به عنوان یک کارجو، شبکههای اجتماعی میتوانند ابزاری قدرتمند برای کمک به شما در یافتن شغل مناسب باشند. این شبکهها فرصتهای متعددی را برای گسترش ارتباطات شغلی، تحقیق درباره کارفرمایان بالقوه و آگاهی از فرصتهای شغلی جدید فراهم میکنند. با بهرهگیری هوشمندانه از قابلیتهای شبکههای اجتماعی مانند ایجاد ارتباطات حرفهای، اشتراکگذاری محتوای مرتبط با حوزه فعالیت شغلی و بررسی پروفایل شرکتها و کارفرمایان، میتوانید شانس خود را برای دستیابی به شغل مورد نظر افزایش دهید.
چرا باید از شبکه های اجتماعی برای پیدا کردن شغل استفاده کنیم؟
حتی اگر از کاربران علاقهمند به شبکههای اجتماعی نیستید، در دوران جستجوی شغل، داشتن حداقل یک یا دو حساب کاربری در این شبکهها میتواند کمک کننده باشد. این امر به کارفرمایان بالقوه نشان میدهد که شما از مهارتهای فناوری برخوردار بوده و با روندهای اینترنتی و شبکههای اجتماعی آشنایی دارید. با این حال، استفاده از شبکههای اجتماعی در روند جستجوی شغل، مزایای دیگری نیز به همراه دارد:
- به شما کمک میکند تا برند شخصی خود را ساخته و معرفی کنید.
- امکان برقراری ارتباط با افرادی را فراهم میآورد که به صورت حضوری، دسترسی به آنها وجود ندارد.
- شما را در معرض دید مدیران و کارفرمایانی قرار میدهد که از شبکههای اجتماعی برای یافتن کارمندان مناسب استفاده میکنند.
- فرصت تعامل و ارتباط با شرکتهایی که مایل به فعالیت در آنها هستید را برایتان فراهم میآورد.
چگونه برای پیدا کردن شغل، در شبکه های اجتماعی حساب کاربری ایجاد کنیم؟
تنها ایجاد یک حساب کاربری و تکمیل اطلاعات آن در شبکههای اجتماعی، کافی نیست. برای بهرهگیری مؤثر از این ابزارها در روند جستجوی شغل، باید در شبکههای اجتماعی فعالیت داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که از خود، چهرهای حرفهای و مثبت به نمایش میگذارید.
حضور پویا، انتشار محتوای مرتبط و سازنده، و تعامل منظم با دیگر کاربران، میتواند به شکلگیری برندی قوی از شخصیت شما کمک کرده و شما را در معرض دید کارفرمایان قرار دهد.
در استفاده از شبکههای اجتماعی برای جستجوی شغل، نحوه ارائه خود بسیار مهم است. باید تصویری حرفهای و مثبت از خودتان به نمایش بگذارید. حسابهای فعلی خود را بررسی کنید و هر گونه محتوای نامناسب را حذف یا مخفی نمایید. بهتر است یک حساب کاربری جداگانه برای اهداف شغلی داشته باشید که در آن تنها محتوای مرتبط با حرفه و علایق شغلی خود را به اشتراک بگذارید.
این حساب باید دارای عکس پروفایل حرفهای و پستهایی درباره فعالیتهای شغلی یا سایر موارد مربوط به حوزه کاری شما باشد. در آنچه که منتشر میکنید، دیدگاه کارفرمایان را در نظر بگیرید. هرچه حضور شما در اینترنت متفکرانهتر و آگاهانهتر باشد، برای کارفرمایان جذابتر خواهید بود.
چگونه از شبکه های اجتماعی برای جستجوی شغل استفاده کنیم؟
پس از ایجاد و آماده سازی حساب کاربری خود در شبکههای اجتماعی، زمان آن میرسد تا از این ابزار برای دستیابی به شغل جدیدتان بهره ببرید. با این حال، نحوه استفاده حرفهای و دقیق از شبکههای اجتماعی برای کسب تاثیرگذاری مطلوب، حائز اهمیت است. نکات کلیدی در این رابطه عبارتند از:
1- موفقیتهای مهم خود را به اشتراک بگذارید
آیا اخیراً دوره ای را با موفقیت به پایان رسانده و گواهینامهای دریافت کردهاید؟ این دستاورد را در حساب کاربری خود بارگذاری کنید و در سایر شبکههای اجتماعی نیز به اشتراک بگذارید. سعی کنید از شبکههای اجتماعی برای برجسته کردن مهارتها، تحصیلات و تجربیات ویژهای که کارفرمایان و مدیران به دنبال آن هستند، استفاده کنید.
