خصوصیات یک مدیر موفق را بشناسید تا در حوزه خود بهترین شوید!
اشتراک گذاری

همه ما انسان‌ها میل به رسیدن به جایگاه مدیریت را داریم اما آیا همگی ما می‌دانیم خصوصیات مدیر موفق چیست؟ فرقی نمی‌کند مدیر ده نفر باشید یا مدیر صد نفر! مدیریت نقشی اساسی و ماندگار در یک مجموعه است که به دلیل حجم مسئولیت‌های زیادی که به همراه دارد، باید جدی گرفته شود. مهم نیست مدیر چه مجموعه‌ای باشید، مهم این است که دارای ویژگی‌های ممتاز و منحصربه‌فردی نسبت به سایر اعضای مجموعه باشید تا بتوانید عنوان مدیر موفق را به دست آورید.

مدیریت در یک سازمان می‌تواند منجر به شکست یا موفقیت و شهرت آن مجموعه شود به‌شرط آنکه مدیر، لایق و خلاق باشد و بتواند از اصول روز و اساسی که برای این نقش اهمیت دارد، به نحو احسن استفاده کند و مجموعه را به‌سوی موفقیت هدایت کند.

مدیریت عالی نیازمند داشتن مهارت‌هایی است که اکتسابی هستند و طی تمرین، مطالعه و تلاش به‌راحتی قابل یادگیری هستند. در این مقاله قصد داریم خصوصیات یک مدیر موفق را به شما عزیزان ارائه دهیم. اگر احساس می‌کنید نیاز دارید تا با خصوصیات یک مدیر توانا آشنا شوید، با رزومه فارسی همراه باشید.


آشنایی با واژه مدیریت

مدیریت واژه‌ای با تعاریف گوناگون است. هرکس باتوجه‌به موقعیت و شرایطی که در آن قرار دارد تعریف مشخصی برای مدیریت دارد. اما به‌طورکلی می‌توان گفت مدیریت، دریافت اقدامات انجام شده توسط افراد مختلف و حرکت به سمت یک هدف واحد و تحقق آن هدف در زمره یک حرکت جمعی و سازمانی است. همه مدیران فارغ از آنکه مدیر چه نوع مجموعه‌ای باشند باید دارای مهارت‌های اجتماعی و انسانی لازم باشند تا بتوانند همه افراد را به‌درستی رهبری کنند. این یکی از بارزترین خصوصیات مدیر موفق است.

ویژگی‌های یک مدیر موفق

همه افراد به‌نوعی تجربه مدیریت را در زندگی خود دارند. اگرچه ممکن است مدیر یک مجموعه سازمانی نباشند اما انسان‌ها در مقاطعی از زمان باید مدیریت زندگی خود را برعهده بگیرند. همه ما انسان‌ها نیاز داریم تا با خصوصیات مدیر موفق آشنا شویم و اطلاعاتی در این باره داشته باشیم. در زیر با برخی از مهم‌ترین فاکتورهای مدیریت آشنا خواهیم شد.

ویژگی‌های یک مدیر موفق


1- توانایی رهبری

برای آنکه مدیر موفقی به نظر برسید لازم است، توانایی رهبری یک گروه که احتمالاً کارمندان شما هستند را داشته باشید. در واقع توانایی رهبری به این معنا است که بتوانید جمعی از افراد را به سمت یک هدف واحد هدایت کنید. همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم یک مدیر مسئولیت‌های زیادی بر دوش خود دارد و ضروری است که توانایی هدایت همه افراد را در جهت تحقق مسئولیت‌های خود داشته باشد.

2- باتجربه بودن

شاید تصور کنید تنها توانایی رهبری و داشتن دانش برای مدیریت یک مجموعه کافی باشد. اما لازم است بدانید بدون داشتن تجربه و قرارگرفتن در موقعیت‌های سخت نمی‌توانید از پس هدایت کارکنان و انجام مسئولیت‌های اساسی خود برآیید.

به‌عنوان یک مدیر باید دارای تجارب مختلفی در زمینه کاری خود باشید. باید کارکردن در میان یک تیم حرفه‌ای را از قبل تجربه کرده باشید. باید در مورد روابط انسانی خاطراتی داشته باشید. نگران نباشید به‌دست‌آوردن این تجربیات با داوطلب شدن در فعالیت‌های داوطلبانه به‌راحتی میسر است.

3- برقراری روابط

اگر یک مدیر کارآمد هستید پس باید بتوانید با کارکنان و افراد تیم خود روابط مؤثری داشته باشید. این بدین معنا است که شما به‌عنوان مدیر باید بتوانید به صحبت‌های افراد خود گوش دهید و با آن‌ها به نحو مؤثری ارتباط برقرار کنید. افراد شما نباید بابت ارتباط برقرار کردن با شما نگرانی داشته باشند.

