چطور قبل از مصاحبه شغلی اطلاعات کافی از یک شرکت بدست آوریم؟
اشتراک گذاری

ممکن است شما نیز برای حاضر شدن در جلسه مصاحبه شغلی، استرس داشته باشید و ندانید که شرکت مورد نظر، چه ویژگی‌ها، شرایط و جوّی دارد. اما جای نگرانی نیست؛ شما می‌توانید با انجام یک سری تحقیقات ساده، قبل از مصاحبه شغلی، اطلاعات کافی راجع به شرکت مورد نظر بدست آورید. اما سریع‌ترین و ساده‌ترین راه برای به دست آوردن اطلاعات کافی در مورد یک شرکت برای جلوگیری از اشتباهات مصاحبه و ایجاد یک تأثیر عالی بر مصاحبه‌کننده یا مسئول استخدام چیست؟ آیا می‌دانید دقیقاً در مورد چه چیزی باید تحقیق کنید؟ ما در این مقاله از رزومه فارسی به شما می‌گوییم که چه کارهایی باید انجام دهید. پس با ما همراه باشید.


نحوه تحقیق درباره شرکت برای مصاحبه شغلی

با چند روش ساده می‌توانید اطلاعات بسیار خوبی را قبل از شرکت در مصاحبه شغلی کسب کنید. این روش‌ها عبارت‌اند از:


1- از طریق وبسایت شرکت تحقیق کنید

به وبسایت شرکت مورد نظر بروید و از محصولات یا خدماتی که آن‌ها ارائه می‌دهند مطلع شوید. ببینید که چه چیزی می‌فروشند و چگونه پول درمی‌آورند؟ چرا ممکن است مشتریان، شرکت آن‌ها را انتخاب کنند؟ همچنین در مورد فرهنگ شرکت نیز تحقیق کنید. در وبسایت شرکت، روی گزینه‌هایی مانند «درباره ما» یا «پیام مدیریت» کلیک کرده و آن‌ها را مطالعه کنید.

از بخش "نمونه کارها یا دستاوردها" دیدن کنید تا ببینید چه خدمات یا امتیازاتی دارند. در نهایت، ببینید آیا شرکت بیانیه ماموریتی دارد یا خیر! دانستن مأموریت شرکت به شما کمک می‌کند تا بفهمید که آن‌ها به چه اصولی بیشتر اهمیت می‌دهند و به این ترتیب می‌توانید این اصول و ویژگی‌ها را در مصاحبه شغلی خود برجسته‌تر نشان دهید.

این مورد، طولانی‌ترین مرحله در فرآیند تحقیق در مورد یک شرکت است، اما اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید اطلاعات بدست آمده را در پاسخ‌های خود (در مصاحبه شغلی) استفاده کنید. دانستن هرچه بیشتر در مورد هرآنچه مربوط به شرکت است، به شما کمک می‌کند که راحت‌تر توضیح دهید چرا برای این شغل درخواست داده‌اید.


شبکه‌های اجتماعی شرکت را بررسی کنید


2- شبکه‌های اجتماعی شرکت را بررسی کنید

سعی کنید در فیس بوک، لینکدین، توییتر و سایر پروفایل‌های اجتماعی شرکت تحقیق کنید تا اخبار و اطلاعات مربوط به شرکت را سریع‌تر پیدا کنید. ممکن است تصاویری از رفت و آمدهای کارکنان را نیز ببینید و اطلاعات خوبی از فرهنگ شرکت و نوع افرادی که در آنجا کار می‌کنند بدست بیاورید. این مساله به شما انرژی و ایده‌های بیشتری برای سؤالاتی می‌دهد که می‌توانید در مصاحبه بپرسید.

برای مثال، می‌توانید بپرسید: «در فیس‌بوک دیدم که اخیراً در یک رویداد خیریه شرکت داشته‌اید. آیا می‌توانید به من بگویید که شرکت چه کارهای دیگری برای تسهیل تیم‌سازی یا کمک‌های خیریه در جامعه انجام می‌دهد؟ خیلی خوب است که این‌ها بخشی از ارزش‌های شرکت شما هستند. این چیزی است که من در یک کارفرما به دنبال آن هستم.»


