چرا رزومه من رد می‌شود؟
اشتراک گذاری

چرا رزومه من رد می‌شود؟ این سؤالی است که اکثر کارجویان از خود می‌پرسند و در ذهن خود به دنبال جواب آن هستند. مسئله‌ای که می‌تواند ارتباط مستقیم با رزومه شما داشته باشد. اگر برای هیچ شغلی به مصاحبه دعوت نشده‌اید، مشکل اصلی در رزومه شما است. کافی است اصول نوشتن رزومه، قالب و فرمت مناسب آن را بشناسید تا بتوانید یک رزومه خوب و استاندارد برای کارفرمای خود ارسال کنید. برای طراحی رزومه اختصاصی خود می‌توانید از امکانات سایت رزومه فارسی استفاده کنید. خدمات سایت رزومه فارسی شامل طراحی رزومه کاری، ترجمه انواع رزومه، طراحی رزومه تحصیلی، ویراستاری رزومه، طراحی رزومه شرکت و... می‌باشد.


دلایل اصلی رد شدن رزومه

دلایل مختلفی برای رد شدن رزومه وجود دارد. در بسیاری از موارد شما برای یک شغل، عالی هستید اما در همان مرحله اول رزومه شما رد شده و کارفرما شما را برای مصاحبه دعوت نمی‌کند. چند دلیل مهم برای این مسئله وجود دارد که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

اغلب ما در این موارد دچار یاس، ناامیدی، عدم اعتمادبه‌نفس یا خشم می‌شویم. این نکته را به یاد داشته باشید که کارفرما معمولاً برای دریافت رزومه وقت معینی را در نظر می‌گیرد. سعی کنید رزومه خود را در اسرع وقت آماده کنید و به همه جزئیات توجه کامل داشته باشید. یک رزومه کامل معمولاً دارای بخش‌هایی مثل اطلاعات فردی، تحصیلات، سابقه کار، مهارت‌ها، مدارک و توضیحات دیگر است. سعی کنید تمام این بخش‌ها را به‌صورت کامل و دقیق و مطابق با فرصت شغلی طراحی کنید تا رزومه شما رد نشود. در ادامه به بررسی اشکالات رایج در رزومه و دلایل رد شدن آن می‌پردازیم.


رزومه برای شغل موردنظر شما طراحی نشده است!

یکی از دلایل اصلی رد شدن رزومه این است که برای شغل موردنظر شما طراحی نشده است. بهتر است رزومه خود را مطابق با خواسته کارفرما و برای موقعیت شغلی موردنظر تنظیم کنید تا جواب بهتری بگیرید. امروزه طراحی رزومه عمومی و استفاده از آن در موقعیت‌های شغلی مختلف رایج شده است. شاید این کار در نگاه اول راه ساده‌تری باشد اما از دید کارفرما، غیرحرفه‌ای به نظر می‌رسد و نمی‌تواند موقعیت شغلی را نصیب شما کند. اگر می‌خواهید از رد شدن رزومه خود جلوگیری کنید بهتر است آن را برای موقعیت شغلی مورد نظر خود سفارشی کنید. تجربه‌های کاری که ربطی به آن شغل ندارند را حذف کنید و تجربه‌های کاری و مهارت‌های مرتبط را بنویسید. به‌عنوان‌مثال اگر کارفرما برای شغل درخواستی به دنبال روابط عمومی و مهارت‌های ارتباطی قوی است، حتماً درباره مهارت‌های خود در این زمینه توضیح دهید. طراحی رزومه اختصاصی جداگانه برای هر موقعیت شغلی خاص، می‌تواند به شما کمک کند تا شغل موردنظر خود را آسان‌تر به دست بیاورید.


اطلاعات غیرضروری و رد شدن رزومه


اطلاعات غیرضروری و رد شدن رزومه

یکی دیگر از دلایل رد شدن رزومه، داشتن اطلاعات غیرضروری است. جالب است بدانید کارفرما بین ۶ تا ۷ ثانیه برای بررسی اولیه رزومه شما وقت می‌گذارد. پس تا جایی که ممکن است همه بخش‌های آن را به‌صورت مفید و مختصر تکمیل کنید. اگر رزومه شما طولانی و پاراگراف‌های آن بلند باشد، کارفرما نمی‌تواند توانایی‌های شما را به‌درستی ارزیابی کند و احتمال رد شدن آن زیاد می‌شود.

