۸ نکته مهم که باعث موفقیت بیشتر شما در مصاحبه استخدامی می‌شود

دسته: حوزه کاریابی بروزرسانی: زمان مطالعه: ۷ دقیقه دارای پادکست
پادکست این مقاله
۸ نکته مهم که باعث موفقیت بیشتر شما در مصاحبه استخدامی می‌شود
اشتراک گذاری
۲

مصاحبه شغلی مرحله‌ای از روند استخدام شماست که باید به بهترین شکل صورت بگیرد. هر اندازه که قبلا در مصاحبه‌های شغلی حضور داشته‌اید، باز هم ممکن است به دلیل رعایت نکردن برخی موارد جزئی، موفق به گذراندن این مرحله نشوید.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی ۸ نکته مهمی بپردازیم که معمولا توسط افراد جویای کار نادیده گرفته می‌شود. بدون شک رعایت این موارد در کنار توانایی‌ها و مهارت‌های شما می‌تواند قدم بزرگی در راه موفقیت در این مرحله از فرآیند استخدامتان باشد. با رزومه فارسی همراه باشید.


تمام موارد ذکر شده در این مقاله، خلاصه‌ای از مهارت‌های ارتباطی است. اگر شما به هر طریقی این مهارت‌ها را کسب کرده و بلد باشید، مشکلی در روند مصاحبه شغلی نخواهید داشت. پس به هیچ عنوان استرس و اضطراب به خود راه ندهید؛ آسوده باشید، اعتماد به نفستان را حفظ کرده و به اهدافتان فکر کنید.


۱- تمرین و ممارست قبل از حضور

سعی کنید قبل از حضور در محل مصاحبه، در مورد نحوه انجام مصاحبه‌های شغلی مختصر مطالعه‌ای داشته و برای افزایش توانایی خود در زمینه سخنوری، استفاده صحیح از زبان بدن، ارتباط صحیح با کارفرما و شخص مصاحبه کننده که در نهایت منجر به افزایش اعتماد به نفستان خواهد شد، تمرین کنید. برای این منظور نیاز نیست خیلی سخت بگیرید؛ همین که خودتان باشید و بتوانید توانایی‌های خود را ارائه دهید، موفق خواهید بود. نیازی به خرید پکیج‌های گران قیمت و شرکت در کلاس‌هایی با عناوین فریبنده و عجیب و غریب نیست!


۲- حضور به موقع در محل مصاحبه

به اصطلاح آن‌تایم باشید. بدون شک وقت‌شناس بودن شما برای شخص مصاحبه کننده یا هر کارفرمایی از اهمیت بالایی برخوردار است. اکثر شرکت‌ها زمان‌های مشخصی برای ورود و خروج کارمندان در نظر می‌گیرند که طبیعتا در این موارد اهمیت وقت‌شناس بودن کاملا مشخص می‌گردد.

حتی اگر شرکت مورد نظر شما ساعات کاری شناوری داشته باشد، باز هم در بحث انجام به موقع تسک‌ها و وظایفتان باید آن‌تایم عمل کنید. پس در هر صورت، اینکه شما به وقت خود و دیگران اهمیت قائل باشید، جزو مسائل بسیار مهم و تائیرگذار در نتیجه مصاحبه خواهد بود.


حضور به موقع در محل مصاحبه


همیشه قبل از حضور در محل مصاحبه، از اعتبار شرکت مورد نظر و همچنین محل انجام مصاحبه مطمئن شوید. بدین منظور، آگهی‌های استخدامی را حتما از آگهی‌نامه‌ها و وبسایت‌های معتبر دنبال کنید. ما در "وبسایت رزومه فارسی" تمامی آگهی‌های استخدامی را از منابع معتبر دریافت و منتشر می‌نماییم.


۳- حفظ آراستگی و پوشش مناسب

ظاهری موجه داشته باشید. منظور از آراستگی، حفظ شخصیت است؛ نوع پوشش و به طور کلی ظاهر شما نشانگر شخصیت شماست. باز هم تاکید می‌کنیم که خودتان باشید؛ نه زیاده‌روی کنید و نه کم بگذارید؛ طوری به خودتان برسید که در صورت قبولی در مصاحبه شغلی، بتوانید تا مدت‌ها همان تیپ و شکل ظاهری را تا حدودی حفظ کنید.


۴- رعایت احترام و حفظ خونسردی در هر شرایطی

احترام یکی از اصول اولیه کارفرمایان برای انتخاب کارمندان خود است. با توجه به مدت زمان نسبتا طولانی که در محل کار می‌گذرانیم، می‌توان گفت که محل کار ما، خانه دوم ماست؛ پس طبیعی‌ست که احترام متقابل برای افراد مجموعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد. سعی کنید هنگام مصاحبه کمال احترام را رعایت کرده و در طول مصاحبه در مقابل سخنان طرف مقابل به اعصاب خود مسلط بوده و حتی در شرایط نامناسب هم واکنش نادرستی از خود بروز ندهید. این مساله نیازمند شناخت عمیق از خود و داشتن تمرین قبل از حضور در محل مصاحبه است.