می‌توانید اطلاعات شرکت را در یوتیوب جستجو کنید. یک جستجوی سریع انجام دهید و ببینید آیا آن‌ها کانالی دارند یا خیر. در ویدئوهای مربوط به شرکت، ممکن است محیط یا دفتر شرکت را هم ببینید که این مساله باعث می‌شود هنگام ورود به شرکت برای مصاحبه، احساس راحتی بیشتری داشته باشید.


3- تحقیقات درباره رقبا

اگر در یک مصاحبه شغلی، واقعاً می‌خواهید شرکت را با تحقیقاتی که در مورد آن‌ها انجام داده‌اید تحت تأثیر قرار دهید، وبسایت‌های مشابه با کار آن‌ها را نیز بررسی کنید. در این صورت شرکت‌هایی را خواهید دید که شبیه شرکت مورد نظر شما هستند و ممکن است بررسی این سایت‌ها و کسب برخی اطلاعات، به شما در مصاحبه کمک کند.

سعی کنید چند تفاوت و شباهت کلیدی میان شرکت‌های مشابه و شرکت اصلی پیدا کنید تا بتوانید نشان دهید که کل بازار و صنعت را درک می‌کنید، نه فقط شرکتی که با آن مصاحبه دارید. انجام این کار می‌تواند بسیاری از مدیران استخدام را تحت تأثیر قرار دهد؛ بنابراین یک قدم عالی برای هر کسی است که می‌خواهد قبل از مصاحبه شغلی درباره یک شرکت تحقیق کند.


درباره کارمندان شرکت در لینکدین تحقیق کنید


4- درباره کارمندان شرکت در لینکدین تحقیق کنید

برای یافتن کارمندان شرکت در لینکدین جستجو کنید. بهتر است افرادی را در همان گروه یا نقشی که برای آن مصاحبه می‌کنید، پیدا کنید. ببینید آن‌ها چه نوع پیشینه‌ای دارند؟ ممکن است بتوانید ویژگی افرادی را که شرکت دوست دارد استخدام کند، تشخیص دهید.

این تحقیق به شما کمک می‌کند بفهمید که شرکت در فرآیند استخدام به دنبال چه چیزی است و از این رو برای سؤالاتی که در مصاحبه از شما می‌پرسند، آماده‌تر شوید. لینکدین فقط یک منبع عالی برای جستجوی کار نیست، بلکه یک ابزار تحقیقاتی قدرتمند نیز محسوب می‌شود. اگر از قبل حساب فعال و به‌روزی در لینکدین ندارید، حتماً باید یک حساب ایجاد کنید.


5- درباره مدیر استخدام تحقیق کنید

در مرحله بعد، از LinkedIn یا سایر شبکه‌های اجتماعی برای تحقیق در مورد سابقه مدیر استخدام استفاده کنید. بررسی کنید که چه مدت با شرکت بوده‌؟ سوابق تحصیلی او چیست؟ در چه مشاغل قبلی حضور داشته تا به نقطه‌ای که در آن قرار دارد برسد؟

این مساله یک روش عالی برای آماده شدن در مصاحبه و احتمال بالای قبولی است. حتی ممکن است موارد مشترکی با مدیر استخدام پیدا کنید، مانند ورزشی که انجام می‌دهید یا رشته‌ای که از آن فارغ‌التحصیل شده‌اید. اگر نقطه مشترکی پیدا نکنید، باز هم شما بیشتر از سایر داوطلبانی که برای مصاحبه شرکت می‌کنند، درباره مدیر استخدام می‌دانید. بنابراین برقراری ارتباط و ایجاد رابطه یا صحبت در مورد موضوعاتی که با آن‌ها آشنا است، برای شما آسان‌تر خواهد بود.


6- تحقیقات درباره حوزه فعالیت (صنعت)

اگر قصد شرکت در یک مصاحبه شغلی را دارید که با حوزه فعالیت آن آشنایی ندارید، باید از تحقیق در مورد شرکت فراتر رفته و به طور کلی درباره صنعت مورد نظر جستجو کنید. سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی سایر مشاغل فعال در این صنعت را مرور کنید. چند نشریه، کاتالوگ یا رزومه شرکت را مطالعه کرده و ببینید چه نوع مشاغلی در این صنعت فعالیت می‌کنند و چه نوع محصولات و خدماتی را ارائه می‌دهد.


