چگونه رزومه انگلیسی بنویسیم؟
اشتراک گذاری
۳

رزومه‌های انگلیسی معمولا به منظور مهاجرت و اشتغال در خارج از کشور طراحی و ساخته می‌شوند؛ هر چند امروزه ارائه رزومه به زبان انگلیسی به شرکت‌های ایرانی نیز به امری طبیعی تبدیل شده است. برای طراحی و نوشتن یک رزومه انگلیسی توجه یه یکسری نکات ضروریست. با ما همرا باشید.


رزومه کاری (Resume)، نوشته‌ای است شامل خلاصه‌ای از مشخصات فردی، اطلاعات تماس، سوابق تحصیلی، سوابق شغلی، مهارت‌های حرفه‌ای، زبان‌ها و دستاوردهای شخصی که برای ارائه به شرکت‌ها و سازمان‌های متقاضی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین علت طراحی و نوع نوشتن رزومه کاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و از آنجایی که رزومه شما، نماینده خودتان در محل مورد نظرتان است، باید طوری نگاشته شود که بتواند در زمانی کوتاه و اصطلاحا در یک چشم به هم زدن شما را به عنوان فردی لایق برای تصدی پست شغلی مورد نظر معرفی کند؛ در نتیجه نوشتن اصولی یک رزومه‌ی مناسب را به هیچ عنوان دست کم نگیرید.


چرا باید رزومه انگلیسی بنویسیم؟

همانطور که ذکر کردیم، رزومه شغلی برای ارائه به یک شرکت، موسسه یا سازمان جهت دریافت پست شغلی مورد نظرمان است. در هر کشوری رزومه‌ها معمولا به زبان رسمی همان کشور نوشته می‌شوند. در ایران هم اکثر رزومه‌ها به زبان فارسی طراحی و ساخته می‌شوند. اما بعضا به دلایلی مانند مهاجرت، هدف اشتغال در خارج از کشور و یا اشتغال در یک شرکت بین‌المللی، نیاز است که رزومه خود را به زبان‌های دیگر مخصوصا انگلیسی نگارش کنیم.


ساختار رزومه انگلیسی

رزومه انگلیسی هم دقیقا مانند رزومه فارسی دارای بخش‌های مختلفی از جمله مشخصات فردی، اطلاعات تماس، سوابق شغلی و... می‌باشد.

به طور دقیق رزومه انگلیسی از بخش‌های زیر تشکیل می‌شود:

  • تصویر پرسنلی (اختیاری)
  • مشخصات فردی (نام، نام خانوادگی، وضعیت تاهل و ...)
  • اطلاعات تماس (ایمیل، شماره‌های تماس، آیدی شبکه‌های اجتماعی و ...)
  • معرفی مختصر خودتان
  • سوابق تحصیلی
  • سوابق شغلی
  • مهارت‌ها
  • جوایز و افتخارات (اختیاری)
  • گواهینامه‌ها (اختیاری)
  • علاقه‌مندی‌ها (اختیاری)

رزومه انگلیسی


حتما از نبود هرگونه غلط املایی و نگارشی در رزومه (مخصوصا رزومه انگلیسی) مطمئن شوید؛ چرا که شانس بالایی از احتمال پذیرش رزومه را از دست خواهید داد.

 

اصول ساخت رزومه انگلیسی

در ساخت یک رزومه انگلیسی استاندارد باید برخی اصول اولیه رزومه‌نویسی را رعایت کنید.

رزومه شما باید قادر باشد در کمترین زمان مطالعه، بیشترین بازدهی را داشته و نظر مثبت کارفرما را جلب نماید؛ به همین منظور باید در نحوه نگارش خود دقت کنید. اگر در زبان انگلیسی تسلط ندارید، حتما از یک مترجم مجرب برای ترجمه رزومه خود کمک بگیرید. همچنین می‌توانید برای ترجمه رزومه خود از طریق تلگرام با آیدی Resumefarsi_ir@ نیز تماس حاصل فرمایید.

سعی کنید همواره اصول و قواعد زبان انگلیسی را رعایت کرده و به هیچ عنوان اشتباه تایپی یا غلط املایی و گرامری نداشته باشید.

ترتیب بخش‌های مختلف رزومه کاری انگلیسی نیز به مانند طراحی رزومه‌های کاری فارسی بوده و از این بابت تفاوتی وجود ندارد.

 

اهمیت طراحی رزومه کاری

چطور یک قالب حرفه ای رزومه انتخاب کنیم؟

قالب رزومه از جمله مواردیست که در انضباط، زیبایی و در نهایت جذابیت رزومه نقش بسزایی دارد. برای طراحی رزومه نیاز دارید که با نرم‌افزارهای گرافیکی ماننده Adobe Photoshop و Adobe Illustrator آشنایی داشته و از حس خلاقیت بالایی نیز برخوردار باشید.

