل استخدام شماست. امروزه منابع موجود در اینترنت یک معلم آنلاین و اغلب رایگان است؛ کافی است کمی زمان گذاشته و تمرین کنیم. چه بسا بسیاری از افراد هستند که بدون سابقه تحصیلی مرتبط یا سابقه کاری خاصی، توانایی و تسلط بسیار بالایی در انجام امور مربوطه دارند.

سعی کنید مهارت‌هایی که در آن‌ها تسلط دارید را با توجه به عنوان شغلی کمورد نظرتان، به طور کامل تکمیل نمایید. به طور مثال اگر در حال ارسال رزومه برای فیلد برنامه‌نویسی هستید، مهارت‌های مربوط به حوزه برنامه‌نویسی خود را ذکر کنید. نیازی به درج مهارت‌های خود در زمینه تولید محتوا ندارید.

زبان‌های خارجی در بسیاری از عناوین شغلی جزو فیلدهای ضروری استخدام به شمار می‌روند. اگر به غیر از زبان مادری خود، به زبان دیگری آشنا یا مسلط هستید، حتما آن‌ها را در رزومه خود لیست کنید.


لیست جوایز، افتخارات و گواهینامه‌ها

از جمله بخش‌هایی که به تازگی در رزومه های کاری درج می‌شوند، لیست جوایز و افتخارات کسب کرده و لیست گواهینامه‌های دریافتی‌ست. در این بخش می‌توانید لیستی از جوایزی که در طول دوران کاری خود کسب کرده‌اید یا گواهینامه‌های آموزشی و کاری خود را درج نمایید.

با توجه به اصل اختصار در نوشتن رزومه کاری، پیشنهاد می‌شود که اگر واقعا فکر می‌کنید جوایز دریافتی یا گواهینامه‌های شما به فیلد شغلی مورد نظرتان ارتباطی دارد، آن‌ها را در این بخش از رزومه‌تان درج کنید.


نوشتن چه مواردی در رزومه کاری اختیاری هستند؟

همانطور که اشاره شد، برخی از بخش‌های رزومه های کاری اختیاری هستند که به جز موارد خاص، نیازی به درج آن‌ها نیست. از جمله این بخش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تصویر پرسنلی
  • شماره شناسنامه
  • کد ملی
  • نام پدر
  • شماره گذرنامه
  • آدرس کامل محل سکونت
  • لیست علایق و سلایق

با اینکه تصویر پرسنلی جزو موارد ضروری یک رزومه کاری نیست ولی مطمئن باشید امکان بررسی و تایید یک رزومه عکس‌دار بسیار بیشتر از یک رزومه بدون عکس است.