چگونه رزومه کاری خود را برای اپلای تقویت کنیم؟
اشتراک گذاری

رزومه تحصیلی (CV) را شاید بتوان موثرترین عامل در گرفتن پذیرش دانشگاه‌های مشهور خارجی برشمرد. دانشگاه‌های معتبر هرساله به‌دنبال دانشجویانی با قوی‌ترین رزومه و سابقه تحصیلی بوده و متعاقبا افراد زیادی نیز در تلاش برای پذیرفته‌شدن در این دانشگاه‌ها هستند. برای افزایش شانس اپلای، چطور می‌توانیم رزومه‌ای متمایز داشته باشیم؟

وقتی درخواست خود را برای دانشگاه می‌فرستید، مسئول مربوطه به‌دنبال نقاط روشن و تاثیرگذار در رزومه شما می‌گردد. برای قرارگرفتن در جمع دانشجویان واجد شرایط، هم باید رزومه پرباری داشته باشیم و هم به بهترین شکل آن را ارائه دهیم. اینجاست که نکات خاص و ویژگی‌های معمول در رزومه‌های قوی به کارتان می‌آید.

به‌طور معمول حدود 40 درصد متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا، پذیرفته می‌شوند. با این‌حال، درصد قبولی در دانشگاه‌های سطح بالای این کشور به 2 تا 3 درصد می‌رسد. آیا شما هم می‌خواهید جزو یکی از دانشجویان دانشگاه‌های مشهور باشید؟


آشنایی با مفهوم اپلای

برخی از دانشجویان ایرانی برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به‌دنبال تحصیل در کشورهای خارجی‌ هستند. درخواست رسمی از دانشگاه برای تحصیل و ارسال اپلیکیشن (مدارک و مستندات موردنیاز) اصطلاحا اپلای نام دارد. همه کارهایی که ما قبل از ارسال درخواست نهایی مانند فراهم‌کردن هزینه، گرفتن مدرک زبان و... انجام می‌دهیم، در فرآیند اپلای قرار می‌گیرد.

فرآیند اپلای برای هر دانشگاه و کشوری متفاوت از سایرین است. برخی نیاز به مدرک زبان دارند، برخی تاریخ فرستادن درخواستشان متفاوت است و برخی نیاز به تجربه کاری دارند؛ پس نمی‌توان بدون تحقیق کافی وارد عرصه مهاجرت تحصیلی شد.

در اولین گام، به سراغ وبسایت دانشگاه‌ها بروید یا از مراجعی مانند مسترپورتال استفاده کنید. معمولا از این طریق می‌توانید تمام شرایط لازم برای پذیرفته‌شدن در دانشگاه را پیدا کنید. همچنین، بهتر است فردی با سابقه مهاجرت تحصیلی یا کارشناس این حوزه را در کنار خود داشته باشید و مشورت بگیرید.


رزومه تحصیلی چیست؟

رزومه تحصیلی شباهت بسیاری به رزومه کاری دارد با این تفاوت که رزومه تحصیلی برگه‌ایست که نشان‌دهنده قابلیت‌ها و مهارت‌های علمی، مدارج دانشگاهی و بین‌المللی و توانمندی‌های تجربی فرد می‌باشد. رزومه‌های تحصیلی معمولا به دو صورت: هدف‌گذاری شده برای داخل کشور و بین‌المللی (اپلای در دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور) ارائه می‌شوند. برای نوشتن رزومه تحصیلی، باید برخی اصول مانند ساختار کلی، نوع طراحی، موارد مورد نیاز جهت درج در رزومه، ترتیب نوشتن و... رعایت شوند.


بخش‌های مختلف رزومه تحصیلی


بخش‌های مختلف رزومه تحصیلی

رزومه‌ها ساختار مشخصی دارند. پرکردن دقیق هرکدام از بخش‌های رزومه در بالابردن شانس قبولی شما اثرگذار است. در ادامه به بررسی اطلاعاتی می‌پردازیم که باید در رزومه شما وجود داشته باشد:

  • اطلاعات شخصی

نام و نام خانوادگی، شماره تماس، آدرس ایمیل، آدرس وبسایت از جمله مهم‌ترین داده‌هایی است که در نگاه اول به چشم می‌آید. لینک شبکه‌های اجتماعی، آدرس، وضعیت تاهل و دیگر موارد را به دلخواه یا الزام می‌توانید اضافه کنید.

  • سوابق تحصیلی

دانشگاه معتبر، نمرات بالا یا دستاوردهای تحصیلی خاص از مجموعه نکاتی هستند که چشم مسئول بررسی کننده رزومه را روی درخواست شما ثابت نگه می‌دارند. در این بخش معمولا سال ورود و فارغ‌التحصیلی را برای هر دوره تحصیلی مانند دبیرستان، کارشناسی و کارشناسی ارشد ذکر کنید.

