چگونه مهاجرت موفقی داشته باشیم؟
اشتراک گذاری

افراد مختلف به دلایل مختلفی به کشورهای خارجی نقل‌مکان می‌کنند. این دلایل می‌توانند شامل ماجراجویی، رشد شخصی، فرصت‌های شغلی جدید، آشنایی با دوستان تازه و... باشند. تصمیم‌گیری برای این تغییر بزرگ باید به‌دقت و با در نظر گرفتن شرایط و عوامل متعدد انجام شود. در این مقاله، ابتدا به اقداماتی می‌پردازیم که باید پیش از مهاجرت انجام دهید تا در این فرآیند موفق باشید. سپس به‌طور خلاصه، شما را درباره‌ اقداماتی که پس از نقل مکان باید انجام گیرند آگاه می‌سازیم.

 

مهاجرت موفق و اقدامات پیش از آن

اگر تصمیم جدی برای اقامت در خارج از کشور دارید، باید بدانید که پیش از مهاجرت و در وطن خود باید اقداماتی را انجام دهید. انجام این اقدامات موجب می‌شود که از اضطراب شما کاسته شود و ریسک شما نیز تا حد زیادی کاهش یابد. در ادامه، به تشریح کارهایی خواهیم پرداخت که پیش از کوچ به کشور دیگر باید انجام دهید.

 

درباره‌ کشور مقصد خود تحقیق کنید

حتی اگر تاحدودی با کشور مقصد آشنایی دارید، باز هم نیاز دارید که کشور جدید خود را از جنبه‌های گوناگون مورد بررسی قرار دهید. هزینه‌های اساسی زندگی، زبان رسمی یا غالب و مدارک زبان موردنیاز، شرایط صدور ویزا و اقامت، سیاست‌ها و خط‌مشی‌های دولت، دین رسمی، قوانین و آداب‌ورسوم، نرخ جرم و جنایت، موقعیت‌های کاری و حتی آب‌وهوا از مواردی هستند که باید درباره‌ آن‌ها اطلاعات کسب کنید.

 

تا جایی که می‌توانید پول ذخیره کنید

برای نقل‌مکان به خارج از کشور هزینه‌های زیادی باید بپردازید. هزینه‌های مهاجرت شامل هزینه‌های درخواست ویزا، بلیت هواپیما، باربری بین‌المللی، خانه و مسکن، موارد اورژانسی و... هستند. توصیه می‌شود که برای پوشش هزینه‌های حداقل 6 ماه خود پس‌انداز داشته باشید. یک برنامه بودجه‌ای ماهانه داشته باشید و برای پرداخت هزینه‌های غیرمنتظره چندین ماه اول آماده باشید.

 

یادگیری زبان برای مهاجرت


شروع به یادگیری زبان کشور موردنظر کنید

زبان کشور مقصد شما هرچه که باشد، برای ارتباط برقرار کردن، کار کردن، مطلع شدن از قبض‌ها و صورتحساب‌ها و بسیاری از موارد دیگر نیاز دارید که تا حد قابل قبولی با آن آشنایی داشته باشید. همچنین، بسیاری از کشورها داشتن مدرک زبان معتبر را امری ضروری برای صدور ویزا می‌دانند که یادگیری زبان را امری اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

 

پذیرش تحصیلی بگیرید یا به دنبال فرصت‌های شغلی بگردید

اگر می‌خواهید از ویزای تحصیلی استفاده کنید، باید ابتدا به دانشگاه‌های مختلف درخواست دهید و پذیرش تحصیلی دریافت کنید. اگر در نظر دارید که برای یک شغل جدید و به تعبیری با ویزای کاری به یک کشور خارجی مهاجرت کنید، باید برای یافتن شغل در کشور مقصد اقدام کنید. در این راستا، باید مهارت‌ها و تجربیات خود را در کشور مادری افزایش دهید و رزومه‌ مناسبی برای خود فراهم کنید. برای طراحی و ساخت رزومه خود می‌توانید از سایت رزومه فارسی کمک بگیرید.

 

برای دریافت پاسپورت و ویزا درخواست دهید

پیش از آن‌که بتوانید برای ویزا درخواست دهید، باید برای دریافت پاسپورت درخواست ارسال کنید. اگر پاسپورت دارید، اعتبار آن را چک کنید و در صورت نداشتن اعتبار، پاسپورت خود را تمدید کنید. برای درخواست ویزا، ابتدا به وب‌سایت دولتی کشور جدید خود مراجعه کرده و مدارکی نیاز به ارسال دارند را یادداشت کنید. این مدارک بسته به نوع ویزا متفاوت هستند. 

