چگونه سرمایه گذار مناسب برای کسب و کار خود پیدا کنیم؟
اشتراک گذاری
۱

برای راه‌اندازی کسب‌وکار، نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه دارید. اگر سرمایه کافی ندارید، نگران نباشید. بسیاری از سرمایه‌گذاران علاقه‌مندند پول خود را سرمایه‌گذاری کنند و سود ببرند.

ابتدا باید ارتباط خود را با سرمایه‌گذاران برقرار کنید. شرکت در جلسات رقبا، گفتگو با افراد معتمد و استفاده از سایت‌های پیدا کردن سرمایه‌گذار می‌تواند شروع خوبی باشد. سپس باید کیفیت کارتان را تضمین کنید تا سرمایه‌گذاران انگیزه ادامه همکاری با شما را داشته باشند.


در نظر گرفتن اطرافیان برای سرمایه‌گذاری

شاید فکر کنید برای یافتن سرمایه‌گذار باید دنبال فرد خاصی بگردید، در حالی که در میان نزدیکانتان افرادی هستند که مایلند روی استارتاپ شما سرمایه‌گذاری کنند. البته این شخص باید از نظر مالی در سطح بالایی باشد.

اولین قدم انتخاب چنین فردی در میان اطرافیان است. به طور کلی، راه‌اندازی استارتاپ یا کسب‌وکار شخصی نیازمند شجاعت زیادی است. به همین دلیل، در درخواست سرمایه‌گذاری از آشنایان نزدیک یا سایر افراد نباید خجالت بکشید.

چرا که برخی‌ها فکر می‌کنند درخواست مالی به معنای ضعف است. در حالی که با سرعت بالای پیشرفت فناوری، کسی شما را مورد سرزنش قرار نخواهد داد. می‌توانید درخواست خود را در شبکه‌های اجتماعی مطرح کنید یا از سایر کسب‌وکارها بخواهید سرمایه‌گذار مناسب را معرفی نمایند.


در مراحل اولیه، لزومی ندارد سرمایه‌گذاران بسیار ثروتمند باشند؛ آنها را می‌توان برای مراحل بعد و گسترش کسب‌وکار به کار گرفت.


کمک گرفتن از افرادی که به شما اعتماد دارند

یک کارآفرین معمولا با افراد زیادی در ارتباط است که او را خوب می‌شناسند و به کسب‌وکارش اعتقاد دارند. در نتیجه تمام تلاش خود را می‌کنند تا کسب‌وکار را به سرمایه‌گذاران دیگر معرفی کنند و پیشرفت آن را ببینند. این کار در واقع نوعی ارزیابی استارتاپ و سرمایه‌گذاری از طریق جمع‌سپاری است. بنابراین می‌توانید از نزدیکانتان بخواهید شما را به سرمایه‌گذاران بالقوه معرفی کنند.

این روش چون بر پایه اعتماد و حمایت دوستانه است، می‌تواند برای جذب سرمایه‌گذاری اولیه مؤثر باشد.


کمک گرفتن از افرادی که به شما اعتماد دارند


شبکه سازی با سرمایه گذاران

انجمن‌ها و جلساتی به صورت حضوری و آنلاین وجود دارند که افراد متخصص در آن‌ها جلسات و دورهمی‌هایی را برگزار می‌کنند. می‌توانید با گشت و گذار در این جلسات به راحتی سرمایه‌گذاران را پیدا کرده و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

توجه داشته باشید لزوماً سرمایه‌گذار نباید ثروتمند باشد. گاهی سرمایه‌گذار می‌تواند یک شرکت یا فردی باشد که به اجرای ایده‌هایتان کمک می‌کند.


برقراری ارتباط مستقیم با سرمایه گذاران

یک روش مؤثر برای یافتن سرمایه‌گذار، برقراری ارتباط مستقیم با آنهاست. در سراسر دنیا شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارند که وظیفه‌شان سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌ها است.

همچنین دایرکتوری‌هایی موجود است که فهرستی از سرمایه‌گذاران بالقوه را ارائه می‌دهند. شما می‌توانید با ارسال ایمیل و توضیح ایده کسب‌وکارتان، درخواست سرمایه‌گذاری کنید. پس از بررسی طرح و ایده شما، سرمایه‌گذاران علاقه‌مند با شما تماس خواهند گرفت.


شرکت در رویدادهای رقبا

شاید عجیب به نظر برسد، اما شرکت در جلسات و رویدادهایی که توسط رقبای حوزه کاری شما برگزار می‌شود، می‌تواند فرصت مناسبی برای آشنایی با سرمایه‌گذاران بالقوه باشد.

رقبا اغلب با برگزاری کنفرانس‌ها و جلسات آموزشی، علاوه بر معرفی برند خود، سعی در جلب سرمایه‌گذاران برای پیشبرد اهداف کسب‌وکارشان دارند. با حضور در این رویدادها، هم می‌توانید از نزدیک با روند کار و فعالیت‌های رقبا آشنا شوید و هم خودتان فرصت آشنایی با سرمایه‌گذاران و کسب حمایت مالی آنان را پیدا کنید.

مهمانان و شرکت‌کنندگان این جلسات معمولاً افراد و گروه‌هایی هستند که به دنبال سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای جدید می‌باشند.


