
رزومه حرفهای یکی از ابزارهای بسیار مهم برای جلب توجه کارفرمایان و به دست آوردن فرصتهای شغلی است. در واقع، رزومه شما اولین برخورد شما با کارفرمایان و گروههایی است که میخواهید با آنها همکاری کنید.
برای این منظور، باید رزومه خود را به شکلی قوی و حرفهای قالب بندی کرده و بنویسید تا تواناییها، مهارتها و تجربیات شما را به شیوهای جذاب به نمایش بگذارد. برای این منظور، بهتر است اطلاعات رزومه خود را به طور کامل و دقیق جمعآوری کرده و به درج بخشهایی مانند تحصیلات، تجربیات کاری، مهارتها و... توجه کنید.
۷ گام برای نوشتن یک رزومه حرفهای
برای نوشتن یک رزومه حرفهای بهتر است مراحل زیر را دنبال کنید.
- گام اول: انتخاب ساختار مناسب
با توجه به نیازها و شرایط شغلی مورد نظرتان ساختار مناسبی برای نوشتن رزومهتان انتخاب کنید. انواع ساختار رزومه شامل: ترتیب زمانی معکوس، عملکردی و ترکیبی
رزومه ترتیب زمانی معکوس: این ساختار بر تجربه کاری کارجو و مدت زمانی که در شغل خود فعالیت داشته است، تمرکز دارد. این نوع رزومه برای افرادی که سوابق کاری و تحصیلی مشابه با شغل مورد نظر دارند مناسب است.
رزومه عملکردی: این ساختار بر مهارتهای تخصصی متقاضی شغل یا کارجو متمرکز است. برخلاف رزومه ترتیب زمانی معکوس، رزومه عملکردی سوابق کارجو را بر اساس مهارتها و میزان تسلط بر آنها دستهبندی میکند.
رزومه ترکیبی: این ساختار از ترکیب دو ساختار رزومه قبلی (ترتیب زمانی معکوس و رزومه عملکردی) تشکیل شده است. این نوع رزومه مهارتها و انواع سوابق شما را با جزئیات بیان کرده و بر برجسته کردن سوابق کاریتان تمرکز دارد. این ساختار رزومه مناسب افرادیست که جزئیات مهارتها و سوابق کاریشان برای کارفرما دارای اهمیتی ویژه است.
- گام دوم: تحقیق کردن
قبل از شروع به نوشتن رزومه، تحقیق کامل و جامعی درباره نحوه نوشتن رزومه و قوانین مربوط به رزومهنویسی حرفهای انجام دهید. همچنین، با توجه به شغل مورد نظر خود، نیازمندیها و توصیههای مربوطه را بررسی کنید.
- گام سوم: درج اطلاعات شخصی
نام و نام خانوادگی باید در ابتدای رزومه ذکر شود. بهتر است نام و نام خانوادگی با فونتی بزرگتر و برجسته نوشته شود. در قسمت اطلاعات شخصی، آدرس، شماره تماس، پست الکترونیک و لینکهای مربوط به حضور شما در شبکههای اجتماعی را وارد کنید.
- گام چهارم: نوشتن مهارتها
در این بخش، مهارتهای شغلی و مهارتهای نرم خود را به صورت خلاصه بیان کنید. از کلمات کلیدی استفاده کنید و بر مهارتهایی که با شغل مورد نظرتان مرتبط هستند، بیشتر تاکید کنید.
- گام پنجم: درج سوابق تحصیلی
سوابق تحصیلی خود را به صورت معکوس زمانی مرتب کنید. نوشتن جزئیاتی مانند نام مؤسسه یا دانشگاه مربوطه، رشته تحصیلی، مدرک تحصیلی، معدل و تاریخ فارغالتحصیلی میتواند در تکمیل سوابق تحصیلی مفید واقع باشد.
- گام ششم: درج سوابق شغلی
سوابق شغلی خود را به صورت معکوس زمانی از جدیدترین شغل تا قدیمیترین شغل درج کنید. برای هر سابقه شغلی، عنوان شغلی، نام شرکت، تاریخ شروع و پایان و توصیفی از وظایف و دستاوردهای خود را ذکر کنید. اگر سوابق شغلی زیادی ندارید کارآموزیها و کارهای داوطلبانه را بنویسید.
- گام هفتم: دورهها و گواهینامهها
برای پربارتر شدن رزومه، میتوانید هر نوع دوره آموزشی، گواهینامه و مهارت اضافی مرتبط با شغل درخواستی که دارید یا دریافت کردهاید، به همراه جزئیاتی مانند نام و محل موسسه و تاریخ دریافت را ذکر کنید.
تصویر رزومه جزو موارد ضروری نیست. اما مطمئنا امکان بررسی و تایید یک رزومه عکسدار بسیار بیشتر از یک رزومه بدون عکس است.
با رعایت این چند گام ساده و کاربردی و البته توجه به جزئیات، میتوانید یک رزومه حرفهای و جذاب بنویسید که مهارتها، تجربیات و سوابق کاری و تحصیلی شما را به نحو احسن نشان دهد.
