چگونه یک رزومه شرکت بنویسیم؟

اکثر شرکت‌های موفق، برای معرفی کلی شرکت، لیست عوامل، خدمات و محصولات خود از رزومه شرکت استفاده می‌کنند. رزومه های شرکتی یا تجاری اغلب به صورت چند صفحه‌ای با هدف تبلیغات و شناساندن شرکت و وضعیت کیفی آن به مشتریان و یا همکاران، طراحی و ساخته می‌شوند.


رزومه شرکت چیست و چه اهمیتی دارد؟

به زبان ساده؛ رزومه شرکت، برگه‌ایست یک یا چند صفحه‌ای که به معرفی شرکت شما می‌پردازد. با توجه به اهمیت معرفی اولیه شرکت در نزد همکاران یا مشتریان، یک رزومه شرکت حرفه‌ای می‌تواند وجه تمایز بزرگی از شما در مقابل رقبایتان ایجاد کند.


مواردی که معمولا در یک رزومه شرکت درج می‌شوند عبارت‌اند از:

  • معرفی شرکت
  • اهداف و دستاوردها
  • معرفی محصولات یا خدمات
  • نام و مشخصات مدیرعامل و اعضای هیات مدیره
  • نام و مشخصات اعضای کلیدی شرکت
  • چارت سازمانی
  • لیست پروژه‌های موفق
  • تصاویر برخی پروژه‌ها
  • جوایز و افتخارات
  • اطلاعات تماس و راه‌های ارتباطی
  • و هر موضوعی که برای معرفی شرکت و جذب مخاطب هدف، مهم باشد.

همانطور که اشاره شد، رزومه شرکت با هدف ارائه اطلاعات کلی در مورد خدمات ارائه شده توسط شرکت، نحوه ارائه و کیفیت آن‌ها و یکسری اطلاعات کلی لازم، به مخاطبان (اعم از مشتریان، شرکا، همکاران یا طرف‌های قرارداد)، ساخته و طراحی می‌شود.

رزومه شرکت می‌تواند از جوانب مختلفی حائز اهمیت باشد. یکی از جنبه‌ها، تبلیغات است. پس با توجه به نقش بسیار اساسی تبلیغات در پیشبرد اهداف اصلی شرکت، رزومه شرکت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که در واقع این رزومه، معرفی‌نامه اولیه شرکت شما برای مخاطبان هدفتان می‌باشد.


نحوه نوشتن رزومه برای شرکت

با توجه به تاثیر بسیار زیاد رزومه شرکت در معرفی و تبلیغ شرکت، سعی کنید در هنگام نوشتن اطلاعات رزومه، از اطلاعات واقعی استفاده کرده و از نوشتن هرگونه مطلب کذب خودداری کنید؛ چرا که در صورتیکه به هر دلیلی مخاطب شما متوجه این موضوع شود، لطمه جبران ناپذیری به پیکره شرکت و وجه خودتان وارد خواهد شد.

برای شروع، پیشنهاد می‌شود که یک قالب مناسب برای ساخت رزومه خود انتخاب کنید. برای این منظور می‌توانید طراحی را خودتان انجام داده و یا از قالب‌های آماده رزومه شرکت با قیمت‌های مناسب استفاده نمایید. در صورتیکه قالب مدنظر شما در بین قالب‌های آماده وجود نداشت (چه به لحاظ رنگ‌بندی و چه محتوا)، می‌توانید قالب مورد نظر خود را جهت طراحی سفارش دهید.


۱- لوگو و نام شرکت را درج کنید

مهم‌ترین عامل یادآوری شما و شرکتتان در ذهن مشتری، نام و لوگو شرکت است. سعی کنید نام و لوگو شرکت را در ابتدای صفحه به صورت مشخص و در صورت تمایل در تمام صفحات در قسمت هدر یا فوتر به صورت کم‌رنگ یا در اندازه کوچک درج نمایید.

نام و لوگو شرکت شما در صورت استفاده صحیح و مناسب، ناخودآگاه در ذهن مشتری حک خواهد شد.


۲- اطلاعات کلی شرکت را درج کنید

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، نام و لوگو شرکت از اهمیت بالایی برخوردار است. سعی کنید در صفحات آغازین رزومه شرکت، نام و لوگو شرکت، خلاصه‌ای از خدمات ارائه شده توسط شرکت، تاریخ تاسیس، و در صورت تمایل اطلاعات تماس شرکت را وارد نمایید. (شما می‌توانید بنا بر سلیقه خود، اطلاعات تماس شرکت را در ابتدای رزومه، انتها و یا هر دو درج نمایید.)

