آشنایی با بهترین استراتژی ها جهت افزایش بهره وری نیروی انسانی
اشتراک گذاری

هدف از نگارش این مقاله، ارائه راهکارهایی جهت افزایش بهره‌وری نیروی انسانی می‌باشد. به احتمال زیاد، شما نیز با این موضوع که یکی از مهمترین منابع یک سازمان یا شرکت، نیروی انسانی آن است، موافقید. آن هم به این علت که نحوه انجام فعالیت‌های شرکت به منظور پیشرفت آن، کاملاً وابسته به منابع انسانی‌اش خواهد بود. در این مقاله، به منظور افزایش بهره‌وری نیروی انسانی در یک کسب و کار، استراتژی‌هایی را معرفی خواهیم کرد.


افزایش بهره‌وری نیروی انسانی با 8 استراتژی مؤثر

در یک کسب و کار کوچک، هیچ چیزی با اهمیت‌تر از کارمندان آن نخواهد بود. رضایت کارمندان شما، سبب افزایش بهره‌وری نیروی انسانی شده و این در واقع همان فاکتوری است که شما به منظور پیشرفت کسب و کار خود به آن نیازمندید. تنها با ایجاد تغییرات مثبت کوچک در عادات کارکنان می‌توان شاهد افزایش بهبود سطح عملکرد اداری و بهره‌وری نیروی انسانی بود. این مسئله نه تنها سبب می‌شود که کارها در کوتاه‌ترین زمان و با کیفیت بالا انجام شود، بلکه می‌تواند زمان صرف شده برای امور غیر ضروری را نیز کاهش دهد. در ادامه به روش‌های افزایش بهره‌وری نیروی انسانی خواهیم پرداخت پس با رزومه فارسی همراه باشید.


1- به دنبال افزایش کارآیی کسب و کار خود باشید

با در نظر گرفتن نحوه عملکرد کسب و کار خود، به دنبال افزایش بازدهی و کارآمدی آن و در نتیجه افزایش بهره‌وری نیروی انسانی باشید. به خاطر داشته باشید، به همان میزان که وظایف در هر کسب و کار دارای اهمیت است، تهیه فهرست‌های بلند مدت و کوتاه مدت نیز مهم خواهد بود. آیا به نظر شما روش بهتری جهت سازماندهی وظایف کارمندان، به منظور رسیدن به اهداف روزمره‌شان وجود دارد؟ با ارائه یک برنامه مشخص به هر یک از کارکنان و تشویق آن‌ها جهت تهیه فهرست، از انجام به موقع اموری که در اولویت هستند، مطمئن خواهند شد و کل روز در محیط کار باقی می‌مانند؛ در نتیجه افزایش میزان بهره‌وری نیروی انسانی را شاهد خواهیم بود.


2- از تفویض اختیار جهت افزایش بهره‌وری نیروی انسانی استفاده کنید

یکی از متداول‌ترین لغات در حوزه مدیریت، تفویض اختیار می‌باشد. به منظور بهبود رضایت شغلی و روحیه کارکنان و همچنین افزایش بهره‌وری نیروی انسانی، افزایش مسئولیت آن‌ها، گزینه خوبی تلقی می‌شود. به کارمندان واجد شرایط که از سوابق کافی در یک زمینه خاص برخوردارند، اعتماد کرده و مسئولیت انجام کاری را به آن‌ها محول کنید. دادن فرصت به کارکنان خود جهت کسب تجربه و مهارت رهبری، می‌تواند به سود شرکت شما باشد و آن‌ها را در مسیر صحیح قرار داده و حس موفقیت را در آن‌ها ایجاد نماید. بنابراین، در برخی مواقع تفویض اختیار، افزایش بهره‌وری نیروی انسانی را در پی خواهد داشت.

تفویض اختیار


3- میزان حواس‌پرتی کارکنان خود را کاهش دهید

رسانه‌های اجتماعی می‌توانند تأثیر منفی بر افزایش بهره‌وری نیروی انسانی داشته باشند و البته سیاست عدم بکارگیری تلفن همراه نیز هرگز عملی نخواهد بود. به جای آن، تمام تلاش خود را جهت متمرکز کردن و درگیر کردن کارمندان خود با وظایف‌شان به کار گرفته و ضمناً فرصت استراحت را نیز به آن‌ها بدهید. کارمندان را تشویق به خاموش کردن تلفن همراه خود کنید ولی با ایجاد فرصت استراحت برای آن‌ها، اجازه چک کردن آزادانه گوشی‌شان را فراهم نمایید. در صورت عملی کردن انجام این کار، از مفید بودن زمان صرف شده آن‌ها پشت میز مطمئن خواهید شد.


