ویراستاری رزومه از موضوعات مهمی است که کارجویان باید به آن توجه ویژهای داشته باشند. رزومه باید به طور واضح، مختصر و راهبردی مهارتها، تجربه کاری و صلاحیتهای شما را نشان دهد تا کارفرما به ملاقات با شما علاقهمند شود.
ویراستاری رزومه چیست و چگونه یک رزومه را ویرایش کنیم؟
ویرایش رزومه باید به گونهای انجام شود که نشان دهد چه کارهایی میتوانید برای یک کارفرما انجام دهید. فرصتهای شغلی ممکن است به طور غیرمنتظرهای ایجاد شوند. ویراستاری رزومه به روشی مدرن و اصولی، کلید جستجوی شغلی موفق است. در اینجا بایدها و نبایدهایی درباره نحوه نوشتن یک رزومه خوب و مواردی که باید گنجانده شود، آورده شده است.
مواردی که باید در هنگام ویراستاری رزومه حتما ذکر شوند
برای ویرایش یک رزومه باید به موارد زیر نهایت دقت را داشته باشید:
رزومه را واضح و مختصر نگه دارید
یک کارفرما به طور متوسط 30 ثانیه طول میکشد تا یک رزومه را بررسی کند. شما نیز میخواهید او فوراً دریابد که شما برای این موقعیت واجد شرایط هستید.
رزومه خود را چندین بار تصحیح کنید
در ویراستاری رزومه مطمئن شوید که هیچ غلط املایی یا دستوری وجود ندارد. از شخص دیگری درخواست کنید که رزومه شما را بخواند. یک اشتباه املایی ساده در رزومه میتواند تصوری منفی برای کارفرما ایجاد کند. حتی میتواند مانع از به دست آوردن شغل مورد نظر شود.
رزومه خود را به دو صفحه محدود کنید
در رزومه خود بر آخرین تجربه خود تأکید کنید. مشاغل و تجربههای قدیمیتر که بیشتر از 15 سال از آنها میگذرد یا باید حذف شوند یا به حداقل برسند. به این ترتیب کارفرما میتواند بر روی اطلاعات مرتبط بیشتر تمرکز کند.
رزومه خود را متناسب با موقعیتی که برای آن درخواست میکنید تنظیم کنید
در ویراستاری رزومه تجربه کاری یا دستاوردهای مرتبط با موقعیتی که برای آن درخواست میدهید را مشخص کنید. این کار را میتوان با بررسی شرح شغل یا وبسایت کارفرما انجام داد.
تمامی مهارتهایی را که دارید برجسته کنید
شما باید بتوانید بهترین مهارتها و تجربیات خود را از طریق گفتن نمونههایی، به کارفرما بشناسانید. این مثالها باید به دستاوردهای شما در نقش خود اشاره کنند و نشان دهند که شما چه نوع کارمندی هستید. بهتر است هنگام ویراستاری رزومه، این اطلاعات را در بخش «تجربه کاری» درج کنید.
صادق باشید
دروغ گفتن در رزومه هرگز ایده خوبی نیست. شما نباید در ذکر مهارتها یا نتایج خود اغراق کنید، زیرا کارفرما را گمراه میکند. سعی کنید به آنچه درباره خود ارائه میدهید اطمینان کامل داشته باشید.
دستاوردهای خود را کمی کنید
در ویراستاری رزومه از اعداد استفاده کنید که کارفرما بفهمد و تحت تاثیر قرار گیرد. بهعنوان مثال اینکه در طول تجربه کاری خود بر چند نفر نظارت کردهاید، چند محصول فروختهاید، چند درصد فروش را افزایش دادهاید و غیره.
از کلمات ساده و افعال عملی استفاده کنید
شخصی که رزومه شما را میخواند ممکن است همیشه کارفرما نباشد. رزومه ها میتوانند توسط استخدامکنندگان یا متخصصان منابع انسانی که ممکن است با رشته خاص شما آشنا نباشند، بررسی شوند. از زبان ساده و همچنین از افعال متقاعدکننده مانند مدیریت، رهبری، توسعه، افزایش، انجام، اهرم و غیره استفاده کنید.
