دیجیتال مارکتینگ؛ معرفی، بازار کار و فرصت‌های شغلی
اشتراک گذاری

کارشناس دیجیتال مارکتینگ جزو مشاغل جدید قرن بیست و یکم است؛ یعنی دقیقا از زمانی که اینترنت در زندگی اجتماعی و کاری مردم نفوذ پیدا کرد و همه مشاغل را تحت تاثیر قرار داد.

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال در واقع نمونه به روز شده بازاریابی سنتی با یکسری تفاوت‌ است که البته هر دو به دنبال یک هدف مشترک، یعنی افزایش سود هستند.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، با کمک حوزه دیجیتال مارکتینگ می‌توان مشتریان بیشتری جذب کرده و به کسب و کار خود رونق بخشید. اما چگونه؟

اگر می‌خواهید بازاریابی دیجیتال را بهتر بشناسید و با وظایف یک دیجیتال مارکتر بیشتر آشنا شوید، در ادامه این مقاله با رزومه فارسی همراه باشید.


دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بهتر است قبل از آنکه دیجیتال مارکتر را بشناسیم، ابتدا بدانیم دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاری انجام می‌دهد و از درجه اهمیت آن مطلع شویم.

دیجیتال مارکتینگ شامل یک مجموعه کامل از فعالیت‌های تبلیغاتی شرکت در قالب اینترنت است؛ یعنی معرفی محصولات یا خدمات به کمک فیلم، عکس، محتوای متنی و...

امروزه همه افراد در سراسر دنیا به اینترنت دسترسی دارند و به دلیل گستره جمعیت، بهترین روش ممکن جهت ارتباط گسترده در حیطه کاری، استفاده از فضای اینترنتی است چرا که در کمترین زمان بهترین سود‌دهی را خواهد داشت. حال به فردی مسلط بر حوزه تبلیغات اینترنتی نیاز داریم که به او کارشناس دیجیتال مارکتینگ می‌گویند.


کارشناس دیجیتال مارکتینگ کیست؟

کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید به تمامی امور مرتبط با تبلیغات اینترنتی یا همان بازاریابی دیجیتال آشنایی کافی داشته باشد.

این نوع بازاریابی شامل تبلیغات مرتبط با سئو سایت و تولید محتوا به همراه مدیریت همه جانبه شبکه‌های اجتماعی مثل صفحات فیس بوک، اینستاگرام، کانال‌های تلگرامی، یوتیوب، توییتر و غیره می‌باشد.

موفقیت در همه شبکه‌های نامبرده منوط به مدیریت موثر و تبلیغات کارآمد است که هر کدام جزییات مربوط به خود را دارند و این کارشناس دیجیتال مارکتینگ است که باید با تسلط بر هر یک بتواند تیم تولید محتوا، سئو سایت و تبلیغات را به درستی هر چه تمام‌تر مدیریت کند. در یک کلام بازاریابی دیجیتال مدیر برنامه‌های تبلیغاتی یک شرکت برای رسیدن به سود مناسب است.

اما بهتر است برای ارتباط بهتر با مفاهیم موجود در این شغل، با حوزه کاری بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ به صورت جزیی‌تر آشنا شویم.


حوزه کاری بازاریابی دیجیتال

حوزه کاری کارشناس دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده است؛ باید گفت این شغل به گونه‌ای است که نمی‌توان برای آن حد و حدود قائل شد؛ یعنی اگر بخواهید سود خوبی را برای شرکت مورد نظر رقم بزنید، بدون شک باید جزو بهترین‌های این حرفه باشید.

پس برای بهتر بودن، نیاز است مهارت زیادی داشته باشید تا بدانید که:

  • قرار است چه کار کنید؟
  • هدف و استراتژی حرفه شما چیست؟
  • برای رسیدن به هدف، کدام مسیر برای شما مورد نیاز است؟

 در ادامه به وظایف کاری دیجیتال مارکتینگ می‌پردازیم.


1- او کارشناس سئو می‌باشد!

کارشناس سئو کسی است که یک نظارت جامع و کامل بر روی سایت و موتورهای جستجو داشته و هدفش بهبود وضعیت سایت است. در واقع باید تمامی محتواهای سایت اعم از نوشتاری، تصویری و ویدیو به گونه‌ای ارائه شوند که ترافیک زیادی جذب سایت کنند.


2- متخصص شبکه‌های اجتماعی است!

