کارشناسی بازرگانی؛ معرفی، بازار کار و فرصت‌های شغلی
اشتراک گذاری

شاید در دفترچه انتخاب رشته دانشگاه‌های سراسری و آزاد، رشته کارشناسی بازرگانی با گرایشات مختلف را مشاهده کرده باشید، اما احتمالا به طور دقیق ندانید که حیطه وظایف کاری یک کارشناس بازرگانی چیست، به چه مهارت‌های باید تسلط داشته باشد و کدامیک از کارهای مهم شرکت توسط او انجام می‌شود؟! با رزومه فارسی همراه باشید.


کارشناس بازرگانی کیست؟ (نیازمندی‌های اولیه)

کارشناس بازرگانی، عامل اصلی جهت رونق اقتصادی و پولی یک شرکت است؛ البته اگر بتواند یک تعامل موثر بین سرمایه شرکت و مشتریان برقرار کند.

در واقع رکن مهم برای یک تجارت بی‌عیب و نقص (ضرر و زیان کمتر / سود معقول)، تا حد زیادی به دانش و تجربه کارشناس بازرگانی بستگی دارد.

اما چگونه باید این دانش، تجربه و مهارت را برای این شغل کسب کرد تا بتوانیم یکی از بهترین‌ها در این حرفه باشیم؟

بدون شک تنها خواندن چند کتاب دانشگاهی یا غیردانشگاهی و یا گذراندن بالای صد واحد درسی در دانشگاه نمی‌تواند از شما یک کارشناس بازرگانی خبره بسازد.

برای رسیدن به آینده شغلی در این حرفه، علاوه بر تحصیلات، نیاز است که یک سری اقدامات مهم را انجام دهید که در این مقاله به تمام این موارد خواهیم پرداخت.


چگونه رشته کارشناسی بازرگانی بخوانیم؟

اگر خود را فردی ماجراجو با قابلیت بالا جهت مواجه با انواع چالش‌های روزمره اقتصادی مخصوصا در ایران را دارید، پس مناسب این رشته هستید و می‌توانید این رشته را از طریق دانشگاه و گرفتن مدارک و رسیدن به مدراج بالاتر ادامه دهید تا رزومه قابل قبولی جهت ارائه به سازمان یا شرکتی خاص داشته باشید.

برخی از دروس دانشگاهی شغل کارشناس بازرگانی:

  • مدیریت رفتار سازمانی
  • مدیریت منابع انسانی
  • مدیریت استراتژیک
  • اصول حسابداری
  • مدیریت مالی
  • سیاست‌های پولی و مالی
  • حقوق بازرگانی بین‌الملل
  • مدیریت سازمان‌های پیچیده
  • اقتصاد خرد و کلان
  • مبانی سازمان و مدیریت

وقتی به سرفصل‌های دروس دانشگاهی نگاهی بیندازید، خواهید دید که کارشناسی بازرگانی، یک رشته کاملا مختلط است، یعنی شما باید به روانشناسی افراد و شناخت تیپ‌های شخصیتی آگاهی داشته باشید، امور حسابداری را بدانید، از مدیریت و رهبری یک سازمان و شرکت دانش کافی داشته باشید و حداقل کار با یک یا دو نوع نرم‌افزار حسابداری را بلد باشید.

برخی از کشورهای پذیرنده دانشجو در شاخه کارشناسی بازرگانی عبارت‌اند از:

  • ترکیه
  • استرالیا
  • انگلستان
  • آمریکا
  • کانادا

این رشته در بازارهای رقابتی و تجارتی جایگاه ویژه‌ای دارد و اگر به صورت جدی آن را ادامه دهید، می‌توانید رتبه خوبی را برای خود در بین رقبا رقم بزنید.

اما یک کارشناس بازرگانی، به غیر از تحصیلات، باید مهارت‌های مهمی هم داشته باشد که در ادامه به آن‌ها بیشتر می‌پردازیم.


کارشناس بازرگانی و مهارت فن بیان


کارشناس بازرگانی و مهارت فن بیان

این روزها به دلیل گسترش فضای رسانه‌های جمعی و اجتماعی و ارتباطات گسترده، مهارت فن بیان بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. اگر به عنوان کارشناس بازرگانی با همه دانشی که در دانشگاه کسب کرده‌اید، مهارت فن بیان خوبی نداشته باشید، نمی‌توانید به عنوان یک پل ارتباطی خوب در جهت افزایش بازدهی و سود کلان شرکت نقش داشته باشید.