  • سوابق کاری

اگر فکر می‌کنید سابقه کاری در مهاجرت تحصیلی تاثیری ندارد، اشتباه می‌کنید. کارآموزی، تحقیق یا کار در زمینه مرتبط با رشته تحصیلی می‌تواند نقش پررنگی در قبولی شما ایفا کند. همچنین، اگر بتوانید توصیه‌نامه‌ای معتبر و رسمی از محل کارتان برای درج در رزومه بگیرید، عالی‌ست.

  • فعالیت‌های جانبی حرفه‌ای

شاید فکر کنید فعالیت‌های جانبی تاثیر چندانی در پذیرش دانشگاه ندارند؛ اما اینطور نیست. هر فعالیتی نشان‌دهنده جنبه متفاوتی از زندگی حرفه‌ای شماست. برای مثال، تدریس نشان می‌دهد که شما به رشته تحصیلی خود احاطه کامل دارید و می‌توانید معلومات خود را به دیگران انتقال دهید. مقاله ثبت‌شده در ژورنال‌های معتبر نیز بیانگر پیش‌رو بودن و اهمیت دادن به آینده رشته تحصیلی‌تان است.

پیشنهاد می‌کنیم تاریخ و نام مرکز آموزشی محل تدریس و عنوان مقاله به همراه لینک ژورنال را در رزومه خود بگنجانید. همچنین، کسب مقام در مسابقات یا ارائه در کنفرانس‌های مرتبط نیز تصویر درخشانی از شما خواهد ساخت.

  • مهارت‌ها

دنیا در حال تبدیل‌شدن به دنیای مهارت‌هاست. در بسیاری از شرکت‌های بزرگ دیگر مدرک تحصیلی اهمیت چندانی ندارد و مدیران بیشتر به مهارت‌هایی که دارید توجه می‌کنند. در این بخش سعی کنید مهارت‌های مربوط به رشته موردنظرتان را بنویسید. برای مثال، کار کردن با نرم‌افزار اتوکد برای رشته معماری یا تسلط بر زبان پایتون برای مهندسان کامپیوتر می‌تواند مفید واقع شود.

در نهایت، سعی کنید بیش از حد رزومه را شلوغ نکنید و آن را در حد یک تا دو صفحه A4 نگه دارید. اگر جای خالی داشتید، سرگرمی‌ها و علایق نیز گزینه جذابی برای قرارگیری در رزومه شما هستند.


روش‌هایی برای تقویت رزومه تحصیلی جهت اپلای


روش‌هایی برای تقویت رزومه تحصیلی جهت اپلای

رسیدیم به ترفندهایی که کمک می‌کند رزومه شما یک پله بالاتر از رزومه دیگران قرار بگیرد. همراه ما باشید:

  • خط زمانی معکوس را رعایت کنید

شیوه خط زمانی معکوس یعنی دوره‌های تحصیلی و سمت‌های شغلی خود را از آخر به اول مرتب کنید. واضح است که تجربه کاری و تحصیلی جدیدتر، تصویر بهتری از وضعیت کنونی شما می‌سازد.

  • ساختار مناسب ایجاد کنید

استفاده از عنوان و زیرعنوان، پررنگ‌کردن متن‌ها، قراردادن فهرست‌های نقطه‌ای و پاراگراف‌بندی مناسب باعث می‌شود تا چشم مسئول دانشگاه ‌به‌راحتی رزومه شما را اسکن کند.

سوابق تحصیلی و کاری باید از هم جدا و دارای ساختار متفاوتی باشند. همچنین، بخش‌های کم‌اهمیت‌تر مانند فعالیت‌های سرگرمی و علایق نیز بهتر است به پایین رزومه فرستاده شوند.

  • کوتاه بنویسید

هرساله هزاران رزومه برای دانشگاه‌ها ارسال می‌شود. بسیاری از درخواست‌ها با هوش مصنوعی بررسی می‌شوند و رزومه‌های شایسته‌تر به‌دست مسئول مربوطه می‌رسد.

برطبق آمار، هر مسئول برای بررسی اولیه رزومه بین 3 تا 6 ثانیه وقت می‌گذارد. کوتاه‌نویسی باعث می‌شود تا رزومه شما سریع خوانده و درک شود. هیچکس حوصله مطالعه توضیحات چندخطی شما را برای هریک از سوابق تحصیلی یا کاری ندارد.

  • تناقض‌ها را از بین ببرید

برای اینکه شکی در درستی رزومه شما به‌وجود نیاید، حواستان به تاریخ‌ها و ترتیب سوابق کاری و تحصیلی‌تان باشد. جابه‌جایی تاریخ‌ها می‌تواند کل رزومه شما را زیر سوال ببرد.

  • دستور زبان را رعایت کنید

رعایت علائم نگارشی و نوشتن متنی شیوا کار هرکسی نیست. با این‌حال، سعی کنید غلط املایی، محتوایی و نحوی در متن نداشته باشید. شما حتی می‌توانید از ویراستار حرفه‌ای کمک بگیرید. برای ترجمه رزومه نیز بهتر است به دفاتر ترجمه رسمی یا مترجمان معتبر مراجعه کنید.

