رزومه چیست؟ چطور رزومه بنویسیم؟

رزومه ساز آنلاین و رایگان

رزومه چیست؟

رزومه؛ نوشته‌ای است شامل برخی اطلاعات شخصی مورد نیاز که یه کارجو باید جهت معرفی خود به کارفرما ارائه دهد. رزومه معمولا در یک صفحه A4 نوشته می‌شود ولی در برخی مواقع ممکن از به چند صفحه نیز برسد.

رزومه‌ها معمولا به دو نوع تحصیلی و کاری تقسیم می‌شوند. البته نوع دیگری از رزومه نیز وجود دارد که برای معرفی خدمات، اهداف و دستاوردهای شرکت‌ها با عنوان رزومه شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد. (اطلاعات بیشتر در مورد رزومه‌های شرکت)

رزومه کاری چیست؟

رزومه کاری (Resume) نوشته ای است که اطلاعاتی در رابطه با سوابق تحصیلی، مهارت‌های شغلی و نرم‌افزاری، تجربیات کاری، اطلاعات تماس و دیگر موارد لازم فرد جویای کار در آن درج می شود. در واقع کارفرمایان و شرکت‌های مختلف برای استخدام کارجویان، نیاز به اطلاعات نسبتا جامعی در مورد پیشینه کارجویان دارند تا بتوانند از میان گزینه‌های موجود مناسب‌ترین شخص را انتخاب نمایند. همین مساله نیاز به داشتن یک رزومه مناسب و استاندارد برای افراد متقاضی کار را بسیار ضروری می‌کند.

رزومه تحصیلی چیست؟

در زمان اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی، اکثر دانشگاه‌ها از افراد درخواست ارائه رزومه تحصیلی (Academic CV) به عنوان یکی از مدارک لازم برای اخذ پذیرش می‌نمایند. رزومه تحصیلی به منظور ارائه مهارت‌های لازم برای شرکت در دوره‌های مختلف و مواردی مانند احراز صلاحیت برای در اختیار گرفتن فرصت تحقیقات به عنوان دانشجوی PhD به کار می‌رود.

رزومه شرکت چیست؟

رزومه شرکت در واقع ارائه‌دهنده اطلاعات جامعی از خدمات شرکت، اهداف، دستاوردها، لیست و عناوین پروژه‌های موفق، لیست مدیران و اعضای هیئت مدیره و کارمندان کلیدی و .. می‌باشد که البته وجود تمامی این موارد در رزومه شرکت الزامی نیست. رزومه‌های شرکت یا تجاری معمولاً تفاوت زیادی با رزومه‌های کاری یا تحصیلی دارند مثلا تعداد صفحات رزومه‌های شرکتی معمولا بیشتر از چند صفحه بوده و در برخی موارد به جزئیات بیشتر یا ارائه تصاویر پروژه‌ها و... نیز پرداخته می‌شود. (مشاهده و سفارش قالب خام رزومه شرکت)

تفاوت رزومه و CV چیست؟

اصلی‌ترین تفاوت بین رزومه و CV (Curriculum vitae)، در تعداد صفحات آن‌هاست. رزومه معمولا در یک صفحه خلاصه می‌شود و بهتر آن است که تا جای ممکن خلاصه نوشته شده و از اضافه‌گویی پرهیز شود درحالیکه CV معمولا جزئیات بیشتری را در خود جای داده و طولانی‌تر است. یه CV ممکن از بیشتر از ۱۰ صفحه نیز باشد.

چطور رزومه بنویسیم؟

ما در اینجا به توضیح چگونگی ساخت رزومه کاری می‌پردازیم.
یک رزومه استاندارد معمولاً بیشتر از دو برگه A4 نیست. رزومه استاندارد معمولاً حاوی اطلاعات مهمی از سوابق شغلی و برخی اطلاعات شخصی‌تان است و چندان وارد جزئیات نمی‌شود.
رزومه کاری دارای بخش‌های مختلفی مانند اطلاعات شخصی، تجربیات تحصیلی و شغلی و ... است که به تفصیل به توضیح هر کدام می‌پردازیم.

- اطلاعات شخصی در رزومه

اطلاعات شخصی معمولاً شامل نام و نام‌خانوادگی، آدرس، تاریخ تولد و وضعیت نظام وظیفه (برای آقایان) می‌شود که به صورت خلاصه و تیتروار نوشته می‌شود.

- عکس در رزومه

امروزه با گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین، استفاده از عکس در رزومه به امری اختیاری تبدیل شده است. اگر در رزومه خود از عکس استفاده می‌کنید، سعی کنید از تصایور رسمی‌تر و حرفه‌تر استفاده کنید.

