نکات و ترفندهای رزومه نویسی
اشتراک گذاری

معمولا در هنگام آغاز به کار در یک شرکت یا کارخانه یا هر مجموعه کاری دیگری از شما می‌خواهند که یک رزومه برایشان ارسال کنید. رزومه در انتخاب شما بین سایر رقبا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر رزومه شما خوب و حرفه‌ای نوشته شود، روند استخدام شما را هموار کرده و شما را به اهدافتان نزدیک‌تر خواهد کرد. برعکس اگر رزومه شما به صورت غیرحرفه‌ای نوشته شود، احتمال اینکه شما از مسیر و مقصد نهایی خود دور شوید، بالاست. پس باید نکات و ترفندهای رزومه نویسی را یاد بگیرید تا بتوانید یک رزومه حرفه‌ای و استاندارد برای خود تهیه کنید.


چرا رزومه نویسی برای متقاضی استخدام، مهم تلقی می‌شود؟

 برای یک شخصی که قصد دارد در یک مجموعه کاری استخدام شود، نوشتن رزومه از الزامات است. اما هر فردی بدون داشتن تخصص در نگارش رزومه، نمی‌تواند یک رزومه حرفه‌ای برای خود بنویسد. نکات و ترفندهای رزومه نویسی خیلی پیچیده نیستند اما باید بر طبق اصول و استانداردی نوشته شوند تا مورد قبول کارفرما واقع شده و باعث جذب و استخدام شما شود.

در واقع رزومه اولین نقطه شروع رابطه کارفرما با شماست و تعیین می‌کند که کارفرما با چه دیدی به شما و حرفه‌تان نگاه کند. اگر در همان نگاه اول ضعف در رزومه نویسی حس شود، به احتمال زیاد شما نمی‌توانید شغل دلخواه خود را به دست آورید. پس اینکه چه نکات و ویژگی‌هایی را در رزومه جا می‌دهید، در روند جذب و استخدام نقش مهمی ایفا می‌کند.

اگر نمی‌توانید رزومه حرفه‌ای بنویسید می‌توانید از خدمات طراحی رزومه کاری سایت رزومه فارسی استفاده کرده و طراحی و ساخت رزومه خود را به دست متخصصان این حوزه بسپارید.


نکاتی که باید برای نوشتن رزومه رعایت کنید

 به طور کلی یک رزومه حرفه‌ای باید از یک چهارچوب مشخص پیروی کند. برخی از نکات مهمی که رعایت آن‌ها در نوشتن رزومه باعث افزایش کیفیت آن خواهد شد را با هم مرور می‌‎کنیم:


1- رزومه را در یک یا دو صفحه جا دهید‌

بیشتر کارفرمایان به دلیل صرفه‌جویی در وقت خود، زمانی که با یک رزومه طولانی مواجه می‌شوند، از مطالعه کامل رزومه صرف نظر کرده و اگر اطلاعات و مهارت خاصی در چند ثانیه اول به چشمشان نیاید، رزومه را رد می‌کنند. باید توجه داشته باشید که سهولت در بررسی رزومه‌تان، ساده و روان بودن متون و خلاصه نویسی در تایید رزومه شما از اهمیت بالایی برخوردار است.

نیازی نیست که چندین سطر راجع به خود و حرفه‌تان توضیح دهید، بلکه به کار بردن کلمات کلیدی مرتبط با شغل مورد نظر در یک متن کوتاه، کارفرمای شما را راضی و قانع می‌سازد تا نسبت به استخدام شما اقدام کند. دقت کنید که به منظور کوتاه نوشتن رزومه، هرگز مهارت‌ها، سوابق تحصیلی، توانایی و سابقه کاری خود را نادیده نگیرید و حتماً آن‌ها را در رزومه خود ذکر کنید. هنر یک رزومه نویس خوب این است که بتواند تمام جزئیات را به طور خلاصه و با ذکر کلمات کلیدی در یک الی دو صفحه جا دهد.

برخی از افراد فکر می‌کنند که اگر رزومه خود را طولانی و در چند صفحه بنویسند، حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسد. اما این باور اشتباه است.