هنگام نوشتن رزومه همه توضیحات را مفید و مختصر بیان کنید. اگر تجربه کاری مفیدی دارید اما به شغل موردنظرتان مرتبط نیست آن را حذف کنید. شما فقط چند ثانیه وقت دارید تا نظر کارفرما را جلب کنید؛ بنابراین از آن به‌خوبی استفاده کنید. اطلاعات خود را با صداقت، بدون دروغگویی، اغراق و بزرگ‌نمایی بنویسید. حقوق درخواستی بهتر است مطابق با میانگین درآمد در مشاغل مشابه یا به صورت توافقی باشد.


فهرست کردن مشاغل قبلی بدون بیان دستاوردها

یکی از مهم‌ترین بخش‌های رزومه، بخش تجربیات کاری است. در این قسمت می‌توانید به کارفرما بگویید چه دستاوردهایی داشته‌اید و چه چیز جدیدی برای این موقعیت شغلی به کارفرما ارائه می‌دهید. بسیاری از افراد از این موقعیت به درستی استفاده نمی‌کنند و در این بخش، فقط مسئولیت‌ها و موقعیت‌های شغلی خود را فهرست می‌کنند. توضیح دادن درباره کارهایی که قبلاً انجام داده‌ایم بسیار مهم است زیرا اکثر مسئولیت‌های شغلی بسیار شبیه به هم هستند.

به‌عنوان‌مثال اگر برای موقعیت شغلی حسابدار، بنویسید که به حساب‌ها رسیدگی کرده‌اید و امور مربوط به چک را انجام داده‌اید، این مطالب نکته خاصی برای کارفرما نخواهد داشت. بهتر است بر روی دستاوردهای خود در موقعیت‌های شغلی تمرکز کنید و صرفاً توضیح موقعیت شغلی خود را بیان نکنید. بنویسید که به‌عنوان حسابدار چه تغییر و تحولی در کار ایجاد کرده‌اید. به‌عنوان‌مثال کاهش هزینه‌ها تا ۲۰ درصد می‌تواند دستاورد خوبی برای شما باشد. این کار نشان می‌دهد شما در موقعیت شغلی قبلی خود موفق بوده‌اید و می‌توانید این دستاوردها را برای موقعیت شغلی جدید نیز داشته باشید.


نکات منفی رزومه بدون توضیحات قانع‌کننده

برخی از نکات منفی در رزومه می‌توانند باعث رد شدن آن شوند. این نکات منفی شامل دوران بیکاری، عوض کردن مداوم شغل یا اخراج از کار باشند. بهتر است در این رابطه توضیحاتی را برای کارفرما بنویسید. در غیر این صورت کارفرما ممکن است هر فکری در این زمینه بکند و رزومه شما را رد کند. اگر دلایل قانع‌کننده و درست در رابطه با بیکاری یا عوض کردن شغل‌های قبلی خود دارید، حتماً برای کارفرما بنویسید. دلایلی مثل مشکلات خانوادگی، پاندمی یا بیماری‌های همه‌گیر، مرخصی طولانی برای بچه‌دار شدن، بیماری و مرخصی استعلاجی، تعدیل نیرو و... همه می‌توانند برای کارفرما قانع‌کننده باشند و کارفرما نکات منفی رزومه شما را نادیده بگیرد. پس بهتر است این مسائل را به صورت حرفه‌ای و درست و بدون توضیح اضافه برای کارفرما عنوان کنید. همچنین می‌توانید این نکات منفی را تا حد زیادی با نکات مثبت نیز همراه کنید. مثلاً در دوره بیکاری یا مرخصی استعلاجی یک مهارت جدید یاد گرفته‌اید.


تاریخ‌های رزومه نیز باید همگی درست باشند. شروع و اتمام کار خود در موقعیت‌های شغلی را به درستی برای کارفرما بنویسید. در غیر این صورت کارفرما تصور می‌کند شما چیزی برای پنهان کردن دارید. حتماً رزومه خود را دوباره بررسی کنید و مطمئن شوید که اطلاعات تماس خود را به درستی وارد کرده‌اید. بسیاری از افراد اطلاعات تماس خود را فراموش می‌کنند درحالی‌که همین مسئله می‌تواند به‌تنهایی باعث رد شدن رزومه شود.


نکات منفی رزومه بدون توضیحات قانع‌کننده


در بخش علایق و سرگرمی هم تعادل را رعایت کنید. نوشتن علایق و سرگرمی‌های عجیب‌وغریب و اغراق‌آمیز چندان جالب نیست و ممکن است ازنظر کارفرما غیرمنطقی به نظر برسد.


ایمیل غیرحرفه‌ای و رد شدن رزومه

بهتر است آدرس ایمیلی که برای کارفرما ارسال می‌کنید حرفه‌ای باشد. در بسیاری از موارد نداشتن آدرس ایمیل و یا یک آدرس ایمیل غیرحرفه‌ای باعث رد شدن رزومه شما می‌شود بدون اینکه هیچ ارتباطی با محتوای رزومه داشته باشد.

