چگونه یک فرد مناسب را استخدام کنیم؟

دسته: حوزه مدیریت بروزرسانی: زمان مطالعه: ۶ دقیقه دارای پادکست
پادکست این مقاله
چگونه یک فرد مناسب را استخدام کنیم؟
اشتراک گذاری
۱

همانطور که می‌دانید انتخاب فرد مناسب و شایسته یکی از دغدغه‌های اصلی هر سازمان و شرکتی است. به نظر شما چگونه می‌توان فرد مناسب را استخدام کرد؟ در واقع انتخاب یک کارمند خوب و مناسب کار آسانی نیست و بایستی با دقت و مهارت کافی انجام شود. اگر شما هم می‌خواهید فرد مناسب کسب و کار خود را پیدا کنید، این مطلب را از دست ندهید.


چگونه فرد مناسب یک کسب و کار را انتخاب کنیم؟

همانطور که گفته شد جذب افراد متخصص و کار بلد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در واقع فرد مناسب و مجرب سبب پیشرفت سازمان شما می‌شود و در مقابل کارمندان نامناسب لطمه بسیار بزرگی به یک سازمان وارد می‌کنند. بنابراین برای استخدام نیروی کار عالی و مناسب به موارد زیر توجه کنید.


1- رزومه و مدارک فرد را به خوبی مطالعه کنید

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید وارسی رزومه فرد، نقش بسیار مهمی در شناخت شما از ایشان دارد. بنابراین توصیه ما این است که پس از درج آگهی استخدام، با دقت رزومه و مدارک افراد را مطالعه و رزومه تک تک کاندیدها را با یکدیگر مقایسه کنید. علاوه بر این، شما بایستی یک لیست از ویژگی‌های کارمند مورد نظرتان تهیه و رزومه افراد را با این لیست مقایسه کنید. فرد مناسب کسب و کار شما فردی است که نزدیک‌ترین رزومه را به ویژگی‌های مورد نظرتان داشته باشد.


2- برای استخدام فرد مناسب از چک لیست استفاده کنید

پیش از استخدام فرد بهتر است برای خود یک چک لیست تهیه کنید. در این چک لیست ویژگی‌های مورد نظر خود را یادداشت کنید و در هنگام مصاحبه این ویژگی‌ها را مدنظر داشته باشید. فرقی ندارد که در حال استخدام اولین کارمند خود هستید و یا هزارمین! تهیه یک چک لیست به شما کمک می‌کند که فرایند استخدام را راحت‌تر سپری کرده و در نتیجه بهترین فرد را انتخاب کنید.

تهیه چک لیست برای استخدام کارمندان

3- برای استخدام کارمند مناسب، آینده نگر باشید

برای استخدام بایستی آینده شغلی کارمند خود را در نظر بگیرید. اگر قصد سرمایه گذاری روی کارمند به صورت بلند مدت را دارید، حتما این موضوع را با وی در میان بگذارید و فردی را انتخاب کنید که قصد فعالیت به صورت طولانی مدت را داشته باشد. معمولا در برخی موارد کارفرما روی کارمند خود سرمایه گذاری می‌کند اما کارمند پس از گذشت چند ماه موقعیت شغلی خود را ترک می‌کند. در چنین شرایطی کارفرما خسارت مالی جبران ناپذیری را متحمل می‌شود.


4- انتظارات خود را با فرد در میان بگذارید

در ابتدا بایستی به این فکر کنید که هدفتان از استخدام فرد چیست؟ چه کمبودهایی در شرکت دارید که اقدام به استخدام نیرو کرده‌اید؟ پس از پاسخ به این سوالات متوجه انتظارات خود از کارمندتان می‌شوید. مهم‌ترین نکته در استخدام فرد مناسب، در میان گذاشتن این انتظارات است. چنانچه پیش از استخدام با کارمند خود صادق باشید، از به وجود آمدن مشکلات احتمالی جلوگیری خواهید کرد.

چگونه یک کارمند خوب استخدام کنیم؟

5- به رفتار و برخورد فرد توجه داشته باشید

توصیه می‌کنیم که از لحظه ورود فرد به محل تمام رفتارهای وی را زیر نظر داشته باشید. اگر ریزبین باشید قطعا متوجه برخی نکات خواهید شد. به عنوان مثال نحوه‌ی برخورد و صحبت کردن فرد نشان‌ دهنده روابط عمومی بالا می‌باشد که این ویژگی آینده شرکت شما را خواهد ساخت.