4- دانش کافی

بدیهی است که یکی از اصلی‌ترین خصوصیات مدیر موفق داشتن دانش و علم کافی در این زمینه است. شما باید در زمینه‌های مختلف اجتماعی، انسانی و اقتصادی اطلاعات کافی داشته باشید. برای آنکه یک مدیر حائز شایستگی مدیریت باشد، باید دارای مدارک دانشگاهی مرتبط و یا گواهینامه مربوط به دوره‌های مدیریت مانند: مدیریت پروژه، کارآفرینی، مدیریت منابع انسانی  و... باشد.

5- توانایی مدیریت در زمان

حتماً می‌دانید کلیدی‌ترین خصوصیات مدیر موفق توانایی مدیریت در زمان و برنامه‌ریزی دقیق برای صرفه‌جویی در این پارامتر است. به‌عنوان یک مدیر توانمند باید هر روز سروقت در محل کار خود حاضر شوید. دیر کردن در جلسات و محل کار توسط شما می‌تواند به کارکنان القا کند که زمان اهمیت چندانی برای مجموعه شما ندارد. این امر باعث به‌هم‌ریختگی نظم در سازمان می‌شود. همچنین اولویت‌بندی کارها و مسئولیت‌ها در طول هفته‌ها و ماه‌ها اهمیت زیادی دارد. باید بتوانید با اولویت‌بندی مناسب در جهت تحقق اهداف سازمان حرکت کنید.

توانایی مدیریت در زمان


6- قابل‌اطمینان بودن

ابتدا در ذهن خود به این سؤال پاسخ دهید. آیا تصور می‌کنید به‌عنوان یک مدیر، فردی قابل‌اطمینان هستید؟

قابل‌اطمینان بودن از نظر شما چه معنایی دارد؟ نکته مهم دراین‌خصوص این است که شما باید در نظر کارکنان و زیردستان، فردی مطمئن باشید. برای تقویت این ویژگی باید بتوانید همیشه و در همه حال در دسترس باشید و به‌عنوان اولین نفر تمامی تصمیمات و مسئولیت‌های خود را در زمان مناسب انجام دهید. علاوه بر این‌ها باید در صورت بروز هر مسئله‌ای بتوانید از تیم خود حمایت کنید.

7- اعتمادبه‌نفس کافی

یک مدیر کارآمد به توانایی‌های خود و تیمش ایمان دارد. بر اساس شناخت افراد تیم و تجاربی که در طول سال‌ها به دست آورده است، به سازمان خود اطمینان دارد. البته فراموش نکنید که این موضوع با مقوله غرور کاملا منافات دارد.

شما به‌عنوان فردی که دارای خصوصیات مدیر موفق است باید سنجیده عمل کنید و توانایی‌های خود و اعضای تیمتان را به طور کامل بشناسید. به‌هرحال شما در نقش مدیر مجموعه‌ای هستید که فعالیتشان بازتاب دانش و مهارت‌های شما است. الهام‌بخش تیم خود باشید.

8- احترام به افراد تیم

هر فردی نیاز به احترام دارد، کارکنان نیاز دارند توسط مدیر خود محترم برشمرده شوند و احساس کنند برای مدیر خود مهم هستند. قطعاً به‌عنوان مدیری بی‌همتا باید به کارکنان خود احترام بگذارید و با رفتار خود نشان دهید تک‌تک افراد برای شما دارای ارزش هستند.

در غیر این صورت سازمان شما تبدیل به مکانی برای ایجاد تنش خواهد شد. شما باید منبع دانش و تجربه برای افراد تیم باشید. احساس ارزشمند بودن باعث می‌شود افراد با داشتن رضایت از محل کار خود، از دل‌وجان برای سازمان شما کار کنند و این رضایت، در مسیر هدف شما متجلی خواهد شد.

نتیجه‌گیری

در طول این مقاله سعی کردیم با برخی از مهم‌ترین و پراهمیت‌ترین خصوصیات مدیر موفق آشنا شویم. اما باید بدانید مدیریت امری بسیار خطیر و پر مسئولیت است. تنها مدیرانی در این مسیر موفق خواهند بود که با به‌کارگیری تجربیات خود و اعضای تیم، دارای بینشی عمیق در مورد مسائل پیرامون خود باشند.

مدیران خوب مدیرانی هستند که شادی را در سازمان خود تکثیر می‌کنند و افراد را وادار می‌کنند تا بهترین نسخه خود باشند. مدیران خوب در زندگی افراد تیم تأثیرات مثبتی برجای می‌گذارند و نه‌تنها به افراد در محیط کار کمک می‌کنند بلکه در زندگی آن‌ها نیز راهگشا و رهبر هستند. آن‌ها قادرند از اعضای تیم مدیران ارشد کارآمدی برای آینده بسازند و موجب توسعه مهارت‌های فردی و جمعی افراد شوند.

برای آنکه مدیر بزرگی شوید باید شبانه‌روز در تلاش باشید تا بتوانید تمامی ویژگی‌های یک مدیر خوب را کسب کنید.

اشتراک گذاری