فن بیان علاوه بر داشتن قدرت کلام، شامل مهارت‌هایی چون کنترل استرس و اضطراب حین صحبت‌ها و قرارهای کاری مهم نیز است. تسلط کامل بر موضوع قابل بحث در مشارکت‌های کاری و جلسات شغلی، کاملا ضروری بوده و از مهارت‌های اصلی فن بیان به حساب می‌آید.


تیپ شخصیتی مناسب کارشناس بازرگانی

نیاز است که برای تعاملات موثر، توانایی برقراری ارتباط با دیگران را داشته باشیم؛ این موضوع در مورد کارشناس بازرگانی که عامل ارتباط بین شرکت با مشتریان و شرکت‌های معتبر است، حیاتی‌تر می‌باشد؛ بنابراین بهتر است تیپ شخصیتی خود را بهتر بشناسید و سعی کنید کاستی‌های خود را در این زمینه بهبود ببخشید.

یک نوع آزمون شخصیت شناسی به نام شخصیت شناسی مایرز – بریگز (MBTI) وجود دارد که برای شناخت تیپ شخصیتی فردی بسیار مناسب است.

این تست شخصیت شناسی برای شغل کارشناسی بازرگانی، ENTJ را در نظر گرفته است. این تیپ افراد، معمولا پرانرژی، خوش بین، مثبت‌نگر و آینده‌نگر هستند، که می‌توانند بر موانع و چالش‌های پیش رو مثل مشکلات مالی به خوبی فائق آیند.


مهارت کافی در شبکه‌های اجتماعی و کار با کامپیوتر

امروزه تقریبا هیچ شغلی وجود ندارد که کار با کامپیوتر یکی از اساس انجام دادن آن باشد. کارشناس بازرگانی نیز مانند سایر مشاغل برای انجام امورات خود باید توانایی کار با رایانه و نرم‌افزارهای عمومی و تخصصی را داشته باشد. علاوه بر این آشنایی با شبکه‌های اجتماعی و مارکتینگ می‌تواند در ارائه طرح‌های تبلیغاتی پربازده در جهت پیشرفت شغلی خود و اقتصاد شرکت یا سازمان موثر واقع شود.


تسلط به زبان انگلیسی

تسلط به زبان انگلیسی فقط مختص کارشناس بازرگانی نیست، امروزه همه باید در کنار زبان مادری خود به زبان انگلیسی که زبان بین‌المللی است، آشنایی نسبی داشته باشند.

این مورد برای یک کارشناس بازرگانی که برای بستن قراردادهای تجاری با سایر کشورها ارتباط برقرار می‌کند، ضروری است. البته در برخی از مواقع یادگیری سایر زبان‌ها متناسب با نیاز و استراتژی شرکت متفاوت است به‌طوریکه در حال حاضر برخی از شرکت‌ها در کنار زبان انگلیسی تسلط به زبان ترکی، چینی و یا عربی را لازم دانسته‌اند، چرا که بیشتر قراردادهای تجاری  سال‌های اخیر با کشورهای مذکور بوده است.


مهارت بر تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک در واقع همان انجام قراردادهای تجاری و رد و بدل شدن پول حاصل از سرمایه‌گذاری است، اما نه به مانند گذشته مثل کشیدن چک و یا پول نقد، بلکه به شکل کاملا هوشمند با استفاده از اینترنت، موبایل و کیف‌ پول‌های اینترنتی که کار را بسیار راحت کرده‌اند، اما این مساله مهارت خاص خود را می‌طلبد؛ بنابراین مهارت و تسلط بر این نوع تجارت یکی از برتری‌های کارشناس بازرگانی به حساب می‌آید.


وظایف کارشناس بازرگانی


وظایف کارشناس بازرگانی

تا اینجا با دانش و مهارت‌های کارشناس بازرگانی آشنا شدید، بد نیست اکنون به برخی از وظایف اصلی او در شرکت‌ها بپردازیم تا بهتر بتوانید با این شغل ارتباط برقرار کنید.