4- ابزار و تجهیزات مناسب در اختیار داشته باشید

یکی از فاکتورهای مهم جهت افزایش بهره‌وری نیروی انسانی، برخورداری از ابزار و تجهیزات مناسب است. این مسئله سبب می‌شود که کارمندان، به موقع و به نحو احسن انجام وظیفه کنند. علاوه بر اینکه استفاده از تجهیزات مدرن و با کیفیت بر نتیجه تسک‌های نیروی کار تأثیرگذار است، در نحوه معرفی شرکت شما نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.


5- شرایط محل کار را بهبود بخشید

محیط خیلی سرد یا گرم سبب از بین رفتن تمرکز کارمندان می‌شود. از سالم بودن سیستم‌های تهویه مطبوع و گرمایش برای فصول مورد نظر مطمئن شوید.


6- پشتیبانی مناسب از کارکنان، به منظور شفاف سازی اهداف آن‌ها

یکی از مشکلات متداول مدیران این است که نسبت به عملکرد کارکنان خود، اطلاعات شفاف و روشنی ندارند. آیا کارکنان شما به داشتن انگیزه لازم جهت ادامه دادن مسیر خود نیازمندند؟ شما می‌توانید با ارائه اهداف دست یافتنی و پشتیبانی مناسب، کمک شایانی به آن‌ها نمایید. مسیر شفافی را به کارمندان و سرپرستان به منظور شفاف‌سازی انتظارات‌شان نشان دهید. این کار سبب افزایش بهره‌وری نیروی انسانی خواهد شد.

پشتیبانی مناسب از کارکنان


7- مثبت اندیشی را در کارکنان خود تقویت نمایید

یکی از مهم‌ترین اقدامات در جهت افزایش بهره‌وری نیروی انسانی، ایجاد انگیزه، تشویق و پاداش خواهد بود. به کارمندان‌تان در رابطه با داشتن عملکرد خوب، در کنار گوشزد کردن، تشویق‌هایی هم داشته باشید. مهم‌تر از همه، به منظور انجام درست وظایف‌شان، انگیزه شخصی در آن‌ها ایجاد کنید. آیا آن‌ها قادر به دریافت یک تعطیلات چند روزه یا سایر مزایا، در صورت انجام درست و دقیق نقش‌هایی فراتر از جایگاه خود، خواهند بود؟ به منظور ایجاد انگیزه و حس رضایت در سایر کارکنان، بایستی به طور شفاف و روشن، موفقیت یک کارمند را به سایرین نشان دهید. با انگیزه دادن به کارمندان خود برای بهتر کار کردن و در نتیجه دریافت پاداش، می‌توانید شاهد افزایش بهره‌وری نیروی انسانی باشید.


8- از خوشحالی و رضایت کارمندان خود مطمئن شوید

شما نمی‌توانید نتایج قابل قبولی را از یک محیط کار پر از استرس دریافت نمایید. کارگرانی یا کارمندانی که به طور دائم در معرض شرایط استرس‌زا قرار دارند، از سطح بازدهی و همکاری پایین‌تری برخوردارند. بنابراین، وجود احساس رضایت و خوشحالی می‌تواند سبب افزایش بهره‌وری نیروی انسانی گردد. نشان دادن این مسئله که شرکت به چه میزان برای کارمندان خود احترام و ارزش قائل است، خوشحال کننده می‌باشد، اما غالباً به این امر توجهی نمی‌شود. این موضوع به اندازه راه‌اندازی یک کسب و کار جدید مهم است.


نتیجه گیری

در این مقاله به معرفی راهکارهایی جهت افزایش بهره‌وری نیروی انسانی پرداختیم. البته باید بگوییم که هر یک از این راهکارها می‌تواند برای هر شرکت، با توجه به فاکتورهای متعددی متفاوت باشد. ولی با گذشت زمان، بهترین و مناسب‌ترین گزینه را در این زمینه پیدا خواهید کرد. در کل اگر هدف شما کار کردن کارمندان‌تان به بهترین شکل ممکن است، با امتحان کردن چند نمونه از این روش‌ها، می‌توانید از مزایای آن بهره‌مند شوید.

اشتراک گذاری