اهداف شرکت از موارد مهمی است که باید در صفحات آغازین رزومه درج شود. برای این منظور می‌توانید یک یا چند پاراگراف در مورد اهداف و چشم‌اندازهای شرکتتان بنویسید.


۳- به توصیف خدمات شرکت بپردازید

شاید مهم‌ترین قسمت یک رزومه شرکتی، معرفی محصولات و خدمات ارائه شده توسط شرکت باشد. اینکه شما چه محصولاتی را تولید یا چه خدماتی را با چه کیفیتی ارائه می‌دهید، برای مشتری یا مخاطب رزومه شما از اهمیت بالایی برخوردار است. سعی کنید به دور از اغراق، لیست خدمات یا محصولات خود را با درج اطلاعاتی که احساس می‌کنید برای مخاطب لازم و جذاب است، درج نمایید؛ به طور مثال تصاویر محصول، عنوان فارسی و انگلیسی و ... .

اگر ویژگی خاص و قابل توجهی در مورد محصول موردنظر وجود دارد، حتما آن را ذکر کنید. به طور مثال اگر محصول شما یک محصول صادراتی برای کشورهای اروپایی‌ست، قطعا ذکر این نکته، می‌تواند ارزش رزومه شما را بالاتر ببرد.

اگر قرار است رزومه شرکت شما در اختیار افراد عادی و مشتریان عمومی قرار بگیرد، سعی کنید در این بخش، به جزئیات تخصصی محصولاتتان نپردازید؛ اینکه به فرض در قطعه ساخته شده توسط مجموعه شما از چه درصد آلیاژی از مواد مختلف استفاده شده یا قطعه مورد نظر توسط چه دستگاهی ساخته شده است، شاید چندان در حوصله مشتری مذکور نباشد.


۴- لیست مشتریان منتخب شرکت

برخی از بخش‌های یک رزومه شرکت، ضروری نیست که حتما درج شوند؛ لیست مشتریان نیز جزو همین بخش‌هاست. با این همه شما می‌توانید برای اطلاع مشتریان و همکاران خود از مشتریان صاحب‌نامی که داشته‌اید، این لیست را در رزومه خود درج نمایید. پیشنهاد می‌شود اگر با شرکت‌های معتبری همکاری داشته‌اید، بدون نقض قرارداد فی مابین، از درج این بخش در رزومه شرکت خود غافل نشوید؛ چرا که همکاری شما با شرکت‌های موفق، قطعا جزو موارد مهمی‌ست که باید به اطلاع مشتریانتان برسد.

لوگو شرکت مربوطه، نام و حوزه فعالیت، از جمله مواردیست که می‌توانید در این بخش درج نمایید.


۵- لیست پروژه‌های انجام شده توسط شرکت

این بخش از رزومه معمولا برای اکثر کسب و کارها از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر حوزه فعالیت شرکت پروژه محور است، حتما لیست پروژه‌های انجام شده موفق را در رزومه شرکت خود وارد نمایید. شرکت‌هایی مانند: حوزه طراحی وب، عمران، معماری، الکترونیک و ... از جمله مواردی هستند که معمولا خدمات خود را به صورت پروژه‌ای ارائه می‌دهند. این نوع شرکت‌ها می‌توانند با درج لیست پروژه‌های انجام شده خود، رزومه شرکتشان را پربارتر نمایند.

اطلاعاتی از قبیل عنوان پروژه، کارفرما، تاریخ انجام پروژه، ویژگی‌های پروژه و تصاویری از آن می‌تواند در این بخش ذکر شود.


۶- آمار فروش یا تعداد انجام پروژه به صورت نمودار

از جمله موارد اختیاری در ساخت یک رزومه شرکت، ارائه آمار فروش یا تعداد پروژه‌های انجام شده موفق است. در صورت تمایل بهتر است که این آمار را به صورت نمودار یا چارت درج نمایید. شما می‌توانید هر آماری که برای اطلاع مشتریان خود لازم می‌دانید را در بخش نمودارها بیاورید. برای مشاهده نمونه نمودارهای درج شده در رزومه ها، می‌توانید نمونه رزومه های شرکت طراحی شده توسط وبسایت رزومه فارسی را در پایین همین صفحه به صورت رایگان دانلود نمایید.