کارهای بدون حقوقی که مهارتهای شما را نشان میدهد ذکر کنید
اگر در یک سازمان شناخته شده داوطلب شدهاید یا برای یک هدف مهم کار کردهاید، هنگام ویراستاری رزومه به آن توجه کنید. شما باید این تجربیات را در بخش «تجربه کاری» یا «کار داوطلبانه» بگنجانید، بهخصوص اگر مربوط به موقعیتی باشد که برای آن درخواست میکنید.
رزومه را چندین بار بررسی و اطلاعات تماس خود را وارد کنید
رزومه باید دربردارنده نام، آدرس، ایمیل و شماره تلفن شما باشد. این اطلاعات باید در قسمت بالایی صفحه اول قرار گیرد. همچنین از صحت این اطلاعات اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت کارفرما نمیتواند با شما تماس بگیرد.
مواردی که باید هنگام ویراستاری رزومه حذف شوند یا ذکر نشوند
در ادامه به مواردی اشاره میکنیم که هنگام ویراستاری رزومه باید حذف شوند:
از آدرس ایمیل نامناسب استفاده نکنید
در ویرایش رزومه اطمینان حاصل کنید که ایمیل شما به راحتی قابل خواندن، تایپ آسان، حرفهای و غیر توهینآمیز است. به طور کلی آدرس ایمیل شما باید بر اساس نام شما باشد. نام مستعار، اعداد یا نویسههای خاص را حذف کنید.
اطلاعات شخصی غیرضروری را وارد نکنید
هنگام ویراستاری رزومه هرگونه جزئیات شخصی مانند سن، وزن، قد، وضعیت تاهل، ترجیحات مذهبی، دیدگاههای سیاسی، یا هر ویژگی شخصی دیگری که میتواند بحث برانگیز باشد را کنار بگذارید. این موضوع از هرگونه سوگیری احتمالی جلوگیری میکند. مهمتر از همه، هرگز شماره بیمه اجتماعی خود را در رزومه خود وارد نکنید.
عکسی از خودتان قرار ندهید
در واقع قرار دادن عکس میتواند شانس شما را برای به دست آوردن یک موقعیت کاهش داده و تمرکز رزومه شما را منحرف کند. شما میخواهید که کارفرما بر مهارتها و تجربه شما تمرکز کند، نه ظاهر شما.
از بولت گذاری زیاد استفاده نکنید
در ویراستاری رزومه آن را با محدود کردن هر بخش رزومه یا بخش فرعی به 5-7 بولت، آسان کنید. این کار اسکن رزومه و شناسایی پتانسیلهای شما را برای کارفرما آسانتر میکند. هر بولت باید عاقلانه با حفظ اطلاعات مرتبط و مختصر استفاده شود.
از ضمایر شخصی استفاده نکنید
در ویرایش رزومه کاری از «من» استفاده نکنید. رزومه خود را به صورت سوم شخص بنویسید، انگار که توسط شخص دیگری نوشته شده است.
در ویراستاری رزومه مسئولیتهای شغلی را حذف کنید
وظایف شغلی شما از عنوان شغلی شما مشخص خواهد شد. در عوض با قرار دادن یک چرخش شخصی در وظایف شغلی خود و ارائه مثالهای خاص، دستاوردهای خود را برجسته کنید.
جملات کلی مطرح نکنید
از اظهارات مبهمی که مشارکت واقعی شما را برجسته نمیکند، دوری کنید. اظهارات نامشخصی مانند «مسئول بهبود کارایی و صرفه جویی در هزینه» هیچ اطلاعاتی در اختیار کارفرما قرار نمیدهد. تجربه خود را شخصی کنید!