شما می‌توانید برای خرید قالب آماده در فرمت Docx (مخصوص Word)، فرمت PSD (مخصوص فتوشاپ) و AI (مخصوص ایلاستریتور) از فروشگاه فرم و قالب خام رزومه کاری وبسایت رزومه فارسی دیدن فرمایید.

ضمنا برای سفارش طراحی و ساخت رزومه به دو زبان فارسی و انگلیسی می‌توانید سفارش خود را به صورت آنلاین ثبت نمایید.

 

بایدها و نبایدها در نوشتن رزومه انگلیسی

  • سعی کنید مطالب روزمه‎‌تان خلاصه و کوتاه باشد. نیاز نیست حتما تمامی جزئیات سوابق خود را ذکر کنید.
  • سعی کنید رزومه‌تان را در یک یا دو کاغذ A4 تکمیل کرده و از سایر اندازه‌های غیر معمول مانند A5 استفاده نکنید.
  • از جملات کوتاه ولی حاوی اطلاعات کافی استفاده کنید.
  • از طرحی استفاده کنید که علاوه بر استاندارد بودن، جذابیت کافی برای مخاطب رزومه‌تان داشته باشد.
  • متن رزومه را بارها بازخوانی کرده و از نبود هرگونه خطای لُغوی، گرامری و نگارشی مطمئن شوید.
  • از قلم‌ها (فونت‌ها) یا اشکال تایپی مختلف استفاده نکنید؛ یک یا دو نوع فونت مشخص را برای طراحی رزومه انتخاب نمایید.
  • از رنگ‌های نامناسب، اشکال گرافیکی پر زرق و برق، و تصاویر نامربوط استفاده نکنید.

نمونه‌ای از طراحی یک رزومه کاری انگلیسی


 

برای مشاهده نمونه رزومه های بیشتر به صفحه فروشگاه رزومه فارسی مراجعه کنید.

 

با اینکه تصویر پرسنلی جزو موارد ضروری یک رزومه کاری نیست ولی مطمئن باشید امکان بررسی و تایید یک رزومه عکس‌دار بسیار بیشتر از یک رزومه بدون عکس است.

در نام‌گذاری فایل رزومه دقت کنید. از نام‌های غیرمعقول و تصادفی استفاده نکنید. در حالت کلی بهتر است نام رزومه شما به این شکل باشد: AliAminiResume.pdf


سوالات متداول رزومه نویسی

سوالات متداول:

رزومه شغلی برای ارائه به یک شرکت، موسسه یا سازمان جهت دریافت پست شغلی مورد نظرمان است. در هر کشوری رزومه‌ها معمولا به زبان رسمی همان کشور نوشته می‌شوند. در ایران هم اکثر رزومه‌ها به زبان فارسی طراحی و ساخته می‌شوند. اما بعضا به دلایلی مانند مهاجرت، هدف اشتغال در خارج از کشور و یا اشتغال در یک شرکت بین‌المللی، نیاز است که رزومه خود را به زبان‌های دیگر مخصوصا انگلیسی نگارش کنیم.

با اینکه تصویر پرسنلی جزو موارد ضروری یک رزومه کاری نیست ولی مطمئن باشید امکان بررسی و تایید یک رزومه عکس‌دار بسیار بیشتر از یک رزومه بدون عکس است. بنابراین سعی کنید از یک عکس مناسب در رزومه خود استفاده کنید.

مبلغ درخواستی از جمله مواردیست که پس از پذیرش رزومه و در مصاحبه حضوری در مورد آن صحبت می‌شود. بنابراین درج مبلغ درخواستی در رزومه، کار حرفه‌ای نیست.

مدارک تحصیلی یا گواهینامه‌های دریافتی شما معمولا پس از تایید رزومه و مصاحبه حضوری شما، هنگام شروع کار دریافت می‌گردند؛ لذا از پیوست هرگونه مدرک تحصیلی یا موارد مشابه به رزومه چه به صورت عکس و چه به صورت فایل، خودداری نمایید.

برای طراحی و ساخت رزومه انگلیسی سعی کنید از فونت‌های خوانا و صد البته ساده استفاده کنید. مواردی مانند:
  • Times New Roman
  • Product Sans
  • Georgie
فونت‌های مناسبی بوده و در این زمینه کاربرد بسیاری دارند.

رزومه یک سند رسمی است. بهتر است در نوشتن انواع رزومه، تمامی نکات مربوط به نگارش رسمی رعایت شوند.

رزومه‌های دیجیتالی معمولا با فرمت PDF ارسال می‌شوند. با این حال ممکن است لازم باشد به درخواست کارفرما یا شرکت مورد نظر، رزومه خود را با فرمت‌های دیگری همچون فایل Word یا فایل‌های تصویری نیز ارسال نمایید.
اشتراک گذاری
۳