مهم ترین دلایل شکست کسب و کارهای کوچک
اشتراک گذاری
۱

بدون زیرساخت‌های لازم، راه‌اندازی کسب‌وکار امکان‌پذیر نیست و با شکست مواجه خواهد شد. برای پیشگیری از شکست و موفقیت در کسب‌وکارتان، ابتدا باید عوامل خطرسازی که منجر به شکست می‌شوند را شناسایی کنید.

عدم دسترسی به بودجه کافی، فقدان تجربه، نبود مشاوره‌ی حرفه‌ای، و انتخاب نادرست مکان، از جمله عواملی هستند که شکست کسب‌وکار شما را رقم می‌زنند.


اگر عوامل خطر را به خوبی شناسایی و در برنامه‌ی کاری‌تان لحاظ کنید، موفقیت کسب‌وکارتان تا حد زیادی تضمین خواهد شد.


مهم ترین دلایل شکست کسب و کارهای نوپا

راه اندازی یک کسب و کتر کار آسانی نیست و احتمال شکست آن بسیار زیاد است‌. حدود ۲۵ درصد از کسب و کارهای کوچک در ابتدای کار شکست می‌خورند. دلایل زیادی برای شکست این دست کسب و کارها وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها در زیر آمده است:


1- عدم مشورت با مشاور حرفه ای

میزان آگاهی شما در مورد کسب‌وکارتان اهمیت چندانی ندارد. نکته بسیار مهم این است که برای راه‌اندازی آن باید یک مشاور حرفه‌ای پیدا کنید تا بتواند شما را مطمئن کند که آیا کسب‌وکارتان سودده خواهد بود یا خیر.

اغلب افراد بدون آگاهی کافی، صرفاً با الگوبرداری از موفقیت‌های دیگران، اقدام به راه‌اندازی کسب‌وکار می‌کنند. درحالی‌که ممکن است عواملی چون مکان مناسب، برخورد حرفه‌ای با مشتریان یا تأمین مواد اولیه باکیفیت، در پشت پرده موفقیت آن کسب‌وکارها نقش داشته باشد که فرد الگوبردار بی‌خبر است.

بنابراین، بهتر است یک مربی داشته باشید تا بتواند شما را از نتیجه تصمیماتتان آگاه کند. حتی برجسته‌ترین چهره‌های کسب‌وکار نیز برای موفقیت‌شان از راهنمایی و مشاوره استفاده کرده‌اند. پس شما هم باید از آن بهره ببرید.


باید در مورد انواع روش‌های بازاریابی مطالعه کنید تا بتوانید محصولاتتان را به بهترین نحو به فروش برسانید.


عدم مراقبت از مشتری ها باعث شکست کسب و کار می شود


2- عدم مراقبت از مشتری ها

نکته بسیار مهم اینجاست که شما باید به صورت اصولی از مشتری‌های خود مراقبت کنید. مراقبت کردن از آن‌ها باعث می‌شود تا مشتریان دائمی خود را داشته باشید که حتی می‌توانند مشتریان جدیدی را هم به سمت شما سوق دهند.

در صورت عدم رفتار درست با مشتری، آن‌ها به سراغ رقبایتان خواهند رفت. بنابراین همیشه از مشتریان خود قدردانی کنید و نظرات مثبت و منفی‌شان در مورد محصولات یا خدمات‌تان را بپرسید و سعی کنید انتقادپذیر باشید.


توجه داشته باشید که بی‌توجهی به مشتریان می‌تواند به مرگ کسب‌وکارتان منجر شود، درحالی‌که مراقبت صحیح از آنها باعث افزایش اعتبار کسب‌وکارتان خواهد شد.


کپی کردن از سایر بیزینس ها ممکن از باعث شکست شود


3- کپی کردن از سایر بیزینس ها

اگر عاملی باعث موفقیت یک کسب و کار شود، دلیل بر این نیست که استفاده از همان عامل موفقیت کسب و کار شما را هم تضمین کند. خیلی از افراد با این تفکر وارد دنیای بیزینس شده‌اند و در آن شکست خورده‌اند.

بهتر است پس از مشورت با مشاورتان ایده پردازی درستی در رابطه با استارت‌آپ خود داشته باشید.


چیزی که شما را از دیگران متمایز می‌کند، داشتن ایده‌های نو و خلاقانه است.


4- نداشتن تجربه

یکی از دلایل اصلی شکست کسب‌وکارهای کوچک، فقدان تجربه کافی در آن حوزه کسب‌وکار است. اگر شما هم بی‌تجربه یا تازه‌کار باشید، احتمال شکست کسب‌وکارتان بسیار بالاست.

هنگام راه‌اندازی کسب‌وکار باید به استخدام نیروهای متخصص و باتجربه توجه ویژه‌ای داشته باشید تا بتوانند شما را در مسیر موفقیت هدایت کنند. این افراد می‌توانند کارمندان یا مشاوران شما باشند. حتی می‌توانید بازاریاب‌ها و پرسنل باسابقه‌ای را نیز استخدام کنید تا شانس موفقیتتان افزایش یابد.


