نکات مهم برای مدیریت شرکت تازه تأسیس تا ورشکستگی را تجربه نکنید!
اشتراک گذاری

اگر مدیریت شرکت تازه‌ تأسیسی را برعهده دارید حتماً یکی از دغدغه‌های شما مدیریت آن به نحو احسن خواهد بود. شاید فکر کنید برای شرکت نوپایی مثل شرکت شما فاصله زیادی با بحران و ورشکستگی وجود دارد، اما باید بدانید فاصله بین موفقیت و ورشکستگی به‌اندازه تار مویی باریک است. جالب است بدانید بسیاری از شرکت‌های نوبنیاد در هفته‌های اول شروع کار خود با ورشکستگی مواجه شده و از بین می‌روند، تعداد زیادی از آن‌ها نیز در طول پنج سال اول خود از بین می‌روند.

تفاوت مدیران موفق و مدیران ناتوان در لحظات سخت در همین نحوه عبور از بحران‌ها و شرایط ورشکستگی است. اینکه چه‌طور شرایط نابسامان را به نفع خود و سازمان خود تغییر دهید نیاز به مهارت‌هایی دارد که تنها یک مدیر کارآمد از پس آن برخواهد آمد. مدیر شرکت تازه تأسیس باید از نکات مهم اداره شرکت آگاه باشد و به کسب مهارت‌های لازم پرداخته باشد.

ورشکستگی به وضعیتی گفته می‌شود که یک شرکت قادر به پرداخت بدهی‌های خود نباشد و نتواند تعهدات خود را عملی کند. گاهی ورشکستگی برای شرکت‌های تازه‌تأسیس به دلایل پیش پا افتاده‌ای چون عدم برنامه‌ریزی صحیح، نبود بودجه کافی، عدم انتخاب درست کارکنان و یا پیش‌بینی ناصحیح آینده رخ می‌دهد.

 اگر در ابتدای راه هستید و از بروز چنین پیشامدهایی وحشت دارید با رعایت یک سری اصول و راهکارهای ساده می‌توانید از بروز ورشکستگی جلوگیری کنید و یا در صورت بروز، به‌سلامت از آن عبور کنید. در ادامه این مقاله با ما در وبسایت رزومه فارسی همراه باشید تا برخی از این اصول ساده را با شما در میان بگذاریم.

جذب نیروی انسانی کارآمد و قابل‌اطمینان

اولین مرحله مهم برای جلوگیری از ورشکستگی‌های زودهنگام و تقویت پایه‌های شرکت نوپا، جذب نیروی انسانی متخصص، متعهد و قابل‌اطمینان است. کارکنان یک شرکت حکم ستون‌های آن را دارند؛ کارکرد آن‌ها می‌تواند موجب نابودی کامل یک کسب‌وکار و یا تقویت عالی آن شود.

مدیریت شرکت تازه تأسیس نباید به فکر جذب نیروهایی با حقوق پایین‌تر باشد. بلکه در وهله اول باید به دنبال برترین نیروهای انسانی باشد. کارکنان متخصص برای یک شرکت باعث سودآوری بیش­تری خواهند شد و در موفقیت و شهرت آن نقش اساسی خواهند داشت. بهتر است حقوق بالاتری برای کارکنان خود در نظر بگیرید تا سود بیش­تری در حوزه کاری خود به دست آورید.

همان‌طور که می‌دانید در دنیای کسب‌وکار، هر متخصصی به‌اندازه توانایی‌ها و مهارت‌های خود دستمزد طلب می‌کند، بنابراین به دنبال نیروهای ارزان‌قیمت نباشید. همواره به‌خاطر بسپرید هیچ‌چیز به‌اندازه کارکنان نالایق و ناتوان نمی‌تواند به شرکت نوپای شما ضربه بزند. پس در انتخاب ستون‌های شرکت خود نهایت دقت و سخت‌گیری را به­ کار ببندید.

جذب نیروی انسانی کارآمد و قابل‌اطمینان


برنامه‌ریزی صحیح

به عنوان مدیر یک شرکت تازه تأسیس باید بتوانید یک نقشه راه برای آینده خود و سازمانتان طراحی کنید. نقشه‌ای که باتوجه به انگیزه‌ها و اهداف شما طراحی شده باشد و همچنین باید مراحل رسیدن به اهداف آن نقشه را به طور دقیق تبیین کنید. اگر قصد چنین کاری دارید توجه کنید که یک برنامه خوب باید توسط شخصی نوشته شود که مسیر را به‌خوبی بشناسد و با موانع آشنایی کامل داشته باشد.

درصورتی‌که به‌عنوان مدیر یک شرکت تازه تاسیس دارای چنین تجربیات کاملی نیستید، می‌توانید برای تنظیم برنامه مناسب و پیشبرد اهداف خود با افراد خبره و باتجربه در این مسیر مشورت کنید. مشورت با افراد دلسوز و باتجربه می‌تواند موجب انتقال تجربیات آن‌ها به شما شود.