۵- تحقیق در مورد شرکت و کسب اطلاعات لازم

قبل از حضور در محل مصاحبه یا حتی قبل از تصمیم برای ارسال رزومه، در مورد شرکت مورد نظر تحقیق کرده و وبسایت و شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید. این مساله از دو جانب برای شما مفید خواهد بود:

اول اینکه: شما قبل از ورود به مصاحبه شغلی، با رویکرد کلی، اهداف و احتمالا فرهنگ کاری شرکت آشنا شده و در صورت عدم رضایت از وضعیت کلی شرکت، از ارسال رزومه یا حضور در محل مصاحبه (با اطلاع قبلی)، خودداری نمایید.

دوم اینکه: داشتن اطلاعات از شرکت مورد نظر، هم نشانگر اشتیاق شما برای حضور در آن شرکت بوده و هم به شما در انتخاب پرسش‌های مناسب از شخص مصاحبه کننده کمک خواهد کرد.


تحقیق در مورد شرکت و کسب اطلاعات لازم



این مقاله را نیز مطالعه کنید:

• چگونه یک رزومه کاری بنویسیم؟

• چگونه مصاحبه شغلی موفق داشته باشیم؟



۶- ایجاد صمیمیت حرفه‌ای هنگام مصاحبه

مصاحبه شغلی یک روند یکطرفه نیست؛ در مصاحبه شغلی، یک طرف مصاحبه شما هستید. شما باید بتوانید با شخص مصاحبه کننده صحبت کنید و به اصطلاح با ایشان وارد مذاکره شوید. سعی کنید هنگامی که ایشان خودشان را معرفی می‌کنند، نامشان را به خاطر سپرده و در طول مصاحبه از آن استفاده کنید. اگر ایشان خودشان را معرفی نکردند، شما حق دارید که نامشان را بپرسید.

در اینجا منظور از صمیمیت، صمیمیت حرفه‌ای در محیط کار است. سعی کنید در عین داشتن گپ و گفت حرفه‌ای و صمیمی با مصاحبه کننده، بیش از حد شوخی نکنید و در طول مصاحبه همچنان ادب و احترام را رعایت کنید.


۷- صحبت با قاطعیت و صدای رسا

مواضع و ارزش‌های خود را واضح، قاطع و با صدای رسا اعلام کنید. همانطور که ذکر شد، شما هم یک طرف مصاحبه هستید و باید سوالات خود را پرسیده و خواسته‌هایتان را بیان کنید. سعی کنید کلام نافذی داشته باشید و با ارائه اطلاعات صحیح و به دور از اغراق در مورد خود و توانایی‌هایتان، قبول ضعف‌ها و تمایل نشان دادن به یادگیری و پیشرفت، شخص مصاحبه کننده را مجذوب کلام و شخصیت خود کنید.


۸- شخصیت و توانایی‌ها خود را فریاد بزنید!

شخصیت و توانایی‌های شما دو اصل مهم و ماثر بر موفقیت شما در مصاحبه شغلی‌تان هستند. در طول مصاحبه، با طرز بیان، انتخاب کلمات، زبان بدن و ادب و احترام خود، شخصیت والایتان را فریاد بزنید. با صحبت از توانایی‌ها و مهارت‌های خود، سوابق کاری انجام داده و ارائه نمونه‌کارهای باکیفیت، ارزش حرفه‌ای خود را به رخ بکشید. 


سخن آخر:

علاوه بر مواردی که ذکر شد، سعی کنید در هنگام حضور در محل مصاحبه، خود را مشتاق نشان دهید. اینکه حس و حال شما نشانگر این باشد که اشتیاقی برای انجام مصاحبه ندارید، مطمئنا لطمه بسیاری به امتیازات کسب شده شما در نتیجه مصاحبه خواهد زد. بدین منظور سعی کنید روی روش‌های کاهش استرس، افزایش نشاط و شادابی در زندگی و محیط کار و همچنین افزایش مهارت‌های تخصصی خود تمرکز کنید.

به یاد داشته باشید که هدف از انجام مصاحبه شغلی، فقط و فقط خودِ شما هستید. مصاحبه شغلی یک آزمون نیست! پس نیازی نیست که برای انجام آن، روزها و ساعت‌ها صرف مطالعه و تمرین بیش از اندازه کنید؛ همین که با اتکا به اعتماد به نفس، روی مهارت‌های خود تمرکز کرده و اصول اولیه یک ملاقات دوستانه و حرفه‌ای را رعایت کرده و مختصر اطلاعاتی هم راجع به شرکت مورد نظر بدست آورید، برای انجام یک مصاحبه شغلی موفق کفایت می‌کند.


قبل از شروع هر مصاحبه شغلی نیاز به یک رزومه جامع و استاندارد دارید. برای ساخت رزومه کاری خود، می‌توانید از رزومه ساز آنلاین رزومه فارسی و یا از خدمات طراحی رزومه کاری اختصاصی استفاده نمایید.

اشتراک گذاری
۲

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۲ دیدگاه
  • تلفن پشتیبانی ۵۹۱۵ ۹۱۰۳ ۰۲۱
  • ایمیل InfoResumeFarsi.ir
رزومه فارسی در شبکه‌های اجتماعی