رزومه ویدئویی یا تصویری چیست؟
اشتراک گذاری

برای پیدا کردن شغل مناسب به رزومه حرفه‌ای نیاز دارید. رزومه‌ای که شما را از دیگران متمایز کرده و موقعیت شغلی مناسبی را نصیب شما کند. امروزه رزومه‌های سنتی یا معمول کاغذی و دیجیتالی به‌صورت گسترده مورداستفاده قرار می‌گیرند. اما در این مبحث قصد داریم تا با یک نوع جدید رزومه یعنی رزومه ویدئویی یا تصویری آشنا شویم.

رزومه ویدئویی یا تصویری نوع جدیدی از رزومه است که به‌خوبی می‌تواند مهارت‌ها و شخصیت شما را به کارفرما نشان بدهد. یک رزومه تصویری خوب، شما را نسبت به دیگر کارجویان بالاتر نشان داده و به شما کمک می‌کند شغل موردنظر خود را راحت‌تر پیدا کنید.

اما چگونه می‌توانیم یک رزومه تصویری مناسب و حرفه‌ای بسازیم؟

در ساخت این رزومه چه نکاتی را باید در نظر بگیرید و چگونه می‌توانید مطمئن شوید رزومه شما حرفه‌ای و قابل‌اطمینان است؟ در این مقاله از سایت رزومه فارسی، نحوه ساخت رزومه تصویری را به‌صورت مرحله‌به‌مرحله به شما آموزش می‌دهیم.


چرا باید رزومه تصویری بسازیم؟

رزومه تصویری به شما کمک می‌کند در بازار کار رقابتی برجسته شوید. در دنیای امروزی حوصله افراد برای مطالعه کاهش پیدا کرده است و ویدئو به‌خوبی می‌تواند پیام شما را به‌صورت مفید و مختصر منتقل کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد تصاویر تا ۶۰۰۰ برابر سریع‌تر از متن در مغز انسان پردازش می‌شوند. رزومه تصویری پیام شما را خیلی سریع منتقل می‌کند و می‌تواند توجه کارفرمایی که تمام روز رزومه‌های کاغذی را بررسی کرده است، به‌خوبی جلب کند.


علاوه بر همه این‌ها، رزومه ویدئویی تأثیر ماندگارتری از خود به‌جای می‌گذارد. بر اساس تحقیقات انجام‌شده در مورد قدرت ارتباط بصری، مردم ۱۰ درصد ازآنچه می‌شنوند، ۲۰ درصد ازآنچه می‌خوانند و ۸۰ درصد ازآنچه می‌بینند را به خاطر می‌آورند؛ بنابراین کارفرما با دیدن رزومه شما به‌جای خواندن آن، به‌احتمال بیشتر شما را به خاطر سپرده و احتمال استخدام شما بیشتر می‌شود.


اگر شغل شما در زمینه‌ای است که با گرافیک، خلاقیت و تصویر در ارتباط است، رزومه تصویری برای شما بسیار مناسب است. با ارسال رزومه تصویری برای کارفرما نه‌تنها خودتان را معرفی می‌کنید بلکه به‌صورت تصویری قابلیت‌ها و توانایی‌های خود را نیز نشان می‌دهید.


رزومه تصویری چه بخش‌هایی دارد؟


رزومه تصویری چه بخش‌هایی دارد؟

همه ما با رزومه‌های معمول آشنا هستیم. رزومه ویدئویی نسخه ویدئویی یا تصویری از همان رزومه است که صلاحیت‌ها و تجربیات فرد را به‌صورت تصویری به نمایش می‌گذارد؛ اما رزومه تصویری چیزی بیشتر از تبدیل رزومه کاغذی به فرمت ویدئویی است. این رزومه شخصیت، مهارت‌ها و استعدادهای شما را به‌خوبی به نمایش گذاشته و تأثیر عالی بر روی کارفرما خواهد داشت.

چه تازه فارغ‌التحصیل شده باشید، چه شغل خود را تغییر داده‌اید یا صرفاً به دنبال پیدا کردن شغل جدید هستید، رزومه تصویری می‌تواند به کمک شما بیاید. برای ساخت رزومه تصویری نیاز به دوربین دارید. دوربین دیجیتال یا دوربین گوشی برای این کار مناسب است.

