چگونه رزومه خود را قوی کنیم؟
اشتراک گذاری

رزومه یا CV اولین ابزار، برای دستیابی به شغل موردنظر شماست. باتوجه‌به افزایش تعداد نیروهای کارجو، یک رزومه قوی می‌تواند باعث برتری شما نسبت به سایرین شود. طبق تحقیقات سایت‌های کاریابی و استخدام معتبر، مدیران منابع انسانی و مسئولین استخدام به طور متوسط شش تا هفت ثانیه به یک رزومه نگاه می‌کنند؛ بنابراین شما باید با طراحی استاندارد رزومه، در این زمان محدود، شایستگی خود نسبت به سایر کارجوها را نشان دهید.

تحقیقات ذکر شده نشان داده است که داشتن یک رزومه حرفه‌ای و قوی که به‌درستی تدوین شده است، علاوه بر موفقیت برای دعوت به مصاحبه می‌تواند حقوق شما را تا نزدیک به 10 درصد افزایش دهد. این موضوع اهمیتِ داشتن رزومه قوی را نشان می‌دهد و این سؤال برای شما پیش می‌آید که چگونه رزومه خود را قوی و حرفه‌ای طراحی کنیم؟ یک رزومه استاندارد و حرفه‌ای چه خصوصیاتی دارد و از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

در این مقاله از رزومه فارسی به این سؤالات پاسخ می‌دهیم. اگر به دنبال پیداکردن جایگاه شغلی بهتر و حقوق بالاتر هستید در ادامه با ما همراه باشید.


برای هر موقعیت شغلی یک رزومه اختصاصی بنویسید

قبل از ارسال CV خود برای موقعیت شغلی موردنظر، متن آگهی استخدام را به‌دقت بخوانید و مطمئن شوید که تمام توانایی‌های شما با آن تناسب دارد. برای درخواست همکاری، باید رزومه اختصاصی با موقعیت شغلی و شرکت موردنظر تهیه کنید. شما در رزومه اختصاصی خود باید مهارت‌ها و تجربیات مرتبط با این موقعیت شغلی را برجسته‌تر کنید تا بتوانید از سایر متقاضیان یک گام جلوتر باشید.


رزومه خود را برای مدیران منابع انسانی بنویسید

اکثر شرکت‌های بزرگ خارجی که بخش منابع انسانی مستقل دارند برای افزایش سرعت کارها از نرم‌افزارهای مختلفی استفاده می‌کنند. یکی از این نرم‌افزارها که در فرایند استخدام استفاده می‌شود، ATS است. این نرم‌افزار با درنظرگرفتن نکات کلیدی موردنیاز موقعیت شغلی، رزومه‌های قوی را انتخاب می‌کند و در اختیار مسئول استخدام قرار می‌دهد. جالب است بدانید که معمولاً 70 درصد از رزومه‌های ارسالی برای یک موقعیت شغلی توسط این نرم‌افزار تأیید نمی‌شوند.

در ایران و شرکت‌های ایرانی معمولا از این نوع سیستم‌ها استفاده نمی‌شود و فرایند بررسی رزومه‌ها به صورت دستی توسط مسئول بررسی رزومه یا مدیر منابع انسانی انجام می‌گردد. به همین جهت سعی کنید رزومه خود را برای درک یک شخص بنویسید نه یک نرم‌افزار! طراحی و نگارش رزومه شما باید به شکلی باشد که مسئول بررسی رزومه در نگاه اول مجذوب مطالعه آن شده و در ادامه به بررسی جزئیات بیشتر آن بپردازد.


رزومه خود را برای مدیران منابع انسانی بنویسید


اما اگر قصد ارسال رزومه انگلیسی به یک شرکت یا مجموعه خارجی را دارید، همنطور که اشاره شد باید توجه کنید که بیشتر شرکت‌های بزرگ خارجی، از نرم‌افزارها و ابزار ATS برای بررسی رزومه استفاده می‌کنند؛ پس باید به یکسری نکات توجه کنید:

  • فقط برای موقعیت‌های شغلی که شرایط آن را دارید، رزومه ارسال کنید.
  • برای شغل‌های مختلف در یک شرکت رزومه ارسال نکنید.
  • کلمات کلیدی مربوط به شغل خود را جست‌وجو و از آن‌ها در رزومه استفاده کنید. (کلمات کلیدی: نام نرم‌افزارهای تخصصی موقعیت شغلی، مهارت‌های لازم، دستاوردهای مرتبط)
  • از ساخت رزومه‌های خیلی فانتزی و شلوغ خودداری کنید؛ چون درک آن‌ها توسط نرم‌افزار سخت است.
  • در انتخاب فونت، رنگ و شکل لیست‌ها دقت کنید. معمولاً فونت‌های سفارشی برای ATS ‌ها ناخوانا هستند. برای لیست‌ها از شکل بولت دایره (●) یا مربع (■) استفاده کنید، موارد غیر از این معمولا باعث به‌هم‌ریختگی رزومه می‌شوند.

برای رزومه قوی، یک قالب حرفه‌ای و مدرن انتخاب کنید

در اولین نگاه، ظاهر، طراحی، رنگ‌ها و قالب رزومه، شما را معرفی می‌کنند. طراحی خوب رزومه، تأثیر اولیه مثبتی روی مسئول استخدام خواهد داشت. از یک قالب حرفه‌ای و مدرن استفاده کنید. این قالب باید به‌راحتی خوانده شود و جذابیت بصری داشته باشد. حرفه‌ای بودن به معنی پیچیده بودن نیست. سعی کنید طرح کلی رزومه را ساده نگه‌دارید.