 

برای خدمات بهداشتی و درمانی از پیش برنامه‌ریزی کنید

وقتی مهاجرت می‌کنید، ناچار به‌ مواجهه با سیستم خدمات بهداشتی و درمانی هستید. پیش از نقل مکان، مدارک پزشکی را از پزشک خود دریافت کنید و تمام واکسیناسیون‌های لازم را انجام دهید. برخی از کشورها، مهاجران را ملزم به دریافت بیمه درمانی و پرداخت هزینه‌های آن می‌کنند؛ بنابراین، باید مبلغی را به آن اختصاص دهید. همچنین توصیه می‌شود یک چکاپ کلی انجام دهید.


جمع آوری مدارک مهم برای مهاجرت

 

مدارک مهم را جمع‌آوری و از آن‌ها کپی بگیرید

در هنگام نقل‌مکان، احتمالاً به تمام مدارک خود نیاز خواهید داشت. این مدارک می‌توانند شامل پاسپورت، گواهی رانندگی، گواهی تولد، مدارک تحصیلی، مدارک پزشکی و واکسیناسیون باشند. کپی گرفتن از مدارک موردنیاز و دسترسی سریع به آن‌ها استرس شما را کاهش می‌دهد؛ پس کپی‌برداری از مدارک را فراموش نکنید. همه آن‌ها را در یک پوشه قرار دهید و جای آن‌ها را به خاطر داشته باشید.

 

مسکن مناسب خود را پیدا کنید

پیش از مهاجرت، باید درباره‌ شهری که می‌خواهید زندگی کنید، محله‌های امن و روند خرید و اجاره مسکن در آنجا اطلاعات کسب کنید. اگر قصد دارید که پیش از نقل‌مکان اقدام به فراهم کردن مسکن کنید، در نظر داشته باشید که پول نهایی را پس از مشاهده حضوری خانه پرداخت کنید. اگر هم قصد خرید بعد از رسیدن به آنجا را دارید، از قبل یک مسکن موقت مانند هتل رزرو کنید.

 

مهاجرت موفق و اقدامات پس ‌از آن

پس از ورود به کشور مقصد، اقداماتی باید انجام گیرند تا فرآیند مهاجرت با موفقیت کامل به پایان برسد و شما با فضای جدید سازگار شوید. همچنین، انجام این اقدامات، رضایت خاطر شما را از نقل مکان خود فراهم می‌کند. در ادامه به‌صورت خلاصه این اقدامات را بیان خواهیم کرد:

  • کارهای اداری لازم مانند تهیه شماره شناسایی و... را انجام دهید.
  • سیم‌کارت خریداری کنید.
  • برای افتتاح حساب بانکی اقدام کنید.
  • اگر خانه و مسکن فراهم نکرده‌اید، به دنبال خانه‌ای مناسب باشید.
  • وسایل ضروری خانه‌ خود را فراهم کنید.
  • مسیر خود را پیدا کنید و سعی کنید خیابان‌ها و محله‌های شهر را بیاموزید.
  • یک خواروبارفروشی یا سوپرمارکت خوب در نزدیکی خانه خود پیدا کنید.
  • سعی کنید به زبان رسمی کشور جدید تسلط یابید.
  • دوستان جدیدی پیدا کنید و با افراد محلی و مهاجران ارتباط برقرار کنید.
  • روتین‌های روزانه‌ خود را با روتین‌های کشور مقصد سازگار کنید.
  • خود را برای دل‌تنگی ناشی از دور بودن از خانه و خانواده آماده کنید.
  • ارتباط خود را با دوستان قدیمی حفظ کنید.
  • غذاهای محلی جدید را امتحان کنید.
  • برای خود اهدافی تعیین کنید.

 

کلام آخر

در آخر باید بگوییم که مهاجرت، تصمیم هیجان‌انگیزی است که با دلایل مختلفی صورت می‌گیرد و تأثیر زیادی بر ابعاد مختلف زندگی فرد می‌گذارد. این تصمیم، مزایای خاص خود را دارد، اما برای انجام موفق آن، باید موارد بسیاری را در نظر گرفت و اقدامات خاصی را پیش و پس از مهاجرت انجام داد. در این صورت، آینده‌ای که با این تصمیم متصور هستید محقق خواهد شد و از آن رضایت خواهید داشت. 

اشتراک گذاری