در مورد فرآیند مصاحبه شغلی شرکت تحقیق کنید


7- در مورد فرآیند مصاحبه شغلی شرکت تحقیق کنید

وب‌سایت‌های مختلفی وجود دارند که به کارجویان اجازه می‌دهند درباره تجربه جستجوی شغل خود و سؤالات مصاحبه بنویسند. بنابراین توصیه می‌کنیم انواع فرآیند مصاحبه شرکت‌ها را بررسی کرده و در موردشان جستجو کنید. سعی کنید نکاتی را در مورد فرآیند مصاحبه شرکت‌های معتبر پیدا کرده و از این نکات در روز مصاحبه استفاده کنید. به این ترتیب می‌دانید که برای اینکه نشان دهید شما فرد لایقی برای موقعیت شغلی مورد نظر هستید، چگونه به بهترین شکل خود را برای مصاحبه شغلی آماده کنید.


8- نظرات کارکنان را بخوانید

شما می‌توانید در وبسایت شرکت و یا شبکه اجتماعی کارکنان شرکت، نظرات آن‌ها را در مورد کار و وضعیتی که در شرکت دارند بخوانید. این کار ممکن است به شما نکات بیشتری در مورد نحوه عملکرد شرکت داده و در تهیه پاسخ‌های مناسب در مصاحبه شغلی کمک کند. همچنین اطلاعات ارزشمندی بدست خواهید آورد که به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید در این شرکت کار کنید یا نه!


9- تحقیقات تکمیلی برای شرکت‌های دولتی

اگر قصد دارید در یک شرکت دولتی استخدام شوید، باید گزارش سالانه، صورت‌های مالی سه ماهه و موارد دیگری که از آن‌ شرکت منتشر می‌شود را نیز بررسی کنید. همچنین می‌توانید قیمت سهام آن‌ها را ببینید، اخبار اخیر سهام را بخوانید و موارد دیگری که مربوط به فعالیت آن‌ها می‌شود را مورد بررسی قرار دهید. در مورد شرکت‌های دولتی، با جستجوی نام شرکت در گوگل و بازدید از وبسایت شرکت، به راحتی اطلاعات مفید بسیاری را بدست خواهید آورد.


تحقیقات بدست آمده از شرکت را مرور کنید


در نهایت تحقیقات بدست آمده از شرکت را مرور کنید

اکنون می دانید که قبل از مصاحبه کاری، چه تحقیقاتی باید در مورد شرکت موردنظر انجام دهید. به عنوان آخرین مرحله، مطمئن شوید که می‌توانید به این سؤالات در مورد شرکت پاسخ دهید:

  • مدیرعامل شرکت کیست؟
  • این شرکت چرا و چه زمانی تأسیس شده است؟
  • آیا این شرکت شعبه دارد؟ شعبه اصلی آن کجاست؟
  • شرکت چگونه کسب درآمد می‌کند؟ چه چیزی می‌فروشند و مشتریان عمده آن‌ها چه کسانی هستند؟
  • مشتریان چرا آن‌ها را انتخاب می‌کنند؟
  • چه تفاوتی با رقبای خود دارند؟
  • فرهنگ شرکت چگونه توصیف می‌شود؟
  • آیا شرکت بیانیه مأموریت دارد؟
  • در مورد سابقه مدیر استخدام چه می‌دانید؟ او چه مدت است که با شرکت همکاری می‌کند؟

از این چک لیست استفاده کنید تا مطمئن شوید که قبل از مصاحبه به اندازه کافی در مورد شرکت مورد نظرتان تحقیق کرده‌اید. اکنون که می‌دانید چگونه قبل از مصاحبه شغلی درباره یک شرکت تحقیق کنید، می‌توانید تأثیر بهتری بر استخدام‌کنندگان و مدیران بگذارید و مصاحبه کاری خود را به یک پیشنهاد شغلی تبدیل کنید.

امیدواریم با مطالعه مقالات متنوعی که در سایت رزومه فارسی در این رابطه برای شما تهیه شده است، خیلی سریع و آسان به شغل مورد نظرتان دست پیدا کنید.

برای تهیه یک رزومه مناسب می‌توانید از رزومه ساز آنلاین سایت رزرومه فارسی استفاده کرده و یا نمونه رزومه های تکمیل شده را بررسی کنید.

اشتراک گذاری