صفر تا صد نحوه نوشتن رزومه بدون سابقه کاری برای استخدام آسان
اشتراک گذاری

این حرف دل خیلی‌هاست: "من برای کسب تجربه نیازمند یک شغل هستم، اما برای یافتن شغل به تجربه نیاز دارم". در هر صورت، شما نیاز به نوشتن رزومه بدون سابقه کاری دارید و از این موضوع نباید وحشت کنید.

نداشتن مهارت‌ها یا تجارب شغلی به این معنی نیست که نمی‌توانید یک رزومه قانع‌کننده بنویسید. چه دانشجو یا تازه فارغ‌التحصیل شده باشید، احتمالا از خود می‌پرسید: چگونه می‌توان یک رزومه بدون تجربه کاری نوشت؟! خب، ما نکات تخصصی نحوه نوشتن رزومه بدون سابقه کار را به شما خواهیم گفت. با رزومه فارسی همراه باشید.


طرز نوشتن رزومه بدون سابقه کار

در این بخش به شما خواهیم گفت که چگونه یک رزومه بدون نیاز به سابقه کار را بنویسید.


1- یک متن خلاصه شده در مورد خود بنویسید

نوشتن چنین چیزی که در آن دقیقاً اهداف شغلی را که می‌خواهید به دست آورید بیان می‌کند، عمدتاً از مد افتاده است. اما نوشتن خلاصه رزومه کاری، ویژگی‌های شما را در یک یا دو جمله خلاصه می‌کند که به صورت حرفه‌ای در بالای صفحه می‌آید و اولین برداشتی است که یک مدیر می‌تواند از شما داشته باشد و در استخدام شما ترغیب شود.


2- در مورد فرمت رزومه تصمیم بگیرید

امروزه از چند الگوی رزومه غالب استفاده می‌شود؛ 1- زمانی 2- عملکردی و 3- ترکیبی که مخلوطی از دو مورد اول است. فرمت رزومه زمانی، تجربه کاری را به ترتیب زمانی معکوس فهرست می‌کند که می‌توانید برای نوشتن رزومه بدون سابقه کاری، به جای تجارب کاری، مهارت‌ها و دستاوردهای خود را برجسته کنید. البته فرمت‌های دیگر هم قابل استفاده هستند و مهم تمرکز شما روی مهارت‌ها و تخصص‌هایتان است.


3- به جزئیات فنی توجه کنید

نحوه نوشتن رزومه بدون سابقه کار دارای نکات مختلفی است. به عنوان مثال مطمئن شوید که هیچگونه خطای نگارشی، گرامری، املایی یا دیگر اشتباهات را ندارید؛ زیرا رزومه شما غیرحرفه‌ای به نظر می‌رسد. سپس از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده بخواهید آن را دوباره بخواند تا اشتباهات از قلم افتاده را بیابد.

طرز نوشتن رزومه بدون سابقه کار


4- دستاوردها و فعالیت‌های خود را بررسی کنید

در نوشتن رزومه بدون سابقه کاری، فهرستی از تمام کارهایی که انجام داده‌اید و ممکن است در رزومه مفید باشند را تهیه کنید. سعی کنید موارد را به آن‌هایی که در رزومه قابل ذکر کردن هستند محدود کرده و از بین آن‌ها مرتبط‌ترین‌ها را انتخاب و در رزومه درج کنید.


5- بر تحصیلات و مهارت‌های خود تمرکز کنید

بهتر است به جای تجربه کاری، بر تحصیلات تمرکز کنید تا مهارت‌ها و تخصص‌های خود را برجسته سازید. چه کارهایی را می‌توانید به خوبی انجام دهید که این شغل نیاز دارد؟ چه چیزی برای شرکت استخدام‌کننده مفید خواهد بود؟ چه کارهایی در مدرسه و دانشگاه انجام داده‌اید و چه چیزهایی مطالعه کرده‌اید که شما را برای این شغل آماده کرده‌اند؟


6- کارآموزی، کارآموزی، کارآموزی

دوره‌های کارآموزی با حقوق و یا بدون حقوق از بهترین سلاح‌هایی هستند که برای نوشتن رزومه بدون سابقه کاری در اختیار دارید. این مورد نه تنها تجربه کاری در دنیای واقعی را به شما می‌دهد، بلکه امکان شبکه‌سازی و ایجاد ارتباطاتی را فراهم می‌کند که بعداً می‌تواند شما را در یک موقعیت شغلی بهتر جای دهد.