ایمیل حرفه‌ای معمولاً شامل نام و نام خانوادگی است. خوشبختانه سرویس‌هایی مثل یاهو (Yahoo) و جیمیل (Gmail) این امکان را به شما می‌دهند که چندین آدرس ایمیل برای خود بسازید. فرستادن آدرس ایمیل با نام های مستعار، اختصاری و شامل اسامی خنده‌دار برای کارفرما چندان جالب نیست. بهتر است یک عکس مناسب را نیز ضمیمه رزومه یا ایمیل خود کنید. همچنین آدرس ایمیل شما بهتر است با دومین (Domain) محل کار سابق شما نباشد.


عدم توجه به قالب‌بندی درست و ویراستاری رزومه


عدم توجه به قالب‌بندی درست و ویراستاری رزومه

یک رزومه نامرتب با انبوهی از اطلاعات در هم و برهم ممکن است کارفرمای شما را گیج کند و باعث رد شدن آن شود. بهتر است از قالب‌بندی درست و استاندارد برای رزومه خود استفاده کنید تا اطلاعات شما به صورت دسته‌بندی شده به دست کارفرما برسد. همان‌طور که یک رزومه نامرتب و در هم احتمال موفقیت شما را کم می‌کند، داشتن یک رزومه با قالب استاندارد و ویراستاری‌شده به شما کمک می‌کند از دیگر رقبای خود پیشی بگیرید و رزومه شما موقعیت بهتری نسبت به دیگران داشته باشد.


برخی از اشتباهات مربوط به قالب‌بندی و فرمت رزومه:

  • اشتباهات املایی و گرامری: بهتر است رزومه خود را از نظر غلط املایی بررسی کنید. ویراستاری کامل و برطرف کردن جملات نامفهوم و جمله‌بندی اشتباه، رزومه شما را کامل می‌کند. به این نکته توجه کنید که رزومه شما، انعکاس دانش و اطلاعات شما است و داشتن اشتباه املایی تأثیر خوبی روی نظر کارفرما ندارد. می‌توانید بعد از نوشتن رزومه خود، از دوستی بخواهید تا آن را مطالعه و ویرایش کند.
  • نداشتن قالب استاندارد: تهیه یک قالب استاندارد برای رزومه کار سختی نیست. قالب‌های استاندارد رزومه با فرمت‌های مختلف در اینترنت قابل دسترس هستند. از یک قالب استاندارد و مناسب برای شغل خود استفاده کنید و اطلاعات خود را صورت مرتب و دسته‌بندی شده برای کارفرما ارسال کنید. شما می‌توانید برای دانلود قالب رزومه خود را از سایت رزومه فارسی استفاده کنید.
  • استفاده از فونت و اندازه استاندارد برای نوشتن رزومه: این نکته بستگی به زبان رزومه دارد. برای نوشتن رزومه انگلیسی فونت‌های Calibri، Arial یا Times New Roman با اندازه 9pt تا 14pt با توجه به طراحی قالب رزومه مناسب هستند. برای نوشتن رزومه فارسی نیز می‌توانید از فونت‌های استاندارد مثل B Nazanin، B Yekan، Shabnam و... استفاده کنید. بهتر است رنگ فونت سیاه باشد؛ به کار بردن رنگ‌های مختلف برای نوشتن رزومه مناسب نیست. برای اطمینان از کیفیت رزومه نهایی، آن را چاپ کنید و خوانا بودن و اندازه فونت آن را بررسی کنید.

سخن پایانی

رد شدن رزومه با دلایل مختلف می‌تواند برای همه ما ناراحت‌کننده باشد. رزومه‌ای که همه بندهای آن حاصل کار، تلاش، تحصیل و تجربه‌های گوناگون است.

برای نوشتن یک رزومه خوب که بتواند موقعیت شغلی مناسبی برای ما به همراه داشته باشد بهتر است اصول نوشتن و تنظیم صحیح رزومه را یاد بگیریم. در کنار همه این‌ها متخصصانی هستند که می‌توانند به‌عنوان مشاور در کنار شما باشند تا بتوانید به صورت حرفه‌ای رزومه خود را آماده و ارسال کنید. استفاده از قالب‌های استاندارد و آماده، تهیه رزومه اختصاصی برای مشاغل مختلف و ویراستاری رزومه، بخشی از خدماتی است که می‌تواند نوشتن رزومه را برای ما آسان کند و تمام این خدمات در سایت رزومه فارسی قابل ارائه هستند.

اشتراک گذاری