رزومه را به چند بخش مختلف تقسیم کنید و تحصیلات، اطلاعات تماس، تجربه‌های کاری، مهارت‌ها و... را در این بخش‌ها قرار دهید تا رزومه شما منظم‌تر دیده شود. با توجه به نوع رزومه (کاری یا تحصیلی) ابتدا تجربه‌های کاری یا تحصیلی و بعد از آن دوره‌های آموزشی و... را بیان کنید. تحصیلات و تجربه‌های کاری خود را به ترتیب زمانی و به‌صورت مختصر بنویسید.


در ابتدا یک خلاصه از مهارت‌های خود قرار دهید

در ابتدای CV یک خلاصه از مهارت‌ها و توانمندی‌های خود قرار دهید. این خلاصه باید در همان چند ثانیه اول شایستگی‌های مهم شما را به نمایش بگذارد. سعی کنید در این خلاصه، مهارت‌های مهمی که ارتباط مستقیم با موقعیت شغلی موردنظر دارد را برجسته‌تر بیان کنید.


در ابتدای رزومه خلاصه‌ای از مهارت‌های خود را قرار دهید


دستاوردهای شغلی خود را برجسته کنید

روی دستاوردهای خود متمرکز شوید. سعی کنید دستاوردهای خود را به‌صورت عددی یا نمودار نمایش دهید تا بهتر قابل‌درک باشند. به‌عنوان‌مثال اگر تجربه مدیریت فروش دارید و در این مورد موفق بوده‌اید، تنها به بیان عنوان شغلی بسنده نکنید. موفقیت خود را به‌صورت عددی بیان کنید؛ مثلاً افزایش 30 درصدی فروش در شش ماه. باید گفت که بیان همه دستاوردها به‌صورت کامل ضرورتی ندارد؛ تنها مواردی که به موقعیت شغلی و شرکت موردنظر ارتباط دارند را به‌صورت مختصر بیان کنید.


مهارت‌های نرم را فراموش نکنید

در سال‌های قبل، تنها معیار گزینش استخدام، مهارت‌های فنی و شغلی بودند؛ اما چند سالی است که مهارت‌های نرم هم به‌عنوان یک بخش مهم به استانداردهای جذب نیرو اضافه شده‌اند. مهارت‌های نرم در واقع همان مهارت‌های فردی و شخصیتی هستند.

معمولاً کارفرمایان برای مهارت‌هایی چون حل مسئله، ارتباط مؤثر، مدیریت فردی و مدیریت زمان، انعطاف‌پذیری و سازگاری شغلی، اخلاق‌مداری، توانایی رهبری تیم، پژوهش، خلاقیت و انگیزه ارزش بیشتری قائل هستند؛ پس بخشی از رزومه را به معرفی این سری از مهارت‌های خود اختصاص دهید. مسئول استخدام معمولاً برای بررسی این سری از مهارت‌های شما، یک موقعیت خاص را تشریح می‌کند و از شما می‌خواهد واکنش خود را بیان کنید.


موقعیت‌های شغلی موقت را بیان نکنید

سعی کنید موقعیت‌های شغلی که تنها برای چند ماه در آن‌ها فعال بوده‌اید را از رزومه حذف کنید. این موضوع به‌خصوص در مورد شغل‌های نزدیک با موقعیت شغلی جدید اهمیت زیادی پیدا می‌کند؛ چون ممکن است به کارفرما این موضوع را القا کند که شما توانایی‌های لازم برای تصدی شغل موردنظر را ندارید.

اگر در رزومه شما، فاصله زمانی چندماهه بین ترک یک شغل و استخدام دوباره وجود دارد، به‌جای درج دقیق تاریخ، تنها به بیان سال اکتفا کنید تا شکاف زمانی به چشم نیاید. سعی کنید این نحوه بیان را در بخش‌های مختلف رزومه (سوابق کاری، دستاوردها و...) رعایت کنید. اگر مسئول استخدام، متوجه این شکاف شد و از شما توضیحات بیشتری خواست، صادق باشید.


در رزومه موقعیت‌های شغلی موقت را بیان نکنید


راه‌های ارتباطی خود در شبکه‌های اجتماعی را لیست کنید

در بخشی از رزومه راه‌های ارتباطی خود در شبکه‌های اجتماعی را بیان کنید. بسیاری از مدیران حرفه‌ای پیش از استخدام، اکانت‌های اجتماعی به‌خصوص لینکدین افراد برگزیده را بررسی می‌کنند. وجود پست‌های اختصاصی مربوط به موقعیت شغلی، دنبال‌کردن افراد برگزیده در زمینه کاری و ارتباط مؤثر با آن‌ها همگی می‌توانند در دعوت به مصاحبه و استخدام شما تأثیر مثبت داشته باشند.


از یک فرد ماهر در مورد رزومه خود نظر بخواهید

بعد از اتمام طراحی رزومه، از یک فرد باتجربه بخواهید تا آن را مطالعه کند. این فرد می‌تواند دوست، همکار قدیمی یا یکی از اساتید شما باشد. نظرات این فرد را یادداشت و بررسی کنید، بعد از بررسی در صورتی که این نظرات درست هستند، CV خود را با توجه به آن‌ها تغییر دهید.


بعد از نوشتن رزومه حتماً چندین بار، آن را از نظر نگارشی و املایی ویرایش کنید. وجود غلط املایی در متن، تمام اعتبار رزومه شما را از بین می‌برد.

برای فایل رزومه یک اسم مشخص و خوانا در نظر بگیرید. به‌جای نوشتن اعداد یا کلمه "Resume" کمی خلاق باشید و از عنوان‌های کامل‌تر مثل «MohammadReza Amini - Resume» استفاده کنید.

اشتراک گذاری