رزومه هدف گرا بنویسید
رزومه حرفهای باید هدفگرا بوده و به دنبال ارائه اطلاعات مرتبط با شغل مورد نظر باشد. در واقع رزومه حرفهای، باید اطلاعاتی را در خصوص تواناییها، تجربیات و مهارتهای شما در زمینه شغلی که در پیش گرفتهاید، ارائه کند. همچنین این رزومه باید به گونهای طراحی شده باشد که به صورت جذاب و قابل فهم ارائه شده و اطلاعات مرتبط با شما را به صورت سازماندهی شده و در قالبی مناسب ارائه دهد. همچنین، رزومه حرفهای باید با توجه به نوع شغلی که در پیش گرفتهاید، طراحی و تنظیم شود و باید به گونهای باشد که مورد توجه کارفرمایان قرار گیرد.
طول یک رزومه چقدر باید باشد؟
طول یک رزومه وابسته به سابقه کار و تجربیات شما است. در کل، یک رزومه حرفهای باید به جزئیات مهم و نکات کلیدی مرتبط با تجربیات و مهارتهای شما بپردازد و صرفا به جهت پرتکرار بودن، طولانی نباشد. در حالت کلی، یک رزومه باید حداکثر ۲ صفحه باشد، اما در برخی موارد خاص، میتوانید رزومه طولانیتری هم داشته باشید. اما در هر صورت، اطمینان حاصل کنید که رزومه شما به صورت ساده، قابل فهم و مرتب باشد.
در نوشتن رزومه بهتر است از فونتهایی استفاده کنید که خوانایی لازم را داشته و مطالب نوشته شده را به صورت قابل فهم ارائه دهند.
قبل از شروع رزومه چه نکاتی را رعایت کنیم؟
قبل از شروع به نوشتن رزومه، میتوانید به نکات زیر توجه کنید:
- تعیین هدف: قبل از شروع به نوشتن رزومه، مشخص کنید که دقیقاً برای چه نوع شغل یا حوزهای در حال نوشتن رزومه هستید. این کمک میکند تا رزومه شما بهینه و هدفمند باشد.
- تحلیل شغل: بررسی دقیق و تحلیل شغل مورد نظر به شما کمک میکند تا متناسب با نیازهای شغلی، مهارتها و تجربیات خود را برجسته کنید.
- جمعآوری اطلاعات: جمعآوری مستنداتی از جمله سوابق شغلی، تجربیات، مهارتها، دورههای آموزشی، مدارک تحصیلی و... به شما کمک میکند تا اطلاعات دقیق و کاملی از خودتان را در رزومه درج کنید.
- طراحی قالب: انتخاب یک قالب مناسب برای رزومه میتواند به زیبایی و خوانایی آن کمک کند. قالبی ساده و حرفهای را انتخاب کنید که اطلاعات شما را به خوبی نشان دهد.
- اصلاح و ویرایش: پس از نوشتن نسخه اولیه رزومه، حداقل یکبار آن را مرور کرده و اشتباهات املایی و دستوری را اصلاح کنید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که اطلاعات شما به صورت مرتب و منظم درج شده باشند.
این مراحل کمک میکنند تا رزومه شما به شکل حرفهای و مؤثری تهیه شود.
در نامگذاری فایل رزومه دقت کنید. از نامهای غیرمعقول و تصادفی استفاده نکنید.
ابزارهای آنلاین برای ساخت رزومه حرفه ای
برخی ابزارهای آنلاین برای نوشتن یک رزومه حرفهای مناسب هستند و میتوانند در این زمینه به شما کمک کنند تا یک رزومه جذاب و حرفهای بسازید. رزومه ساز آنلاین سایت رزومه فارسی جزو ابزارهاییست که امکانات کاملی برای تهیه یک رزومه جامع و حرفهای به صورت آنلاین را برای کاربران خود ارائه میدهد. با استفاده از این رزومه ساز، شما میتوانید به صورت سریع و آسان یک رزومه حرفهای ساخته و آن را با فرمت PDF ذخیره کنید.
هرآنچه باید برای داشتن رزومه حرفه ای بدانید
داشتن یک رزومه حرفهای، مهارتها و سوابق کاری و تحصیلی شما را به شیوهای جامع و جذاب به نمایش میگذارد که از طریق آن میتوانید در جستجوی فرصتهای شغلی، نتایج موفقیتآمیزی داشته باشید.
شما با ارسال رزومه خود برای کارفرما، برای حداقل یک ردیف شغلی درخواست استخدام داده و قابلیتها و صلاحیت خود برای دریافت آن شغل را ذکر میکنید؛ پس طبیعیست که رزومه شما باید به بهترین شکل ممکن نگارش شده و از همه لحاظ در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد. در نظر داشته باشید که نوشتن اصولی یک رزومه نیاز به رعایت مواردی چون ذکر دقیق اطلاعات شخصی، انتخاب قالب مناسب رزومه، ذکر جزئیات سوابق شغلی و تحصیلی، پرهیز از اغراق و زیادهگویی، رعایت نکات نوشتاری و ذکر موارد مرتبط دارد.