کارشناس شبکه‌های اجتماعی در واقع زیر مجموعه‌ای از همان کارشناس سئو می‌باشد؛ اما تولید محتوا در هر دو  از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، منتهی یک سری تفاوت با یکدیگر دارند. در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات محتوایی بیشتر در قالب فیلم و عکس به همراه توضیحات مختصر نوشتاری است. تشخیص نیازهای کاربر و تدوین استراتژی تبلیغاتی برای جذب بیشتر مخاطب، زمان صحیح انتشار پست تلگرامی یا اینستاگرامی، نوع و تعداد هشتگ‌ها، استوری‌های تبلیغاتی، کانکت زدن با سایر شبکه‌ها و... از جمله وظایف کارشناس شبکه‌های اجتماعی‌ست.


3- کارشناس کمپین دیجیتال مارکتینگ است!

در این بخش کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید فنی‌تر عمل کند. او باید دیدگاهی جامع‌ نسبت به دو  مورد قبلی داشته باشد.

بازاریاب دیجیتال مارکتینگ یک آنالیزور حرفه‌ای است و  با جستجوی بهینه نرم‌افزار یا اپلیکیشن‌های مناسب سعی می‌کند رفتار و واکنش کاربران را نسبت به خدمات یا محصولات بسنجد تا در جهت افزایش کیفیت و جذب مشتری اقدام کند.


4- او مدیر دیجیتال مارکتینگ است!

مدیر دیجیتال مارکتینگ یعنی کسی که در سه حوزه قبلی کاملا متخصص است و نظارت همه جانبه این موارد بر عهده اوست که تقریبا وظیفه سنگینی است؛ اما اگر بتواند مدیریت قابل قبولی داشته باشد، در ارتقا شغلی و افزایش حقوق او به شدت موثر خواهد بود.


مهارت‌های کارشناس دیجیتال مارکتینگ


مهارت‌های کارشناس دیجیتال مارکتینگ

برای ارتقا یافتن در هر شغلی نیازمند دو عنصر مهم مهارت و تجربه هستیم؛ چرا که این دو عنصر اصلی، رتبه شغلی را ارجحیت می‌دهند و در تقویت رزومه حرفه‌ای بسیار موثر هستند.


بازاریاب دیجیتال باید چه مهارت‌های داشته باشد تا بتوانیم به او مدیری کاربلد یا مارکتری حاذق بگوییم؟


1- ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی از حوزه مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ است؛ او تصمیم می‌گیرد که یک ایمیل در چه بازه زمانی، با چه نوع متنی، حاوی چه اطلاعاتی به کاربران و مشتریان ارسال گردد که بازدهی مناسبی داشته باشد.


2- موتور جستجو و سئو

اینکه گوگل چگونه فکر می‌کند و یا چه چیزی از شما به عنوان صاحب یک شغل یا حرفه می‌خواهد، وابسته به عملکرد بازاریابی دیجیتال شماست.

او باید به موتورهای جستجو مثل گوگل و تمامی موارد مربوط به سئو آگاهی داشته باشد؛ حتی اگر سئو کار متخصص استخدام کرده باشید، دلیل نمی‌شود که بازاریاب دیجیتال نسبت به آن بی‌اطلاع باشد.


3- ابزارهای تحلیل

 مهارت‌های مربوط به دیجیتال مارکتینگ نیاز به آنالیز هم دارند. یعنی مارکتر باید آنالیزور حرفه‌ای باشد، مثلا بتواند به کمک دو ابراز:

  • گوگل آنالیتیکس
  • گوگل سرچ کنسول Google Search Console

برآورد کند که میزان بازدید، میزان بازخورد، رشد سئو به چه نحوی بوده است و اگر ارتقا چندانی نداشته است، روش‌های دیگری جایگزین کند.

در مورد شبکه‌های اجتماعی هم بدین گونه است، او باید با ابزارهای مخصوص این حوزه تحلیل کند که مثلا در یک ماه گذشته چه تاثیرات مثبت و منفی اعمال شده است، میزان فروش و بازدید چقدر بوده است، آیا رشد صعودی داشته است یا رشد نزولی کرده است که در این‌صورت باید به فکر تغییر استراتژی کار باشد.


4- بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی جزو مواردی است که هم برای سئو سایت و هم شبکه‌های اجتماعی مورد نیاز است. این محتوا فقط شامل محتوای نوشتاری نیست، بلکه محتوای تصویری و ویدیویی هم لحاظ می‌شود و شما باید با تیم تولید محتوا که مسئول تالیف و تولید عکس و ویدیو را انجام می‌دهند، ارتباط خوبی داشته و بتوانید حق مطلب را به درستی ادا کنید تا بدانند که چه چیزی باید بنویسند یا بسازند.


