کاورلتر چیست و چه کاربردی دارد؟
اشتراک گذاری
۱

معرفی‌نامه یا Cover Letter، ارائه مقدمه‌ای از ویژگی‌ها و قابلیت‌های فردی به جهت اخذ پذیرش در دانشگاه‌های معتبر و یا استخدام در ردیف‌های شغلی شرکت‌های مطرح می‌باشد. کاورلتر معمولا قبل از مهاجرت و هنگام ارائه درخواست‌های شغلی و تحصیلی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حتما برای شما هم پیش آمده که تصمیم بگیرید در زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید، تغیراتی مانند مهاجرت به کشورهای دیگر، ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور یا مهاجرت کاری؛ برای اینکار شما باید یک روند تعریف شده‌ای را جهت اخذ ویزا یا پذیرش در دانشگاه مورد نظر خود طی کنید. کاورلتر واژه‌ای است که حتما در انجام این پروسه با آن روبرو خواهید شد.

یکی از داکیومنت‌های مهم و اصلی برای اپلای در دانشگاه‌ها و یا استخدام در یک موقعیت شغلی کاورلتر می‌باشد که توسط آن پیشینه تحصیلی و سوابق کاری شما به موسسه یا شرکت مورد نظر ارسال و به نوعی یک معرفی مختصر ولی کامل از شما به مسئولان آن موسسه می‌باشد.

 

تعریف کاورلتر (Cover Letter) یا معرفی‌نامه

کاورلتر نوشته‌ای متشکل از سوابق کاری و تحصیلی یک فرد می‌باشد که ایده‌آل بودن وی جهت پذیرش در دانشگاه یا استخدام در موقعیت شغلی مورد نظر را به نوعی توجیه می‌کند. هدف اصلی از نوشتن کاورلتر ارائه توضیحی مختصر و جامع در خصوص پیشینه شما بوده که به ‌عنوان نخستین گام در روال پذیرش متقاضی امری بسیار مهم تلقی می‌شود.

بنابراین نوشتن یک کاورلتر استاندارد و صحیح در روند پذیرش شما کمک بسیار شایانی کرده و به مسئول ذی‌ربط اجازه می‌دهد تا وقت بیشتری برای مطالعه و بررسی مابقی مدارک شما صرف کند.

 

تفاوت کاورلتر با رزومه چیست؟

کاورلتر یک داکیومنت خلاصه و مفید از شخصیت، دلایل و هدف سفر، سوابق تحصیلی و کاری شما می‌باشد ولی قالب CV اینگونه نیست و سوابق علمی و عملی شما به ‌صورت تیتروار و با جزئیات بیشتری ذکر می‌شود و تعداد صفحات آن ممکن است به چندین صفحه نیز برسد در حالی که یک کاورلتر استاندارد معمولا یک صفحه می‌باشد.

در حالت کلی رزومه به بیان تاریخچه زندگی افراد می‌پردازد، این تاریخچه شامل مشخصات شخصی فرد، سوابق تحصیلی، پروژه‌ها و فعالیت‌های آکادمیک، سوابق شغلی و همچنین افتخارات علمی می‌باشد.


تفاوت کاورلتر با رزومه

 

بخش‌های مهم یک کاورلتر یا معرفی‌نامه شغلی و تحصیلی

یک کاور لتر استاندارد و قابل قبول متشکل از سوابق تحصیلی و کاری، حداکثر باید یک صفحه باشد که باید به ترتیب زیر نگارش شود:

  • بخش معرفی

در این بخش از نامه (Letter) سعی کنید خود را به طور کامل معرفی کنید. مولفه‌هایی مانند سوابق تحصیلی، تخصص و مهارت، سوابق کاری و اینکه چرا شما مناسب‌ترین فرد برای این موقعیت هستید را در این قسمت بنویسید.

  • بدنه یا Letter Body

این بخش بسیار مهم و تاثیرگذار می‌باشد. مواردی همچون سابقه تدریس، شرکت در همایش‌های ملی و تحقیقات انجام شده توسط شما در این قسمت نوشته می‌شوند. 

  • متن پایانِ نامه (Letter)

در این قسمت، در ابتدا باید از مسئول بررسی معرفی‌نامه، به خاطر صرف وقت جهت مطالعه نامه شما تشکر کرده و سپس تمایل خود را برای انجام مصاحبه، با نوشتن اطلاعات تماس شامل شماره تلفن تماس و ایمیل نشان دهید.

 

نکات مهم در خصوص نگارش معرفی‌نامه یا کاورلتر

  • سعی کنید از قالب و حاشیه‌بندی استانداری استفاده کنید.
  • یک کاورلتر تاثیرگذار نباید بیشتر از یک صفحه باشد.
  • در انتخاب فونت متن دقت بیشتری کنید. (سایز قلم معمولا بین 10pt تا 12pt می‌باشد)
  • نحوه نگارش رزومه و کاورلتر با یکدیگر متفاوت می‌باشد. (اطلاعات رزومه را در کاورلتر ننویسید)
  • انتخاب سبک نامه‌های اداری برای کاورلتر تصمیم درستی می‌باشد.
  • وجود غلط املایی یا جمله‌بندی اشتباه باعث رد درخواست شما خواهد شد.
  • از لحنی حرفه‌ای و جامع برای معرفی تخصص و مهارت‌های خود استفاده کنید.

 

اشتراک گذاری
۱