شرکت در رویدادهای مرتبط با حوزه فعالیت


شرکت در رویدادهای مرتبط با حوزه فعالیت

شرکت در همایش‌ها و رویدادهای مرتبط با حوزه کسب‌وکارتان، علاوه بر افزایش اعتبار، موجب افزایش شانس دیده شدن توسط سرمایه‌گذاران نیز می‌شود. همچنین در این رویدادها می‌توانید بازخوردهای ارزشمندی درباره کسب‌وکارتان دریافت کنید که برای رشد و توسعه استارتاپتان ضروری است.

علاوه بر اینها، شرکت در این دورهمی‌ها و همایش‌ها باعث افزایش شانس آشنایی و برقراری ارتباط با نیروهای متخصص، علاقه‌مندان به حوزه کاری و حتی رقبای بالقوه می‌شود.


تکمیل و توسعه ایده برای جلب توجه سرمایه‌گذاران

در این روش دیگر نیازی نیست شما به دنبال سرمایه‌گذار بگردید، بلکه سرمایه‌گذاران به سمت شما جذب می‌شوند.

اگر به هر دلیلی نتوانستید سرمایه‌گذاران را به سمت ایده کسب‌وکارتان جذب کنید، بهتر است روی تکمیل و توسعه ایده خود تمرکز کنید. زیرا سرمایه‌گذاران مایل هستند روی پروژه‌ها و ایده‌های نوآورانه و با پتانسیل موفقیت بالا سرمایه‌گذاری کنند تا ضمن حمایت از رشد آن‌ها، در سود حاصله نیز سهیم شوند.

پس با تکمیل و توسعه ایده کسب‌وکارتان، می‌توانید به طور خودکار توجه سرمایه‌گذاران را جلب کنید.


برقراری ارتباط مستمر و مؤثر با سرمایه‌گذاران

جذب سرمایه تنها با دریافت وجه نقد خاتمه نمی‌یابد. سرمایه‌گذاران تمایل دارند پس از سرمایه‌گذاری، از روند پیشرفت کار مطلع باشند. بنابراین باید به طور مرتب آنها را در جریان تمام فعالیت‌ها و رویدادهای مربوط به کسب‌وکار قرار دهید.

عدم اطلاع‌رسانی، باعث نگرانی سرمایه‌گذاران شده و می‌تواند زمینه قطع همکاری را فراهم کند. بنابراین لازم است به صورت دوره‌ای گزارش عملکرد به آنها ارائه کنید.


یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای، شخصی است که به طور همزمان با رشد استارتاپ پیشرفت می‌کند.


جلب رضایت مشتریان

همانطور که یک استارتاپ نوپا برای رشد و توسعه نیازمند جذب سرمایه است، جلب رضایت مشتریان نیز از ضروری‌ترین عامل موفقیت کسب و کار محسوب می‌شود.

مشتریان نقش بسزایی در تأیید کاربردی بودن ایده و کیفیت خدمات ارائه شده دارند. هرچه مشتریان از خدمات ارائه شده رضایت بیشتری داشته باشند، سرمایه‌گذاران انگیزه بیشتری برای همکاری و سرمایه‌گذاری روی استارتاپ پیدا می‌کنند.

وجود مشتریان راضی برای هر دو طرف سودمند است.


تضمین کیفیت محصولات قبل از جذب سرمایه‌گذار


تضمین کیفیت محصولات قبل از جذب سرمایه‌گذار

امروزه مشتریان به دنبال محصولات و خدمات باکیفیت و ماندگار هستند و سرمایه‌گذاران صرفاً با استناد به وعده‌های شفاهی، حاضر به سرمایه‌گذاری نمی‌شوند.

برای جلب اعتماد سرمایه‌گذاران، کافی است محصولات و خدماتتان کیفیت بالایی داشته باشد تا نگرانی‌های آنها برطرف شود.

سرمایه‌گذاران در مورد اینکه پولشان را صرف چه کسب‌وکاری و با چه کیفیتی می‌کنند، بسیار حساس‌اند. چرا که هیچ‌کس حاضر نیست پولش را خرج چیزی کند که کیفیت لازم را نداشته و در نتیجه آینده‌ای هم نخواهد داشت.


با تضمین کیفیت، می‌توانید سرمایه‌گذار مناسبی جذب کنید.


جذب بهترین سرمایه گذاران برای استارتاپ

با توجه به نکات ارائه شده در این مقاله می‌توان نتیجه گرفت که جذب سرمایه‌گذار مناسب برای راه‌اندازی و توسعه یک استارتاپ، فرایندی زمان‌بر و پیچیده است که نیازمند دقت و برنامه‌ریزی کافی می‌باشد.

شبکه‌سازی حرفه‌ای، ارتباط مستمر با سرمایه‌گذاران، حفظ اعتماد آنان، تضمین کیفیت محصولات و جلب رضایت مشتریان، از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند در فرایند جذب سرمایه و همکاری با سرمایه‌گذاران تاثیرگذار باشند.

با رعایت این نکات و برنامه‌ریزی دقیق، صاحبان استارتاپ‌ها می‌توانند سرمایه مورد نیاز برای توسعه کسب‌وکار خود را فراهم کنند و مسیر رشد و موفقیت را با قدم‌های استوارتری طی نمایند.

اشتراک گذاری
۱