2- روی وبسایت شخصی خود کار کنید
تحقیقات نشان میدهد که اکثر مدیران استخدام، قبل از دعوت افراد برای مصاحبه، به بررسی آنلاین پروفایل گزینههای شغلی میپردازند. بسته به نوع حرفه شما، داشتن یک وبسایت شخصی به عنوان نمونه کار میتواند منطقی باشد. علاوه بر نمایش برخی از آثار و دستاوردهای خود، میتوانید توصیهنامهها، جوایز، دستاوردها و تقدیرنامههایی که دریافت کردهاید را نیز در این فضا به نمایش بگذارید.
3- به اندازه کافی تحقیق کنید
میتوانید با مراجعه مستقیم به وبسایت شرکتهای مدنظر، اطلاعاتی درباره کارفرمایان خود کسب کنید. اما مهم است که حسابهای کاربری آنها را در شبکههای اجتماعی و هر جای دیگری که امکان حضور آنلاین آنها وجود دارد، مورد بررسی قرار دهید. وبلاگها، پستها و توییتهای آنها را مطالعه کنید تا با شخصیت، نگرش و موضوعات مورد علاقه آنها آشنا شوید. از محتوای منتشرشده در شبکههای اجتماعی یک شرکت، میتوانید اطلاعات ارزشمندی درباره فرهنگ، ارزشها و اولویتهای آن کسب نمایید.
4- شبکه ارتباطی خود را گسترش دهید
استفاده از شبکههای اجتماعی به عنوان ابزاری برای شبکهسازی، روشی بینظیر برای برقراری ارتباط با افرادی است که میتوانند به شما کمک کنند و ارتباطات معنادار و سودمندی را برای شما در فضای مجازی رقم بزنند. مطمئن شوید که پستها و محتوای مفید و جذابی را که دیگران به اشتراک گذاشتهاند، لایک و Share میکنید و برای موفقیتهایشان به آنها تبریک میگویید. در صورت امکان، از ارائه کمک، مشاوره و راهنمایی به دیگران دریغ نکنید.
5- سطح دانش خود را افزایش دهید
میتوانید از حسابهای کاربری خود در شبکههای اجتماعی برای افزایش دانش و مهارتهای حرفهای خود بهره ببرید. هرچند از هر شبکه اجتماعی میتوان چیزهای جدیدی آموخت، اما برخی از آنها مانند توییتر، منبع شگفتانگیزی از اخبار و اطلاعات بهروز برای هر حرفهای هستند. عباراتی مرتبط با حرفه، عناوین شغلی و موضوعات مورد علاقه خود را جستجو کنید. افراد و کارشناسان برجستهای را که به طور مرتب در حوزه کاری شما محتوا تولید میکنند دنبال نمایید و برای آگاهی از آخرین اخبار و دستاوردها، به صفحات آنها سر بزنید.
اشتباهاتی که در پیدا کردن شغل در شبکههای اجتماعی باید از آنها اجتناب کرد
در طول استفاده از شبکههای اجتماعی برای جستجوی شغل، باید از برخی اشتباهات رایج پرهیز کرد، از جمله:
1- غیرفعال بودن
حضور فعال، بخش مهمی از موفقیت در شبکههای اجتماعی است. با شرکتها ارتباط برقرار کنید، محتوای مفید را به اشتراک بگذارید. ممکن است یک کارفرما یا استخدامکننده از فعالیتهای شما در شبکههای اجتماعی تحت تأثیر قرار گیرد.
2- فعالیت بیش از اندازه
اگرچه فعالیت در شبکههای اجتماعی مهم است، اما باید از فعالیت بیش از اندازه پرهیز کرد. با عدم دقت در محتوای منتشرشده، ممکن است با فعالیت زیاد، دیگران را آزار دهید.
استفادهی موثر از شبکههای اجتماعی در جستجوی شغل
شبکههای اجتماعی به نیرویی غیرقابل انکار در بازار کار امروزی تبدیل شدهاند. این شبکهها علاوه بر ارائه مزایا و چالشهایی، پتانسیل بالایی برای ارتباط دادن کارجویان با فرصتهای شغلی و ایجاد شبکههای حرفهای دارند. با بهرهگیری هوشمندانه از این پلتفرمها و حضور حرفهای در آنها، افراد جویای کار میتوانند موقعیت خود را ارتقا بخشند.
علاوه بر این، شبکههای اجتماعی امکان دسترسی به اطلاعات ارزشمند در مورد شرکتها، صنایع، روندها و فرصتهای جدید را فراهم میکنند. کارجویان میتوانند از طریق شبکههای اجتماعی، با افراد کلیدی در حوزههای مورد علاقه خود ارتباط برقرار کرده، از تجربیات آنها بهره برده و خود را به عنوان متخصص شناخته شده در زمینه کاری خود معرفی نمایند.