آیا من می‌توانم کارشناس دیجیتال مارکتینگ شوم؟


آیا من می‌توانم کارشناس دیجیتال مارکتینگ شوم؟

با توجه به توضیحات ارائه شده، اکنون در ادامه مقاله قصد داریم به جواب این سوال بپردازیم که چگونه می‌توانیم به یک دیجیتال مارکتر تبدیل شویم.


1- شخصیت اجتماعی فعالی داشته باشید

این حرفه، افراد برون‌گرا و اجتماعی را می‌خواهد. چرا که باید با تیم محتوایی، تیم سئو، تیم تبلیغات ارتباطی موثر و سازنده داشته باشد. پس گوشه‌گیر و منزوی بودن نمی‌تواند مسیرهای رشد این حرفه را برای شما باز کند.


2- بازاریاب باشید

دیجیتال مارکتینگ باید یک بازاریاب فعال باشد، اما نه بازاریابی به معنای قدیم بلکه باید بر تمامی مسیرهای تبلغاتی نوین مانند مواردی که تا اینجا ذکر شد، آشنایی داشته باشد.


3- گواهینامه بازاریابی دیجیتال دریافت کنید

کارشناس دیجیتال مارکیتینگ شدن نیاز به مهارت و تجربه بالا دارد. اما ابتدا باید به کسب مهارت بپردازید.

حوزه یادگیری این مهارت‌ها آنقدر زیاد است که در اقدام شخصی کمی پیچیده و گاهی گیج کننده است. برای همین بهتر است در یک دوره آشنایی و تعلیم مهارت‌های بازاریابی دیجیتال شرکت کنید تا آموزش ببینید و در انتهای دوره گواهینامه دریافت کنید؛ بنابراین با هر نوع مدرک دانشگاهی و تحصیلات معقول می‌توانید در این حرفه قدم بگذارید.

زمانی که این گواهینامه را به شرکت‌های معتبر ارائه دادید، آن‌ها از میزان و نوع مهارت‌های شما مطلع شده و متوجه خواهند شد که با فردی متخصص دیجیتال مارکتینگ روبه‌رو هستند که در تعیین حقوق و مزایای شما بسیار تاثیرگذار است.


4- به روز باشید

با وجود دریافت گواهینامه معتبر و یادگرفتن مهارت‌ها، نباید خود را همه‌چیز تمام بدانید. حوزه دیجیتال آنقدر گسترده و وابسته به تکنولوژی روز دنیاست که اگر یک روز غافل شوید، می‌تواند تبعات زیادی در آینده نه چندان دور برای شما داشته باشد؛ بنابراین مطالعه کنید و با تمام فناوری‌های این حرفه و شاخه‌های مرتبط آشنا شوید؛ هر روز مهارت جدید یاد بگیرید و در صورت داشتن سوال، از افراد متخصص کمک بگیرید و نگذارید ابهامی در ذهن شما باقی بماند.


5- مشتری و نیازهای مشتری را بشناسید

بازاریاب کسی است که متناسب با نیاز مشتری کار می‌کند، شما باید بدانید برای محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید، چه قشری از مشتریان را در دسترس دارید، آن‌ها چه می‌خواهند محصولات شما کدام یک از نیازهای آنان را برطرف می‌کند؟ چرا در این ماه از فلان محصول شما خرید چندانی صورت نگرفته است؟

در واقع ارتباط با مشتری مهم‌ترین بخش از دیجیتال مارکتینگ است که اگر به درستی پیش نرود، مابقی فعالیت‌های نامبرده در این مقاله نیز زیر سوال خواهد رفت.


حقوق دیجیتال مارکتینگ چقدر است؟

حقوق یک بازاریاب دیجیتال یا دیجیتال مارکتر متغیر است؛ بستگی به این دارد که شما چقدر مهارت، تجربه و ایده‌های جذاب داشته باشید و برای چه نوع شرکت یا سازمانی کار کنید.

مهارت بالا، تجربه کاری، داشتن مدارک معتبر و همچنین نوع محل کار می‌تواند در افزایش حقوق شما تاثیر مستقیم داشته باشد.

برای مطالعه نحوه نوشتن رزومه کارشناس دیجیتال مارکتینگ و شبکه‌های اجتماعی به همراه نمونه رزومه فارسی و همچنین دانلود نمونه رزومه کارشناس دیجیتال مارکتینگ و شبکه‌های اجتماعی (کد 939) به فروشگاه سایت مراجعه کنید.
اشتراک گذاری