دلایل ترک مشاغل قبلی را درج نکنید
هدف اصلی ویراستاری رزومه ارتقای خود، مهارتها، تجربه و دستاوردهای شماست. این موضوع باید کاملاً مثبت باشد و بنابراین نباید دلایل ترک را شامل شود زیرا هیچ ارزشی برای شما بهعنوان نامزد موقعیت شغلی نمیافزاید.
مراجع را درج نکنید
یک کارفرما فقط در صورتی به مراجع نیاز دارد که به طور جدی در حال بررسی استخدام شما باشد. در ویراستاری رزومه این اطلاعات اضافی را حذف کنید و آنها را در یک برگه جداگانه نگه دارید و آنها را فقط در صورت درخواست خاص ارائه کنید.
سرگرمیها یا علایق را در نظر نگیرید
در ویرایش رزومه کاری به دلیل قضاوتهایی که کارفرمایان بالقوه میتوانند انجام دهند، ذکر سرگرمیها توصیه نمیشود. با این حال اگر سرگرمیهای شما به موقعیت شغلی مربوط میشود، میتوانید آنها را بگنجانید زیرا میتوانند به کارفرما نشان دهند که چرا مناسب هستید.
چگونه فرمت مناسب برای رزومه خود انتخاب کنیم؟
سه نوع فرمت ویراستاری رزومه وجود دارد: زمانی معکوس، عملکردی یا مبتنی بر مهارت و ترکیبی از این دو. انتخاب هریک از اینها به نوع شغلی که برای آن درخواست میدهید و سطح تجربه شما بستگی دارد.
3 فرمت رزومه عبارتند از:
- فرمت رزومه زمانی معکوس - این محبوبترین فرمت رزومه است و برای افرادی با تجربه کاری فراوان که مرتبط با موقعیتی است که به آن علاقه دارند ایدهآل است.
- فرمت رزومه کاربردی/ مبتنی بر مهارت – اگر به دلیل اینکه دانشجو هستید یا به تازگی فارغالتحصیل شدهاید، فاقد تجربه کاری مرتبط هستید یا به دنبال ایجاد تغییر شغلی هستید، فرمت مبتنی بر مهارت انتخاب بهتری است.
- فرمت رزومه ترکیبی - رزومه ترکیبی یک انتخاب عالی برای جویندگان کار با مجموعه مهارتهای بسیار متنوع است که در ویراستاری رزومه باید به آن توجه شود. اگر برای نقشی درخواست میکنید که به تخصص در 3-4 زمینه مختلف نیاز دارد و میخواهید همه اینها را در رزومه خود نشان دهید مفید است. مثلاً برای یک نقش مدیریت ارشد درخواست میدهید و الزامات آن تخصص در مدیریت، فروش و توسعه نرمافزار است.
در بیش از 90٪ موارد، شما میخواهید به قالب رزومه زمانی معکوس پایبند باشید. این فرمت رایجترین مورد است و اکثر مدیران منابع انسانی به آن عادت دارند.
محتوای رزومه - مواردی که باید در رزومه خود ذکر کنید
اکنون بیایید به نکات اساسی در مورد چگونگی ویراستاری رزومه بپردازیم. محبوبترین بخشها برای رزومه عبارتند از:
- اطلاعات تماس
- خلاصه یا هدف رزومه حرفه ای
- تجربه کاری (و دستاوردها)
- تحصیلات
- مهارتها
- بخشهای اختیاری – زبانها، انتشارات، سرگرمیها و غیره
نتیجه گیری
ویراستاری رزومه نقش مهمی در معرفی فرد به کارفرما بهعنوان یک گزینه مناسب برای بر عهده گرفتن موقعیت شغلی خالی دارد. با رزومه باید بتوان خود را بهعنوان فردی نشان داد که دقیقا کارفرما به دنبال آن است و مهارتها، تواناییها، تجربهها و ... کاملا با موقعیت کاری مورد نظر همخوانی دارد.