عدم مدیریت بودجه باعث شکست کسب و کار می شود


5- عدم مدیریت بودجه

شما باید در قبال هر درآمدی که کسب می‌کنید، پاسخ‌گو باشید. بسیاری از مدیران کسب‌وکارها، درآمد روزانه را صرف هزینه‌های شخصی می‌کنند و فکر می‌کنند با فروش بعدی دوباره پول جدیدی به دست می‌آورند. اما این کار منجر به شکست کسب‌وکار خواهد شد.

اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان موفق شود، باید در قبال هزینه کرد هر درآمدی پاسخ‌گو باشید. مطمئن شوید که برای مدیریت هزینه‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اید.


برای موفقیت بیشتر، حداقل 60٪ از سود باید به کسب‌وکارتان بازگردد.


6- عدم رشد شخصی

همواره نمی‌توان دلایل شکست یک کسب‌وکار را به عوامل بیرونی نسبت داد. گاهی اوقات علت اصلی در درون خود صاحبان کسب‌وکار نهفته است. بسیاری از آنها بر روی خودشان سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. اگر می‌خواهید در کارتان موفق باشید، نباید از مطالعه و تحقیق غافل شوید. توسعه فردی و ارتقای مهارت‌ها نقش بسزایی در موفقیت شما دارد.

به عنوان مثال، یک کارآفرین ممکن است با وجود داشتن مشتری‌مداری خوب و ارائه محصولات باکیفیت، به دلیل عدم سرمایه‌گذاری روی خود، در نهایت مجبور به تعطیلی کسب‌وکارش شود.


عدم تمرکز باعث شکست کسب و کار می شود


7- عدم تمرکز

بسیاری از کارآفرینان به هر دلیلی دچار حواس پرتی می‌شوند. زمانی که این اتفاق می‌افتد، تفکر آن‌ها روی کسب و کارشان به شدت کاهش می‌یابد.

یک کارآفرین حرفه‌ای نباید تمرکز خود را از مسائل کلیدی منحرف کند. نکته‌ی مهم این است که کارهای کم اهمیت‌تر را به دیگران واگذار نمایید و خودتان صرفاً روی فعالیت‌های اصلی و حیاتی تمرکز کنید.

کمال‌گرایی بیش از حد می‌تواند یک ضعف بزرگ در مسیر موفقیت کسب و کار باشد.


پرمشغله بودن لزوماً به معنای یک مدیر خوب بودن نیست.


8- انتظارات نادرست

برخی از صاحبان کسب‌وکار صرفاً به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار و کسب درآمد بدون زحمت هستند.

راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق مانند دو ماراتن است؛ اگر نمی‌خواهید کسب‌وکارتان با شکست مواجه شود، باید کوشا باشید و انتظار نتیجه‌ای بدون تلاش را نداشته باشید.


ترک سریع کسب و کار


9- ترک سریع کسب و کار

یکی از بزرگترین دلایل شکست در کسب‌وکار، رها کردن سریع آن است. باید بدانید اگر پشتکار، تلاش و حوصله لازم برای مواجهه با شکست‌ها و بازآموزی از آن‌ها را نداشته باشید، نمی‌توانید دوباره سرپا شوید و ادامه دهید.

یکی دیگر از دلایل اصلی شکست، کمبود سرمایهٔ لازم برای آغاز کسب‌وکار است. اغلب کسب‌وکارهای نوپا با بودجهٔ اندکی راه‌اندازی می‌شوند که ریسک بالایی دارد و منجر به شکست آن‌ها می‌گردد. همچنین وجود رقبای قدرتمند، باعث دلسردی سریع و رها کردن کار از سوی بنیان‌گذاران می‌شود.

بنابراین برای موفقیت باید همواره مثبت‌اندیش بوده و اطمینان داشته باشید که می‌توانید موفق شوید.


چرا در کارمان شکست می‌ خوریم؟

هر کسب‌وکاری احتمال دارد در مراحل اولیه با شکست‌هایی مواجه شود. نکته کلیدی این است که نباید ناامید شد. بلکه باید از شکست‌ها درس گرفت و با برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تری مجدداً گام برداشت. شکست‌ها لازمه رسیدن به موفقیت‌های بعدی هستند.

عدم مدیریت صحیح سرمایه و ترک سریع کسب‌وکار، از جمله مهم‌ترین دلایلی هستند که منجر به شکست کسب‌وکارهای نوپا می‌شوند. اما اگر کسب‌وکاری بتواند از مشاوره افراد متخصص و باتجربه‌ای بهره‌مند شود، می‌توان امیدوار بود تا حد زیادی از بروز دوباره شکست‌ها جلوگیری شود.

چنین مشاورانی با شناساندن نقاط ضعف بالقوه و ارائه راهکارهای مناسب، کسب‌وکار را در مسیر درست هدایت خواهند کرد. بنابراین حضور مشاوران خبره به عنوان یکی از کلیدی‌ترین عوامل موفقیت کسب‌وکارهای نوپا به شمار می‌رود.

اشتراک گذاری
۱