  • تمامی امور مرتبط با خرید و فروش یعنی عقد قرارداد، با کارشناس بازرگانی است.
  • آشنایی کامل با تجارت الکترونیک از ملزومات مهم وظایف کارشناس بازرگانی است.
  • برنامه‌ریزی جهت تبلیغات موثر شرکت برای معرفی هر چه بهتر محصولات و خدمات به مشتریان از دیگر وظایف اوست.
  • نظارت کامل بر تمامی برنامه‌های مدیریتی و راهبردی که در شرکت تنظیم شده‌اند، می‌تواند بر عهده کارشناس بازرگانی باشد.
  • تمامی امور بازاریابی و مهارت‌های فروش محصولات شرکت بر عهده کارشناس بازرگانی است.

بازار کار کارشناس بازرگانی

به طور کلی بازار کار این شغل در ایران قابل توسعه و بهره‌برداری است. این مقوله فقط مختص شغل کارشناس بازرگانی نیست، هر حرفه‌ای متناسب با نیاز بازار می‌تواند رشد بسیار خوبی کرده و پیشرفت قابل توجهی داشته باشد اما به شرطی که به این حرفه علاقه داشته باشید؛ علاقه در هر کاری حرف اول را می‌زند اگر به خاطر پول یا توصیه دیگران وارد این حرفه شوید، چیزی جز اتلاف وقت عاید شما نخواهد شد.

در کنار علاقه، تلاش و پشتکار جهت کسب دانش و مهارت‌های نامبرده کاملا ضروری است. در صورت نداشتن این مهارت‌ها شما نمی‌توانید از دانشی که در دانشگاه آموخته‌اید، استفاده کنید. بنابراین بازار کار این شغل به علاقه و تلاش شما بستگی دارد.

با توجه به اینکه بازار ایران در جهت صادرات بسیاری از محصولات اعلا مانند زعفران، پسته، چرم و... روزبه‌روز در حال رشد و پیشرفت بوده، نیاز است که کارشناس بازرگانی با داشتن هوش اقتصادی، رایزنی‌های موثر را برای برقراری ارتباط بیشتر با سایر کشورها ایجاد کند.


تفاوت بازرگانی داخلی و خارجی

بین بازرگانی داخلی و بازرگانی خارجی تفاوت‌های زیادی وجود دارد. بازرگانی داخلی یعنی تجارت بین دو ایرانی که دارای زبان، فرهنگ و واحد پول یکسانی هستند. در این مرحله جز یک رایزنی موثر جهت عقد قرارداد، پیچیدگی زیادی وجود ندارد.

اما در مورد بازرگانی خارجی مباحث بسیاری چون زبان متفاوت، واحد پول و همچنین فرهنگی متفاوت وارد معامله می‌شوند که باید هر سه مورد توسط کارشناس بازرگانی بررسی شده تا با تسلط بر زبان خارجی و با احترام به فرهنگ آن‌ها، به کمک تجارت الکترونیک، عقد قرارداد را به مرحله نهایی برساند.


حقوق کارشناس بازرگانی

نمی‌توان قاطعانه نظر داد که حقوق کارشناس بازرگانی چقدر است. چرا که این میزان حقوق به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد، از جمله دانش فردی! طبیعتا شخصی که دکترا یا کارشناسی ارشد دارد، با مهارت‌هایی که در طول مقاله اشاره کردیم، دارای جایگاه بالاتر و حقوق بیشتری خواهد بود. در مجموع برای داشتن آینده شغلی و حقوق مکفی نیاز است که تمامی ملاک‌های این افزایش درآمد را در نظر بگیرید.


سخن پایانی

برای گرفتن یک تصمیم درست جهت انتخاب شغل نیاز است همه جوانب را در نظر بگیرید و در صورت داشتن علاقه، باید خود را برای یادگیری و کسب دانش آماده کنید.

برای پیشرفت در این شغل و حقوق بالا نیاز است دانش و مهارت، به صورت توامان با هم پیش بروند. علاوه بر این تیپ شخصیتی شما برای ورود به این حرفه مهم است؛ این شغل در حوزه تجارت بوده و با ریسک مالی همراه است. آیا شما فردی چالش‌پذیر و ماجراجو هستید که بتوانید مسیر پر از ریسک را تحمل کنید و به کسب تجربه ادامه دهید؟

برای مطالعه آشنایی با شغل کارشناس بازرگانی و همچنین دانلود نمونه رزومه کارشناس بازرگانی (کد 934) به فروشگاه سایت مراجعه کنید.
اشتراک گذاری