شما می‌توانید از تجربیات دیگران استفاده کنید؛ حتماً لازم نیست خودتان همه چیز را تجربه کرده باشید. حرکت در مسیر درست باتوجه‌به برنامه صحیحی که توسط مدیر هوشمند طراحی شده باشد، سرعت رسیدن به موفقیت مجموعه را افزایش داده و احتمال لغزش را کاهش می‌دهد.

چگونگی عبور از ورشکستگی

ورشکستگی آن‌قدرها هم بد نیست اگر بتوانید با موفقیت از آن عبور کنید. درصورتی‌که با این پیشامد ناخوشایند روبرو شدید با رعایت یک سری نکات ساده می‌توانید به‌سلامت از آن عبور کنید و سازمان خود را نجات دهید.

برنامه‌ریزی در جهت عبور از وضعیت ورشکستگی

در صورت مواجهه با ورشکستگی باید بتوانید برنامه سابق خود را تغییر داده و برنامه مناسب‌تری برای وضعیت فعلی سازمان خود ارائه دهید. همچنین قوانین جدیدی برای کارکنان و روند کاری شرکت خود تصویب کنید. مدیریت شرکت تازه‌ تأسیس باید لیستی از میزان وام‌ها و بدهی‌های شرکت را تهیه کرده و آن‌ها را اولویت‌بندی کند.

درصورتی‌که دارای پس‌انداز هستید می‌توانید بخشی از بدهی‌ها را با پس‌انداز شخصی خود پرداخت کنید، در غیر این صورت با دریافت سرمایه از سرمایه‌گذار جدید و یا با گرفتن یک وام جدید در صورت امکان می‌توانید بدهی‌های خود را پرداخت کنید. حتی می‌توانید با طلبکاران خود یک نشست مذاکره‌ای برگزار کرده و از آن‌ها مهلت بخواهید. بیش­تر طلبکاران ترجیح می‌دهند مدتی صبر کنند تا بتوانند سرمایه خود را باز پس بگیرند. آن‌ها می‌دانند یک کسب‌وکار ورشکسته نمی‌تواند پولی به آن‌ها پرداخت کند.

به‌عنوان مدیر مجموعه و تنها کسی که می‌تواند سازمان را از ورشکستگی نجات دهد، برای بهبود کیفیت خدمات و یا محصولات خود چاره‌ای بیندیشید. با دانستن دقیق نقاط ضعف و قوت شرکت، و آگاهی از اینکه چه می‌خواهید انجام دهید، می‌توانید یک سرمایه‌گذار خوب پیدا کنید.

برنامه‌ریزی در جهت عبور از وضعیت ورشکستگی


کاهش هزینه‌های غیرضروری و تاکید بر افزایش درآمد

از مهم‌ترین کارهایی که در این‌بین باید انجام دهید مدیریت هزینه‌ها است. باید بتوانید تمامی هزینه‌های غیرضروری را کم کرده و اقتصادی‌تر عمل کنید. مثلاً برخی افراد در صورت امکان در این شرایط به مدیریت مجازی مجموعه خود روی می‌آورند و هزینه اجاره دفتر را آزاد می‌کنند.

کلام آخر

مدیریت شرکت تازه ‌تأسیس کار آسانی نیست. یک مدیر باید علاوه بر داشتن مهارت‌ها و دانستن نکات طلایی برای عبور از بحران‌ها دارای روحیه‌ای قوی باشد. فراموش نکنید که به‌عنوان یک مدیر، الگوی کارکنان خود هستید. اگر مدیر یک مجموعه در بحران و شرایط سخت، روحیه خود را از دست بدهد قطعاً کارکنان نیز روحیه خود را می‌بازند و سرنوشت بدی در انتظار چنین مجموعه‌ای خواهد بود.

در دنیا شرکت‌های قدرتمندی هستند که در اوایل شروع به‌­کار خود با ورشکستگی مواجه شدند و با یک مدیریت قوی از بحران ورشکستگی عبور کرده و بسیار قدرتمندتر از سابق به میدان بازگشتند. برای مثال شرکت‌هایی چون شرکت پرآوازه اپل (Apple Company) یکی از این قبیل شرکت‌هاست که در سال ۱۹۹۷ در آستانه فروپاشی بود اما هرگز اعلام ورشکستگی نکرد و در نهایت با سرمایه‌ای حدود ۱۵۰ میلیون دلار که توسط شرکت مایکروسافت به‌دست‌آمده بود، توانست از ورشکستگی جان سالم به در ببرد.

شرکت‌های کرایسلر، جنرال موتورز و شش پرچم نمونه‌هایی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا هستند که در آستانه ورشکستگی موفق به عبور از این بحران شدند. ورشکستگی نه‌تنها آن‌ها را از بین نبرد بلکه پس از عبور از این وضعیت با قدرتی بسیار بیش­تر به حیات خود ادامه دادند.

امید است با خواندن این مقاله بتوانید در شرایط سخت، کسب‌وکار خود را با درایت به سمت موفقیت پیش ببرید.

اشتراک گذاری