6- شرایط حقوقی و پرداخت را در نظر بگیرید

پیش از ورود به فرایند استخدام متقاضیان، بایستی درباره حقوق وی فکر کنید. علاوه بر این بهتر است درباره‌ی نحوه قرار داد با نیروی کار و شرایط دریافت حقوق نیز تصمیم بگیرید. پس از تصمیم در این باره حتما با متقاضی صحبت کنید و شرایط خود را شرح دهید. آیا برای وی بیمه در نظر گرفته‌اید؟ آیا حقوق وی ثابت است؟ پاسخ چنین سوالاتی بایستی از همان روز اول واضح باشد.


7- مقیاس شرکت و محیط کاری را برای استخدام کارمند مناسب در نظر بگیرید

همانطور که می‌دانید، هر سازمانی نیروی خاص خود را می‌طلبد. در واقع هر سازمانی محیط و روحیه خاص خود را دارد و بایستی به این نکته ظریف توجه شود. به عنوان مثال اگر شرکت شما محیط استارتاپی دارد و تعداد افراد آن کم است، بایستی به سراغ استخدام فردی بروید که علاقه‌مند به کار تیمی باشد، روحیه محقق و منتقد داشته باشد، توانایی انجام کار تیمی را داشته باشد. با توجه به این موضوع اگر فرد مناسب این موقعیت را استخدام کنید، قطعا بهتر خواهد بود.

استخدام کارمند مناسب

8- به صورت عملی از متقاضی استخدام آزمون بگیرید

خوب است بدانید رزومه‌ پربار و حرفه‌ای متقاضی دلیلی بر کاربلد بودن وی نیست. در واقع برای اطمینان از این که متقاضی از پس کار بر می‌آید، بهتر است از وی آزمون عملی بگیرید. نوع آزمون عملی بستگی به شغل مورد نظر دارد و توسط مدیر شرکت تعیین می‌شود. علاوه بر این شما می‌توانید به متقاضی درخواست نمونه کار بدهید. نمونه کارهای وی اهمیت بسیار بالایی در اطلاع از نحوه کارکرد متقاضی دارد.


فرد مناسب برای استخدام چه ویژگی‌هایی دارد؟

در این قسمت باید بدانیم که ویژگی‌های فرد مناسب برای استخدام چیست! آیا به عنوان یک کارفرما از این ویژگی‌ها اطلاع دارید؟ ما در این قسمت برخی از ویژگی‌های مهم یک کارمند خوب را بیان می‌کنیم.

  1. برقراری ارتباط خوب و موثر: برقراری ارتباط خوب و موثر با دیگر کارمندان یکی از ویژگی‌های فرد مناسب استخدام است. این ویژگی لازمه‌ی کمک به اعضای تیم است و نقش بسیار مهمی در کار تیمی دارد.
  2. آراستگی ظاهری: برای استخدام فردی مناسب، حتما به ظاهر وی توجه داشته باشید. در واقع فرقی ندارد که سبک لباس پوشیدن وی به چه شکل باشد و تنها آراستگی، تعیین کننده احترام وی به کار و همکاران است.
  3. مسئولیت پذیری: قطعا هیچ کارفرمایی علاقه‌ای به استخدام فرد بی‌مسئولیت ندارد. مسئولیت پذیری کارمند نقش بسیار مهمی در آینده شغلی وی و همچنین پیشرفت کار دارد.
  4. سر وقت بودن: کسانی که در کارشان جدی هستند و به کار اهمیت می‌دهند، هیچ گاه با تاخیر در محل کار حاضر نمی‌شوند. بنابراین فرد مناسب برای کار، کسی است که به موقع برای مصاحبه یا جلسات حاضر شود.
  5. دقت نسبتا بالا: یکی دیگر از ویژگی‌های یک کارمند خوب، جزئی گرا بودن است. چنین فردی مسئولیت خود را با دقت بیشتری انجام می‌دهد و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری می‌کند.

در پایان امیدواریم که این مقاله برایتان مفید واقع شود.

اشتراک گذاری
۱

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  • تلفن پشتیبانی ۵۹۱۵ ۹۱۰۳ ۰۲۱
  • ایمیل InfoResumeFarsi.ir
رزومه فارسی در شبکه‌های اجتماعی