۷- ساختار یا چارت سازمانی شرکت

چارت سازمانی شرکت از جمله مواردیست که شاید هر کارفرمایی علاقه به انتشار آن نداشته باشد. ساختار یا چارت سازمانی معمولا زمانی در رزومه شرکت درج می‌شود که شرکت یا مجموعه قرار است در یک مناقصه شرکت کرده و یا وارد مذاکره و همکاری با طرف‌های قرارداد شود. به هر ترتیب درج این بخش در رزومه شرکت کاملا اختیاری‌ست و بستگی به نظر مدیرعامل یا مسئول طراحی رزومه دارد.


۸- مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و اعضای کلیدی شرکت

از جمله بخش‌هایی که در اکثر رزومه های شرکت به آن اشاره می‌شود، نام مدیرعامل، نام اعضای هیات مدیره و اعضای کلیدی شرکت می‌باشد. تصویر پرسنلی هر شخص، میزان تحصیلات و رشته تحصیلی و البته سِمَت شغلی، از جمله مواردیست که در این بخش درج می‌شوند. اگر هر یک از اعضای شرکت موفق به دریافت گواهینامه‌های معتبر یا جوایزی از سوی نهادهای رسمی شده‌اند، می‌توانید این موارد را نیز برای هر یک از آن‌ها لحاظ نمایید.


۹- جوایز و افتخارات، گواهینامه‌ها

اگر در طول زمان فعالیت شرکت، موفق به دریافت جوایز، تندیس یا دیپلم افتخار و یا هرگونه گواهینامه‌ای شده‌اید، حتما این بخش از رزومه را تکمیل نمایید. درج عنوان و تصویر جایزه یا گواهینامه می‌تواند ارزش رزومه شرکت شما را افزایش دهد.


۱۰- شعب و راه‌های ارتباطی شرکت

اگر مجموعه یا شرکت شما دارای شعب است، در یک یا دو صفحه از رزومه می‌توانید به تصویر، شماره تماس و آدرس آن‌ها اشاره کنید.

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد اطلاعات مربوط به راه‌های ارتباطی شرکت را علاوه بر ابتدای رزومه، می‌توانید در انتهای رزومه نیز درج نمایید.

آدرس، شماره‌های تماس، فکس، ایمیل، آدرس وبسایت، آیدی شبکه‌های اجتماعی و ... از جمله مواردی هستند که می‌توانید در بخش راه‌های ارتباطی شرکت درج نمایید.



موارد قابل توجه در طراحی رزومه شرکت

  • از طراحی مناسب و درخورِ شان شرکت خود در رزومه غافل نشوید.
  • از عناوین مناسب و رسمی استفاده کنید.
  • در متن رزومه، از صحت املای کلمات و نگارش درست آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • شماره تماس یا ایمیلی که در دسترس نیست را از رزومه حذف کنید.
  • جملات رزومه را طوری تنظیم کنید که قاطعیت سخن محسوس باشد.
  • از عباراتی استفاده نکنید که حس غرور را به مخاطب القا می‌کنند.

سخن پایانی

در پایان، مجددا ذکر این نکته که طراحی رزومه شرکت از اهمیت بالایی برخورد است و باید در طراحی و ساخت آن حوصله و زمان صرف کرد، ضروری است. رزومه شرکت شما، نشانگر اصول، اهداف، چشم‌اندازها، محصولات و کیفیت ارائه خدمات شماست و در هنگام رقابت با همکاران، از ارزش فوق‌العاده‌ای برخوردار است؛ پس اگر خودتان قصد طراحی رزومه شرکتتان را دارید، سعی کنید در زمان مناسبی که دقت و تمرکز کافی دارید، این کار را انجام دهید.

شما می‌توانید برای تسریع در طراحی رزومه شرکت و اطمینان از رعایت اصول طراحی، از قالب‌های آماده رزومه شرکت استفاده کنید.


در صورتیکه مایل هستید تا تیم رزومه فارسی، طراحی رزومه شرکت شما را بر عهده بگیرد، از طریق تلگرام resumefarsi_ir@ با ما تماس حاصل کرده و یا از طریق عضویت در وبسایت رزومه فارسی به عنوان کارفرما در پنل کاربری خود، سفارشتان را به صورت آنلاین ثبت نمایید.