ساختار رزومه متناسب انتخاب کنید


2- ساختار رزومه متناسب انتخاب کنید

در رزومه نویسی چند ساختار مختلف وجود دارد که معروف‌ترین آنها ساختار ترتیب زمانی معکوس، عملکردی و ترکیبی هستند. با توجه به نوع مهارت‌های خود و اینکه چقدر سابقه کار دارید، باید ساختار متناسب را برای رزومه خود تنظیم کنید. اگر می‌خواهید سوابق کاری خود را بیشتر برجسته کنید، می‌توانید از ساختار ترتیب زمانی معکوس استفاده کنید که به ترتیب از آخرین سابقه کاری تا اولین سابقه کاری‌تان در آن ثبت می‌شود.


3- مهم ترین مدارک و تجارب خود را در رزومه عنوان کنید

لیست مدارک و تجارب کاری مرتبط با شغل درخواستی را به صورت کامل ولی کوتاه بنویسید. سعی کنید از حاشیه نویسی بپرهیزید و اطلاعات اضافی و فاقد اهمیت را در رزومه درج نکنید. اگر کارفرما اطلاعات نامرتبط را در ابتدای رزومه شما ببیند، از ارزش رزومه شما کاسته شده و اطلاعات مرتبط شما نیز دیده نخواهد شد.

اگر لیست سوابق کاری و مدارک را به ترتیب زمانی نمی‌نویسید، آن‌هایی که ارتباط بیشتری با شغل مورد نظرتان دارند را در ابتدا ذکر کنید.


4- کمی در ذکر تجاربتان در رزومه جلب توجه کنید

نکته مهم این است که هیچ وقت کار خود را کم ارزش جلوه ندهید؛ یعنی تجارب و دستاوردهایتان را طوری جلوه دهید که کارفرما به اقتدار و عزت نفس شما پی ببرد. یعنی به جای اینکه در رزومه خود لیستی بلند بالا از چندین مدرک و سابقه کاری بیان کنید که هیچ ارتباطی با شغل درخواستی‌تان ندارند، می‌توانید میزان درصد موفقیتتان را با اعداد و ارقام شرح دهید. به طور مثال توضیح دهید که در سوابق کاری خود چه دستاوردهایی بدست آورده‌اید و این دستاوردها چگونه باعث پیشرفت سازمان شده‌اند؟

به طور کلی پیشنهاد می‌شود که برای ذکر تجاربتان، طوری رزومه بنویسید که توجه کارفرما به موفقیت‌هایی که کسب کرده‌اید، جلب شود.


ظاهر و قالب رزومه را جدی بگیرید


5- ظاهر و قالب رزومه را جدی بگیرید

در نگاه اول قبل از آنکه کارفرما به متن و محتویات رزومه شما رجوع کند، قالب، فرمت و ظاهر آن به چشم خواهد آمد. سعی کنید از نظر ظاهری یک رزومه زیبا، جذاب و مرتب تنظیم کنید تا علاوه بر جذب مخاطب در نگاه اول، مطالعه آن نیز برای کارفرمایان سخت نباشد. برای انتخاب قالب مناسب رزومه می‌توانید از نمونه رزومه های تکمیل شده سایت رزومه فارسی استفاده کنید.


6- در رزومه نویسی، ساده بنویسید

فکر نکنید که اگر در رزومه خود از کلمات پیچیده استفاده کنید، حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسید. این تفکر اشتباه است‌. بیشتر رزومه‌هایی که مورد قبول کارفرمایان واقع می‌شوند، رزومه‌هایی هستند که بسیار ساده‌اند و پیچیدگی خاصی ندارند. هرچه رزومه ساده و در عین حال جامع‌تر باشد، مطالعه آن آسان‌تر بوده و طبیعتا نظر کارفرما را بیشتر به خود جلب می‌کند.


در نوشتن رزومه از یک فونت خوانا استفاده کرده و سادگی را در نظر بگیرید تا اطلاعات رزومه به راحتی قابل خواندن باشد.


7- فونت مناسب برای رزومه فارسی و انگلیسی انتخاب کنید

فونت انتخابی شما در مطالعه راحت‌تر متن رزومه، تاثیر بسزایی دارد. به جای استفاده از فونت‌های خاص و پیچیده، بهتر است از یک فونت ساده و رسمی استفاده کنید.

