نکات مصاحبه شغلی پس از ارسال رزومه
اشتراک گذاری

پس از ارسال رزومه به شرکت یا مجموعه مورد نظر، اگر برای مصاحبه حضوری دعوت شدید، خوشحال باشید چرا که شما نیمی از راه استخدام را طی کرده‌اید. برای داشتن تجربه یک مصاحبه شغلی موفق می‌بایست موارد مهمی را در راس کار خود قرار دهید؛ چرا که مصاحبه شغلی، کلید ورود شما به شغل مورد علاقه‌تان است.

مواردی مانند توجه به زبان بدن، کنترل استرس، آراسته بودن، پاسخ واضح به سوالات و گرفتن ارتباط دوستانه با مصاحبه کننده، از جمله اقدامات مهم در جلسه مصاحبه محسوب می‌شوند. در ادامه مقاله به چند نکته مهم برای داشتن یک مصاحبه شغلی موفق خواهیم پرداخت. با رزومه فارسی همراه باشید.


موارد مهم در مصاحبه شغلی کدام است؟

پس از این‌که رزومه خود را به شرکت مورد نظر ارسال کردید، نوبت به مصاحبه با کارفرما می‌رسد. با رعایت کردن یک سری اصول می‌توانید موفقیت هر چه بیش‌تر در این مصاحبه را رقم بزنید. رعایت موارد زیر می‌تواند به شما در این امر کمک کند:


تمرین و داشتن آمادگی

ابتدا بهتر است نمونه‌ای از سوالات مصاحبه‌های کاری را مطالعه کنید. برای یادگیری بهتر، می‌بایست تمرین و تداوم داشته باشید. روی مهارت‌هایی تمرکز کنید که شغل موردنظر به آن‌ها نیاز داشته باشد و سپس لیستی تهیه کرده و آن مهارت‌ها را با رزومه خود مطابقت دهید.

پاسخ‌های رضایت بخش در واقع پاسخ‌هایی هستند که واضح و کوتاه باشند. بهتر است به نحوی به سوالات پاسخ دهید تا مهارت‌هایی که کارفرما به دنبال آن‌هاست را پوشش دهد. اگر پاسخ کاملی برای سوال مصاحبه کننده پیدا نکردید، پاسخ‌های کوتاه را انتخاب کنید.


برقراری ارتباط دوستانه با مصاحبه کننده


برقراری ارتباط دوستانه با مصاحبه کننده

زمان حضور در جلسه مصاحبه شغلی، علاوه بر این‌که لازم است خود را مشتاق به استخدام در شرکت مورد نظر نشان دهید، می‌بایست با فرد مصاحبه کننده نیز ارتباط دوستانه برقرار کنید. برای این‌کار، نام خانوادگی مصاحبه کننده را از قبل بدانید و سعی داشته باشید که در طول مصاحبه از آن استفاده کنید. (یکی از نکات مهم در مورد مصاحبه این است، هنگامی که مصاحبه کننده خودش را معرفی می‌کند، نام او را به خاطر بسپارید.)


این نکته را به خاطر بسپارید که ایجاد ارتباط دوستانه با مصاحبه کننده، شانس شما را در استخدام افزایش می‌دهد.


توجه به زبان بدن

علاوه بر صحبت کردن در جلسه مصاحبه شغلی، توجه به زبان بدن نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که حالات بدنی و چهره شما خیلی چیزها را بیان می‌کند. از این جهت سعی داشته باشید که حالات بدنی خود را به نحوی کنترل کنید که نشان از اعتماد به نفستان باشد. قوز نکنید و صاف و راحت روی صندلی خود بنشیند. لبخند زدن را فراموش نکنید. در صورت احساس استرس، بهتر است قبل از شروع جلسه چند نفس عمیق بکشید تا آرامشتان را بدست آورید.


توجه داشته باشید که در جلسات مصاحبه، ارتباط چشمی تاثیر زیادی بر ذهن مصاحبه کننده خواهد داشت.