برخی با ادبیات محاوره‌ای و متن‌های صمیمانه سعی می‌کنند دانشگاه را تحت تاثیر قرار بدهند که بسیار اشتباه است. در مکاتبات اداری مرسوم است که از ادبیات رسمی استفاده شود و شما نیز باید آن را رعایت کنید.

  • زرنگی را کنار بگذارید

نمی‌گوییم نمی‌شود، اما کم پیش می‌آید که با نوشتن اطلاعات نادرست در رزومه، بتوان پذیرش تحصیلی گرفت. مسئولان دانشگاه برای اطمینان از درستی اطلاعات رزومه، تحقیقات کافی انجام می‌دهند، با مراکز آموزشی شما تماس می‌گیرند و با خود شما نیز مصاحبه می‌کنند.

  • حواستان به ترجمه رزومه باشد

ترجمه مدارک اپلای، به‌خصوص رزومه، تا چند روز طول می‌کشد. سعی کنید زمانی را برای اصلاح و بررسی رزومه ترجمه‌شده در نظر بگیرید. مترجمان معمولا با برخی از اصطلاحات تخصصی رشته‌های مختلف آشنا نیستند و این مسئله می‌تواند خوانایی رزومه شما را پایین بیاورد.

در نهایت، برای آنکه اشتباهات دیگران را دوباره تکرار نکنید، توصیه می‌کنیم حتما با دانشجویان ایرانی مقیم خارج مکاتبه کنید. گاهی نکته‌های پنهانی و ریزی در فرآیند اپلای وجود دارد که هرگز به آن‌ها فکر نکرده‌اید. افرادی که یک بار اپلای کرده‌اند و پذیرفته شده‌اند، فوت‌های کوزه‌گری خاصی را می‌دانند که در هر مقاله و کتابی پیدا نمی‌شود!


مهم‌ترین اصل در تهیه رزومه تحصیلی برای پذیرش دانشگاه


مهم‌ترین اصل در تهیه رزومه تحصیلی برای پذیرش دانشگاه

در یک کلام تحصیلات!

دانشگاهی که درس خوانده‌اید، مقاله‌هایی که منتشر کرده‌اید، استادانی که شما را توصیه می‌کنند، نمراتی که گرفته‌اید؛ همه در بالارفتن شانس قبولی دانشگاهتان موثرند. اگر کارآموزی، دستیاری استاد، تدریس و... نیز انجام داده‌اید، اضافه‌کردن آن به رزومه خالی از لطف نیست.


رزومه تحصیلی با انگیزه نامه و توصیه نامه چه تفاوت‌هایی دارد؟

دو عنصر مهم دیگر در قبولی دانشگاه‌های خارجی، انگیزه‌نامه و توصیه‌نامه است. حواستان باشد که این دو را با رزومه اشتباه نگیرید.

  • گاهی فاصله زیادی بین دوره‌های تحصیلی شما می‌افتد یا رشته خود را به حوزه‌ای کاملا متفاوت تغییر می‌دهید. این موارد برای دانشگاه سوال ایجاد می‌کند و شما در انگیزه‌نامه باید دلایل خود را توضیح دهید. در این نامه، معمولا هدف و برنامه شما از تحصیل در این رشته و دانشگاه ذکر می‌شود.
  • یکی از مواردی که رزومه شما را پربارتر می‌کند، توصیه‌نامه استادان دانشگاه قبلی شماست. هرچه رتبه علمی استاد بالاتر باشد، توصیه نامه او نیز برای شما مفیدتر است. شما حتی می‌توانید از اساتیدی که شاگردشان نبوده‌اید اما مکاتبه و تبادل اطلاعات علمی با آن‌ها داشته‌اید درخواست کنید تا برایتان توصیه‌نامه بنویسند.

زبان انگلیسی دیگر مورد مهم در درخواست مهاجرت تحصیلی است که توضیح مفصل مربوط به خود را دارد. در همین حد بدانید که هرچه سطح دانشگاه بالاتر باشد، نمره زبان آیلتس یا تافل بالاتری هم نیاز خواهد بود.


اپلای رزومه، راهکاری عالی برای تحصیل در خارج از کشور

تمام! ورد یا رزومه ساز آنلاین را باز کنید و اطلاعات خود را در آن بنویسید. حالا شما با ساختار و بخش‌های مختلف رزومه آشنا هستید. نکته و ترفندهایی هم برای بهبود رزومه تحصیلی خود یاد گرفته‌اید که شانس شما را برای اخذ پذیرش دانشگاه بالا می‌برد.

همانطور که پیش‌تر گفتیم، رزومه آینه تمام‌نمای زندگی حرفه‌ای و تحصیلی شماست. بهترین خود را به نمایش بگذارید تا مسئول دانشگاه چاره‌ای جز پذیرش شما نداشته باشد.

اشتراک گذاری