چرا باید شما را استخدام کنیم؟ (نمونه بهترین جواب ها)
اشتراک گذاری

مصاحبه شغلی چیست؟

مصاحبه شغلی یک جلسه حضوری بین یک کارجو و یک یا چند نفر از مدیران و کارشناسان استخدام سازمان است که به منظور ارزیابی میزان تناسب و صلاحیت فرد برای یک سمت شغلی برگزار می‌شود. در واقع مصاحبه شغلی یکی از مهمترین و تعیین‌کننده‌ترین مراحل برای پیدا کردن و حفظ یک شغل است. اغلب، تصمیم‌گیری در مورد استخدام یک فرد بر اساس عملکرد او در مصاحبه صورت می‌گیرد. بنابراین آمادگی و تمرین کافی برای حضور موفق در این مرحله ضروری است.


نه فقط شما؛ بلکه مصاحبه‌های استخدامی برای همه چالش‌برانگیز هستند.


احتمالا تاکنون تجربه‌ی مصاحبه شغلی داشته‌اید یا به تازگی برای مصاحبه دعوت شده‌اید. یکی از رایج‌ترین سؤالات، "چرا باید شما را استخدام کنیم؟" است. شاید در ابتدا پاسخ‌دهی دشوار به نظر برسد، اما هدف مصاحبه‌گر آگاهی از ارزش ویژه‌ی شماست. پاسخی بدهید که نشان‌دهنده‌ی توانایی‌ها، مهارت‌ها و انگیزه‌ی شما برای موفقیت در این شغل باشد. هدف قانع کردن مصاحبه‌گر به استخدام شماست.


هدف کارفرما از پرسیدن سوال چرا باید شما را استخدام کنیم چیست؟

هر سؤال مصاحبه‌کننده هدفی دارد. بی‌شک آنها رزومه شما را بررسی کرده‌اند. داشتن مدارک و گواهینامه‌ها و به طور کلی قدرت رزومه مهم است، اما کارفرما می‌خواهد بداند ارزش افزودهٔ شما چیست؟ شما چگونه می‌توانید به موفقیت و پیشرفت سازمان کمک کنید؟

در واقع سوال «چرا باید شما را استخدام کنیم؟» سوالی است که خواهد توانست شما را مورد توجه قرار دهد و تکلیف را برای کارفرما روشن کند؛ اینکه آیا شما را استخدام کند یا خیر؟ این موضوع به جوابی که شما می‌دهید، بستگی خواهد داشت. شما باید سعی داشته باشید که جواب این سوال را به بهترین شکل پاسخ دهید؛ پاسخی که نشان دهد بینش، مهارت‌ها و تعهد شما چگونه سازمان را به اهدافش نزدیک‌تر می‌کند.


در پاسخ به سوال "چرا باید شما را استخدام کنیم؟" از سوی کارفرما، نکات زیر پیشنهاد می‌شود:

  • بر مهارت‌ها و تجاربی تأکید کنید که مستقیماً با نیازهای شغلی مورد نظر مرتبط است.
  • موفقیت‌ها و دستاوردهای گذشته مرتبط با همان حوزه کاری را مثال بزنید.
  • توضیح دهید چطور می‌توانید به اهداف و اولویت‌های سازمان کمک کنید.
  • انگیزه و علاقه قوی خود برای کار در آن سازمان را بیان کنید.
  • از صحبت در مورد نقاط ضعف یا مشکلاتتان خودداری کنید.
  • سعی کنید پاسخ‌ها را خلاصه و مختصر بیان کنید.
  • اعتماد به نفس و اشتیاق خود را در پاسخ‌ها منعکس کنید.

مثال هایی از بهترین جواب ها برای چرا باید شما را استخدام کنیم؟


مثال هایی از بهترین جواب ها برای "چرا باید شما را استخدام کنیم؟"

اگر می‌خواهید حتماً در مصاحبه پذیرفته شوید، لازم است خود را برای پاسخگویی به سؤالات کلیدی آماده کنید. یکی از رایج‌ترین این سؤالات "چرا باید شما را استخدام کنیم؟" است.

در پاسخ به این سؤال مهم، توصیه می‌شود بر توانایی‌ها، مهارت‌ها و دستاوردهایی تمرکز کنید که با نیازها و اولویت‌های شغل مورد نظر هم‌راستا هستند. به جای فقط لیست کردن تجربیات، سعی کنید تا حد امکان با ذکر جزئیات و مثال‌های کاربردی، توضیح دهید که چگونه می‌توانید در آن سمت شغلی موفق عمل کنید و به اهداف سازمانی کمک نمایید.