تحقیق درباره شرکت مورد نظر

تحقیق قبلی در مورد کارفرما و شرکتی که قرار است شما را استخدام کند، اهمیت بسیاری در کیفیت مصاحبه و سوالاتی که از شما پرسیده می‌شود دارد. به احتمال زیاد مصاحبه کننده از شما درباره اینکه چه اطلاعاتی در مورد شرکت آن‌ها دارید، سوال خواهد پرسید. در هر صورت بهتر است هر آن‌چه درباره شرکت موردنظر می‌دانید، بازگو کنید. آگاهی به نکاتی مانند تاریخچه شرکت، اهداف و ارزش‌ها، کارمندان و موفقیت‌های اخیر آن‌ها برای فرد مصاحبه کننده ارزشمند هستند.


آن تایم بودن در مصاحبه


آن تایم بودن در مصاحبه

سعی داشته باشید که سر وقت در جلسه مصاحبه حاضر شوید. به این صورت که 5 الی 10 دقیقه زودتر از تایم مصاحبه در آن‌جا حضور یابید. چرا که می‌توانید محل مصاحبه را کاملا ارزیابی کنید. این مساله به کاهش استرس شما نیز کمک بسیاری می‌کند.


برای زمان‌بندی جلسه مصاحبه شغلی، مساله ترافیک را در نظر داشته باشید. در صورت نیاز، قبل از مصاحبه به سرویس بهداشتی بروید.


آماده کردن احتیاجات قبل از مصاحبه

برنامه ریزی درمورد نکات قبل از مصاحبه اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از افراد هنوز هم نمی‌دانند لباس مناسب برای مصاحبه شغلی چه نوع لباسی است. شما می‌باست یک دست لباس رسمی و آراسته قبل از جلسه آماده کنید. در این صورت هنگام مصاحبه استرس چندانی در مورد ظاهر خود نخواهید داشت.

اگر مصاحبه شما به صورت ویدئویی باشد، از قبل تمامی مقدمات را آماده کنید. چک کردن اینترنت و دستگاه‌های هوشمند مورد نیازتان از نکاتی است که باید به آن توجه کنید.


اقدامات مهم پس از مصاحبه


اقدامات مهم پس از مصاحبه

پس از تمام شدن جلسه مصاحبه نیز می‌بایست به نکات مهمی از جمله موارد زیر توجه کنید و انجام آن‌ها را جدی بگیرید:


پرسش سوال پس از مصاحبه

پس از اتمام جلسه مصاحبه از شما درخواست می‌شود تا سوالات خود را مطرح کنید. می‌توانید در مورد وظایف خود و کارهایی که می‌خواهید به صورت روتین در محل کار انجام دهید، بپرسید.


پیگیری بعد از مصاحبه

پس از این‌که به خانه بازگشتید، یک متن جهت تشکر و نشان دادن علاقه خود به همکاری با شرکت موردنظر آماده کرده و برای مصاحبه کننده ارسال کنید. در این متن می‌توانید جزئیاتی را که هنگام مصاحبه فراموش کرده‌اید، ذکر کنید.


فکر نکردن به نتیجه مصاحبه

پس از مصاحبه به نتیجه آن فکر نکنید. چرا که اندیشیدن در مورد آن نه تنها اضطرابتان را بالا می‌برد، هیچ فایده‌ای هم برایتان نخواهد داشت. ممکن است پس از این جلسه، به مصاحبه کاری دیگری نیز دعوت شوید، با این‌کار ممکن است استرس شما در مصاحبه بعدی، کار دستتان بدهد.


همه چیز درباره مصاحبه پس از ارسال رزومه

پس از پر کردن فرم رزومه، در صورت تمایل کارفرما، از شما برای مصاحبه کاری دعوت می‌شود. اولین اقدام این است که قبل از حضور در جلسه مصاحبه، آمادگی لازم را کسب کنید و در جلسه با اعتماد به نفس و بدون استرس حاضر شوید. به سوالات مصاحبه تسلط کامل داشته باشید. نیاز شرکت به مهارت‌های لازم را درک کنید و به نحوی به سوالات پاسخ دهید که با نیازهای شرکت مطابق باشد.

اقداماتی که در این مقاله برای مراحل قبل و بعد از مصاحبه ذکر شد را به خاطر بسپارسید و سعی کنید در روند مصاحبه استخدام خود از آن‌ها استفاده کنید.

اشتراک گذاری