رزومه ویدئویی مانند رزومه کاغذی باید دارای بخش‌های زیر باشد:

  • مشخصات فردی
  • سوابق تحصیلی
  • تجربیات کاری
  • مهارت‌ها
  • و...

و مهم‌تر از همه باید به این سؤال پاسخ دهد که چرا کارفرما باید شما را استخدام کند؟ و یا چرا شما برای این موقعیت شغلی مناسب هستید؟ اگر مقابل دوربین راحت نیستید و نمی‌توانید با دوربین به‌راحتی صحبت کنید، مشکلی نیست؛ می‌توانید یکی از انواع روش‌های انیمیشن (Animation) یا ویدئو تخته سفید (Whiteboard video) را برای ساخت ویدئو انتخاب کنید. البته که این نوع رزومه خیلی در ایران رایج نیست.


رزومه ویدئویی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟


رزومه ویدئویی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

اگر قصد دارید برای ساخت رزومه ویدئویی جلو دوربین بروید، باید نکاتی را در هنگام ضبط ویدئو رعایت کنید. این نکات شامل موارد زیر است:

  • ارتباط چشمی را با بیننده حفظ کنید

شما می‌خواهید با کارفرما یا شخصی که ویدئو را می‌بیند ارتباط برقرار کنید؛ بنابراین هنگام ضبط ویدئو به دوربین نگاه کنید و ارتباط چشمی خود را حفظ کنید.

  • شخصیت خود را نشان دهید

این رزومه از طریق تصاویر و کلمات، شخصت شما را نشان می‌دهد. بهتر است فیلم را با لحن طبیعی خود درست کنید. به‌عنوان‌مثال اگر برای شغل کارمند اداری ویدئو می‌سازید، بهتر است طرز صحبت کردن شما مطابق با اصول این کار باشد.

  • لباس مناسب بپوشید

برای تهیه ویدئوی رزومه بهتر است لباس رسمی و مرتب بپوشید. ضبط فیلم با لباس راحتی به هیچ عنوان مناسب نیست.

  • فیلم را در مکان مناسب بگیرید

بهتر است ویدئو را در مکان مناسب با شرایط نوری خوب بسازید. ساخت ویدئو در نور کم باعث می‌شود کیفیت فیلم شما کاهش پیدا کرده و پیام شما به‌خوبی منتقل نشود.

  • ویدئو را در مکان آرام و بدون سروصدا بسازید

بهتر است ویدئو را در مکان خلوت و بدون صدای پس‌زمینه تهیه کنید. استفاده از میکروفن و ضبط کننده‌ها به شما کمک می‌کند خروجی صدای باکیفیتی داشته باشید.

  • لازم نیست همه‌چیز را پوشش دهید

رزومه ویدئویی به‌عنوان مکمل رزومه سنتی عمل می‌کند؛ بنابراین لازم نیست همه جزئیات را بیان کنید. بهتر است از این رزومه برای ارائه خلاصه‌ای از رزومه مکتوب استفاده کنید. می‌توانید در مورد ارزش‌های شغلی و آنچه بیان آن در رزومه سنتی سخت‌تر است صحبت کنید.


چند نکته مهم برای ساخت رزومه ویدئویی


چند نکته مهم برای ساخت رزومه ویدئویی

اگر تابه‌حال رزومه ویدئویی یا حتی یک ویدئوی ساده نساخته‌اید، به‌احتمال‌زیاد ساخت ویدئو برای شما سخت و نگران کننده خواهد بود. به همین جهت در ادامه به چند نکته اشاره می‌کنیم که بهتر است در ساخت ویدئو به آن‌ها توجه داشته باشید.

  • برای ویدئوی خود سناریو بنویسید

برای اینکه در هنگام ساخت ویدئو هیچ نکته‌ای فراموش نکنید و همه مطالب مهم را بیان کنید، سناریو (اسکریپت یا فیلم‌نامه) برای ویدئوی خود بنویسید. این کار به شما کمک می‌کند زمان را مدیریت کرده و همه‌چیز را به بهترین شکل بیان کنید. اگر قرار است جلوی دوربین قرار بگیرید، بهتر است سناریو را حفظ کنید. مطالعه متن رزومه در هنگام فیلم‌برداری، باعث می‌شود غیرحرفه‌ای به نظر برسید و احتمالا تأثیر منفی بر روی نظر کارفرما خواهش داشت.