همچنین نشان دهید که از لحاظ شخصیتی هم برای آن شغل مناسب هستید. ویژگی‌هایی مثل انگیزه قوی، خلاقیت، کار تیمی و یادگیری سریع را می‌توانید مثال بزنید. با این کار نشان می‌دهید ارزش بالایی برای سازمان دارید و انتخاب شما سودمند خواهد بود.


مثال شماره 1 در پاسخ به سوال چرا باید شما را استخدام کنیم؟

باید اهداف و چشم‌انداز سازمان را درک کرده و توضیح دهید که چگونه می‌توانید در نیل به آن‌ها مؤثر واقع شوید.

به عنوان مثال، تأکید کنید که توانایی برقراری ارتباط مؤثر با مخاطبان و برطرف کردن سریع نیازهای آنان را دارید. همچنین می‌توانید به مهارت‌های ارائه و اقناع مخاطبان در خصوص توانمندی‌های خودتان و سازمان اشاره کنید.


در پاسخ به سوال چرا باید شما را استخدام کنیم؟


مثال شماره 2 در پاسخ به سوال چرا باید شما را استخدام کنیم؟

تجربیات و مهارت‌های مرتبط با شغل مورد نظر را برجسته کنید. با ذکر جزئیات و نمونه‌هایی از کاربرد قبلی آن‌ها، نشان دهید چطور با نیازهای شغلی همخوانی دارند.

به عنوان مثال، اشاره کنید تجربه شما در زمینه طراحی وب، مخصوصاً در حیطه مورد نیاز، چقدر مرتبط است. همچنین بیان کنید که در شغل قبلی مسئول نگهداری و به‌روزرسانی وب‌سایت بوده‌اید و از انجام این کار لذت می‌بریده‌اید؛ همین امر شما را به سمت این شرکت سوق داده است.


مثال شماره 3 در پاسخ به سوال چرا باید شما را استخدام کنیم؟

مهم‌ترین مهارت‌ها و توانایی‌های مورد نیاز برای موفقیت در این شغل را شناسایی کرده و نشان دهید که در آن زمینه‌ها تخصص ویژه‌ای دارید.

به عنوان مثال، اگر مهارت‌های رهبری و مدیریت از نیازهای اصلی است، تأکید کنید که شما سبک مدیریتی قوی و توانایی انگیزه‌بخشی به زیردستان دارید و می‌توانید به خوبی اهداف سازمانی را محقق سازید.


موفقیت در مصاحبه استخدامی با دادن بهترین پاسخ


مثال شماره 4 در پاسخ به سوال چرا باید شما را استخدام کنیم؟

اگر تجربه کاری چندانی ندارید، می‌توانید بر ویژگی‌های شخصیتی و مهارت‌هایتان تمرکز کنید که چطور می‌توانند موفقیت شما را در این شغل تضمین کنند.

به عنوان مثال، صبور بودن، داشتن مهارت‌های ارتباطی قوی، توانایی برنامه‌ریزی و سازماندهی را به عنوان ویژگی‌هایی برجسته کنید که می‌توانند کمبود تجربه شما را جبران نمایند.


مثال شماره 5 در پاسخ به سوال چرا باید شما را استخدام کنیم؟

سعی کنید به صورت مشخص از تأثیر مثبتی که بر موفقیت شرکت قبلی‌تان داشته‌اید، بگویید. ارائهٔ نمونه‌هایی از نتایج عینیِ کار شما، تأثیر بسزایی در ذهن مصاحبه‌کننده خواهد داشت.

به طور مثال بگویید که در شرکت قبلی، با اجرای تبلیغات هدفمند در شبکه‌های اجتماعی، توان کاری و سود آن‌ها را تا 30 درصد افزایش دادم. بگویید که موفقیت مجموعه، اولویت اصلی شما خواهد بود.


یکی از رایج‌ترین سؤالات مصاحبه شغلی، "چرا باید شما را استخدام کنیم؟" است. بهتر است پاسخ خود را از پیش آماده کنید تا بتوانید با اطمینان و متقاعدکننده پاسخ دهید.


موفقیت در مصاحبه استخدامی با دادن بهترین پاسخ

پاسخی مناسب می‌تواند احتمال پذیرش شما را بطور چشمگیری افزایش دهد. در پاسخ خود، مهم است بر مهارت‌ها، دانش و توانایی‌هایی که با این شغل مرتبط هستند، تمرکز کنید. همچنین نقش مؤثری که می‌توانید در موفقیت و پیشرفت این سازمان ایفا نمایید را برجسته کنید.

با ارجاع به موفقیت‌ها و دستاوردهای گذشته خود که چگونه توانسته‌اید به افزایش بهره‌وری و سودآوری شرکت‌های قبلی که در آن‌ها کار کرده‌اید کمک کنید، می‌توانید اعتماد به نفس بیشتری القا نمایید.

اشتراک گذاری