- سوابق تحصیلی در رزومه

شما در رزومه خود باید به مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و دانشگاهی که در آن تحصیل کرده‌اید، اشاره کنید. اگر ارائه موارد دیگری مانند معدل نیز برایتان مهم است می‌توانید آن‌ها را درج کنید.

- سوابق شغلی در رزومه

بخش سوابق شغلی یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک رزومه کاری است.

بهتر است در این بخش عناوین شغلی که تجربه کرده‌اید را لیست کنید. مواردی مانند عنوان شغلی، نام شرکت، موسسه یا کارخانه و موارد اضافی مانند حقوق و دلایل ترک کار می‌توانند از موارد مهم بخش سوابق شغلی باشند.

یکی از نکات مهمی که در هنگام نوشتن سوابق شغلی باید رعایت کنید این است که از کلماتی استفاده کنید که شما را شخصی فعال معرفی کنند. برای مثال کلماتی مانند برنامه‌ریزی، توسعه و هماهنگی می‌توانند حس خوبی به کارفرما منتقل کنند.

- مهارت‌ها و زبان‌ها در رزومه

از دیگر بخش‌های مهم یک رزومه کاری، بخش مهارت‌های کاری و نرم‌افزاری و بخش زبان‌های خارجی می‌باشد.

مهارت‌هایی که کارفرما انتظار دارد در رزومه شما ببیند عبارت‌اند از:

  • میزان تسلط به یک زبان غیرفارسی (مانند انگلیسی)
  • توانایی کار با نرم‌افزارهای Microsoft Office مانند Word، Excel، Powerpoint و...
  • توانایی جستجو در اینترنت
  • تسلط به ابزارها و نرم‌افزارهای آنلاین مرتبط شغلی

- گواهینامه‌ها و دوره‌ها در رزومه

بخش گواهینامه‌ها و دوره‌ها از قسمت‌های اختیاری یک رزومه کاری به شمار می‌آید که در صورت تکمیل به صورت صحیح و با دقت، می‌تواند تاثیر بسزایی در هرچه کامل و جامع‌تر بودن رزومه شما داشته باشد.

- دستاوردها و افتخارات در رزومه

با توجه به اینکه بخش دستاوردها و افتخارات یکی از بخش‌های مهم یک رزومه تحصیلی است ولی در یک رزومه کاری از بخش‌های اختیاری به شمار می‌رود که وجود آن می‌تواند به شناخت بیشتر کارفرما از شما منجر شود.

- اطلاعات تماس در رزومه

و در نهایت یکی از بخش‌های بسیار مهم رزومه‌های کاری، اطلاعات تماس آن می‌باشد. اطلاعات تماس از جمله شماره تلفن همراه و ثابت، آدرس ایمیل، آدرس وبسایت، آدرس شبکه‌های اجتماعی که در آن فعالیت حرفه‌ای و مرتبط با شغل خود دارد و آدرس محل سکونت.

البته تمامی موارد ذکر شده، جزو موارد ضرور نیستند. شما می‌توانید بر اساس شرایط خود، اقدام به درج اطلاعات تماس خود نمایید ولی فراموش نکنید که ارائه اطلاعات تماس تلفنی می‌تواند رسمیت بیشتری به رزومه شما ببخشد.

چند نکته بسیار مهم در رابطه با نگارش رزومه:

  • سعی کنید تا جای ممکن رزومه را ساده، بدون خطای لغوی و نگارشی و با قلم خوانا بنویسید.
  • از شماره تلفن‌هایی استفاده کنید که معتبر هستند و حداقل تا چند ماه آینده از آن‌ها استفاده خواهید کرد.
  • در طراحی رزومه دقت کنید. شاید طراحی خاص گرافیکی از نظر کارفرمای حرفه‌ای تاثیری در انتخاب شما نداشته باشد؛ ولی قطعا طراحی بی دقت، نامرتب و بدسلیقه حس ناخوشاندی به کارفرما القا خواهد کرد.
  • سعی کنید رزومه خود را در یک صفحه A4 تکمیل کنید که برای چاپ و آرشیو مناسب‌تر باشد.
  • هنگام درج آدرس ایمیل دقت کنید که بهتره است از آدرس حرفه‌ای و منطقی‌تری استفاده کنید. مثلا استفاده از آدرس ایمیل jojo132456789@gmail.com دید خوبی از شما به کارفرما ارائه نخواهد داد.
  • وسواس بیش از حد نداشته باشید. کارفرما فقط از شما یه رزومه ساده‌ی با کیفیت می‌خواهد نه هیچ چیز بیشتری.
نمونه قالب‌های رزومه

تعدادی از نمونه قالب‌های رزومه کاری

(این قالب‌ها توسط رزومه ساز آنلاین رزومه فارسی خدمت تمامی کاربران گرامی ارائه می‌شوند)

نمونه رزومه فارسی
نمونه cv
قالب فارسی رزومه