  • ویدئو را مرتبط با شغل مورد نظر بسازید

همان‌طور که رزومه کاغذی باید مرتبط با شغل مورد نظرتان باشد، بهتر است رزومه ویدئویی نیز کاملاً مرتبط با موقعیت شغلی مورد نظر ساخته شود. یک رزومه ویدئویی با موضوع عمومی، نمی‌تواند آن‌طور که باید نظر کارفرما را به خود جلب کند؛ اما شخصی‌سازی ویدئو این نکته را به کارفرما نشان می‌دهد که شما برای موقعیت شغلی مورد نظر اهمیت زیادی قائل شده‌اید.

  • ویدئو را کوتاه بسازید

کارفرمایان اغلب افراد پرمشغله‌ای هستند. آن‌ها در طول روز رزومه‌های زیادی را بررسی می‌کنند و وقت کافی برای دیدن رزومه طولانی را ندارند. اگر فیلم بیوگرافی بلند برای کارفرما ارسال کنید، احتمالاً همه بخش‌های آن دیده نخواهد شد. طبق بررسی‌های انجام‌شده، 1 تا 3 دقیقه بهترین مدت‌زمان برای یک رزومه ویدئویی است.

  • ویدئو را خلاقانه بسازید

اخیرا رزومه ویدئویی بین کاربران محبوبیت زیادی پیدا کرده است. افراد زیادی این روزها این نوع رزومه را  تهیه‌کرده و برای کارفرماها ارسال می‌کنند؛ بنابراین بهتر است ویدئو شما ارزش بیشتری برای دیدن داشته باشد. بهتر است خارج از چارچوب فکر کنید و هنگامی‌که ویدئو می‌سازید خلاقیت به خرج دهید. می‌توانید رزومه تصویری افراد مشهور را نگاه کرده و از آن‌ها الهام بگیرید.

  • فیلم‌برداری ویدئو را با تجهیزات مناسب انجام دهید

برای شروع فیلم‌برداری محل مناسبی را انتخاب کنید. اگر عکاس یا فیلم‌بردار هستید می‌توانید ابزار کار حرفه‌ای خود را در پس‌زمینه قرار دهید. اگر طراح مد و لباس هستید نمونه کارهای خود را در کادر بچینید. دوربین را در مکانی قرار دهید که تصویر شما و پس‌زمینه به‌خوبی در کادر قرار بگیرد. از عکس‌ها نیز می‌توانید در ویدئوی خود استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال وقتی دانشگاه خود را معرفی می‌کنید می‌توانید تصویری از آن را در فیلم بیاورید.

  • ویدئوی باکیفیت بسازید

شاید این مسئله امری بدیهی باشد اما یادآور می‌شویم که ویدئوی شما باید کیفیت مناسبی داشته باشد. امروزه اغلب گوشی‌های هوشمند قادر به فیلم‌برداری حرفه‌ای هستند. مطمئن شوید که کادربندی، نورپردازی و ویرایش ویدئو به‌صورت حرفه‌ای و یا کیفیت HD انجام شود. چه در هنگام صحبت مستقیم با دوربین، چه در حالت ضبط صدا برای ویدئو مطمئن شوید که صدای شما به‌خوبی شنیده می‌شود.

  • بازخورد ویدئو را بررسی کنید

قبل از ارسال ویدئو برای کارفرما، از دوستان و اعضای خانواده بخواهید فیلم شما را تماشا کرده و نظرشان را بگویند. همیشه بهتر است نظر دیگران را بخواهید. ممکن است شما چیزی را فراموش کرده باشید یا آن‌ها پیشنهاد خاصی بدهند که به ذهن شما خطور نکرده است.


سخن پایانی

رزومه ویدئویی با سرعت بسیار زیادی جای خود را در بین کارجویان باز کرده است. اگر قصد ارسال رزومه برای یک فرصت شغلی عالی را دارید، می‌توانید هر چه سریع‌تر یک ویدئو بسازید و برای شرکت موردنظر ارسال کنید. دیدن رزومه تصویری افراد موفق در این مسیر می‌تواند در ساخت یک ویدئو با کیفیت به شما کمک کند. همچنین توجه داشته باشید که برنامه‌ها و نرم‌افزارهای رایگان زیادی برای ساخت ویدئو چه در کامپیوتر و چه در موبایل در اختیار شما هستند که با کمک آن‌ها می‌توانید ویدئوهای خلاقانه و حرفه‌ای تری بسازید.

اشتراک گذاری