این را در نظر بگیرید که اگر فونت رزومه ناخوانا باشد، توجه کمتر کسی را به خود جلب می‌کند و به طور کل نمی‌توان بر محتویات آن متمرکز شد. معمولا برای رزومه‌های فارسی از فونت B Nazanin، B Yekan, Shabnam و... استفاده می‌شود. در رزومه‌های انگلیسی نیز می‌توانید از فونت‌های محبوب Arial, Time new roman و Calibri استفاده کنید.


8- اطلاعات تماس معتبر در رزومه بنویسید

اگر کارفرمایی از رزومه شما استقبال کند، باید برای اعلام قبولی درخواستتان با شما تماس بگیرند. پس حتماً راه‌های ارتباطی معتبر خودتان را در رزومه درج کنید. ذکر یک یا دو شماره تماس، آدرس ایمیل، نشانی منزل و یا حتی آدرس شبکه‌های اجتماعی و مسنجرها (مانند لینکدین، اینستاگرام و تلگرام و...)، می‌تواند راهی برای برقراری ارتباط با شما باشد. از آنجایی که آسان‌ترین راه، ذکر شماره تماس است، حتماً در اطلاعات تماس خود، آن را ذکر کنید.


نمونه رزومه کاری فارسی دو صفحه‌ای Word


چگونه سوابق و تجارب کاری خود را در رزومه ذکر کنیم؟

سوابق و تجارب کاری از جمله نکاتی است که حتماً باید در رزومه‌تان ثبت شود. اما نوشتن سوابق کاری نیازمند مهارت رزومه نویسی است. فرد رزومه نویس باید بداند که چه تجاربی را بنویسد و از نوشتن چه مواردی پرهیز کند. برای مثال اگر شما در سال ۱۴۰۲ می‌خواهید در یک شرکت مشغول به کار شوید، می‌توانید از سوابق کاری خود در شرکت‌های دیگر تا ۱۰ الی ۱۵ سال اخیر نیز یاد کنید. اگر تجربه کاریتان مربوط به خیلی سال پیش است، نوشتن آن ضرورتی ندارد و حتی بهتر است برای طلانی نشدن رزومه، اشاره‌ای به آن نکنید.


نیازی نیست تمامی جزئیات شغل‌های سابق خود را بیان کنید، بلکه باید کلمات کلیدی و اصلی طوری بیان شوند که مخاطب از نوع نگارش شما به مهارت و دقتتان پی ببرد.


برخی از کارجویانی که به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اند و قصد نوشتن یک رزومه کاری برای خود دارند، با توجه به اینکه تابحال در جایی مشغول به کار نبوده و سابقه کاری ندارند، نگران تکمیل بخش سوابق کاری هستند. اگر تا به حال در هیچ شرکت یا سازمانی کار نکرده‌اید می‌توانید روی بخش مهارت‌ها، گواهینامه و افتخارات خود در زمان تحصیل متمرکز شده و توانایی‌هایی را که در حوزه‌های مرتبط دارید را شرح دهید.

نکته دیگر که برای نوشتن سابقه و یا تجارب کاری حائز اهمیت بوده، دسته‌بندی بخش سوابق کاری است. برای این منظور می‌توانید از خط کشی‌های منظم، بولت پوینت‌ها و یا طراحی گرافیکی استفاده کنید. این موارد باعث دسته‌بندی آسان‌تر سوابق شده و مطالعه آن را برای مخاطب آسان‌تر می‌کند.


چگونه یک رزومه حرفه‌ای بنویسیم؟

رزومه حرفه‌ای یکی از ابزارهای بسیار مهم برای جلب توجه کارفرمایان و به دست آوردن فرصت‌های شغلی است. برای نوشتن یک رزومه حرفه‌ای در ابتدا باید به ساختار و قالب رزومه خود اهمیت دهید. یک رزومه حرفه‌ای، رزومه‌ای است که به صورت زیبا و جذاب، مرتب، خلاصه‌نویسی شده و با ذکر تمامی نکات مهم (درج بخش‌هایی مانند تحصیلات، تجربیات کاری، مهارت‌ها و...) نوشته شود و در آخر حتماً نسخه‌ نهایی چک و بررسی شده و تمامی ایرادات اصلاح شود.


اشتراک گذاری