7- تمامی فعالیت‌های فوق برنامه یا داوطلبانه خود را ذکر کنید

طرز نوشتن رزومه بدون سابقه کار بسیار مهم است. اغلب کارفرمایان می‌گویند که تجربیات داوطلبانه ذکر شده در رزومه متقاضی را در کنار تجربه کاری با حقوق در نظر می‌گیرند؛ بنابراین هر کار داوطلبانه‌ای که استعدادهای شما را برجسته می‌کند باید در رزومه شما قرار گیرد. فعالیت‌ها و سرگرمی‌های فوق برنامه را فقط در صورتی بگنجانید که مرتبط با موقعیت شغلی موردنظر شما هستند.

8- هرگز این عناصر را وارد نکنید

در حالی که عناصر زیادی وجود دارند که باید به رزومه خود اضافه کنید، مواردی هستند که هرگز نباید در رزومه بیایند. این موارد فضا را هدر می‌دهند، چیزی مرتبط برای کارفرما ندارند یا می‌توانند در نوشتن رزومه بدون سابقه کاری اثرات منفی داشته باشند. این فهرست شامل ارجاعات شغلی و عکس‌های شخصی شما و موارد مشابه دیگر است. علاوه بر این، مطمئن شوید که از آدرس ایمیل غیرحرفه‌ای استفاده نمی‌کنید، زیرا دید مناسبی از شما به کارفرمایان ارائه نمی‌دهد.

نوشتن رزومه


9- نوعی انگیزه‌نامه به رزومه خود اضافه کنید

در نوشتن رزومه بدون سابقه کاری حتی اگر نیاز نباشد، ایده خوبی است که یک انگیزه‌نامه کوتاه همراه با رزومه خود ارسال کنید. این انگیزه‌نامه‌ها شخصیت شما را نمایان می‌کنند و باید از آن‌ها برای اثبات اینکه چرا کاندیدای عالی برای این شغل هستید استفاده کنید. یک انگیزه‌نامه عالی می‌تواند کارفرما را متقاعد کند که شما را برای مصاحبه دعوت کند؛ حتی اگر خودِ رزومه تمام چیزهایی را که دوست دارند ببینند، نداشته باشد.

مهم‌ترین چیزی که هنگام ایجاد یک رزومه خوب باید به خاطر بسپارید این است که آن را برای هر شغل خاص، سفارشی کنید. آگهی‌های شغلی مختلف دارای وظایف شغلی مختلف هستند. جلب توجه به نیازهای هر کارفرما و الزامات شغلی، بهترین استراتژی برای جلب توجه کارفرما و رسیدن به اولین شغل شماست.


نتیجه گیری

در پایان، هیچ فرمول جادویی برای نحوه نوشتن رزومه بدون سابقه کاری وجود ندارد. تنها رزومه کامل، رزومه‌ای است که شما را به شغل مورد نظرتان می‌رساند؛ بنابراین همیشه آماده باشید تا رزومه خود را تغییر داده و بروز کنید، حتی زمانی که مشغول به کار هستید.

زمانی هم که تجربه کاری ندارید، روی مهارت‌ها و تحصیلات خود تمرکز کنید. دیر یا زود، شغل موردعلاقه خود را پیدا کرده و تجربیات لازم را به دست خواهید آورد. البته پرداختن به این نوع رزومه کار آسانی نیست. اگر به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اید یا در حال جستجوی کار مورد نظر خود هستید، حتما از افراد با تجربه که در نوشتن رزومه حرفه‌ای هستند کمک بگیرید. برای ساخت رزومه آنلاین می‌توانید از خدمات وبسایت رزومه‌فارسی نیز استفاده کنید.

اشتراک گذاری