سوالات متداول درباره نحوه نوشتن رزومه کاری برای استخدام
اشتراک گذاری
۴

نگارش صحیح رزومه کاری، جزو مهارت‌هایی‌ست که نیاز به کسب تجربه در این زمینه داشته و اساسا با نوشتن یک متن ساده یا معرفی‌نامه، تفاوت‌های بسیاری دارد. به همین جهت در این مقاله سعی کردیم تا به یکسری از سوالات پرتکرار کارجویان و افراد علاقه‌مند به ساخت رزومه، پاسخ دهیم.

رزومه کاری را می‌توان جزو مواردی نام برد که هر کس حداقل یکبار در زندگی خود اقدام به نگارش آن کرده است. رزومه‌ها برای اهداف گوناگونی نوشته می‌شوند. به عنوان مثال برای پذیرش در دانشگاه مورد علاقه از رزومه تحصیلی و برای پذیرش در فرآیند استخدامی شرکت مورد علاقه از رزومه‌های کاری استفاده می‌شود.

در این مطلب در مورد رزومه‌های کاری صحبت کرده و سوالات پرتکراری که اکثر کارجویان در زمینه نوشتن رزومه کاری داشته‌اند را پاسخ خواهیم داد.

با توجه به اینکه بین رزومه کاری و تحصیلی تفاوت چندان فاحشی وجود ندارد، می‌توان این سوالات و پاسخ‌های مربوطه را به نحوه نوشتار انواع رزومه تحصیلی نیز نسبت داد.


۱- رزومه کاری باید در چند صفحه نوشته شود؟

رزومه‌های کاری معمولا بین ۱ الی ۴ صفحه هستند. بسیاری از افراد به علت نداشتن سابقه کاری طولانی یا مهارت‌های ویژه، رزومه خود را در یک صفحه تنظیم می‌کنند؛ با این حال به دلیل اینکه رزومه‌های کاری تک صفحه در بین کارجویان رایج‌تر بوده و مطالعه و بررسی آن برای کارفرمایان ساده‌تر می‌باشد، ممکن است برخی افراد با توجه به داشتن سوابق کاری و تحصیلی طولانی و پربار، مهارت‌های خاص و گواهینامه‌های متعدد، همچنان رزومه خود را در یک صفحه تنظیم نمایند.

در نتیجه، اینکه محتوای رزومه شما چیست و به چه میزان مرتب و منظم نوشته شده است، بسیار مهم‌تر از تعداد صفحات آن است. پس سعی کنید تمرکز خود را بر روی طراحی و نوشتار روزمه خود معطوف کنید.

در نظر داشته باشید اگر به هر دلیلی تعداد صفحات رزومه شما بیشتر از چند صفحه شد، از لحاظ اصول رزومه‌نویسی ایرادی بر آن وارد نیست ولی ممکن است به دلیل طولانی شدن زمان مطالعه رزومه یا القای حس اغراق‌آمیز بودن، تاثیر منفی در پذیرش شما داشته باشد.



این مقاله را نیز مطالعه کنید:

• چگونه یک رزومه کاری بنویسیم؟

• چگونه مصاحبه شغلی موفقی داشته باشیم؟



۲- طراحی رزومه کاری باید به چه شکل باشد؟

از نظر تعدادی از افراد فعال در این حوزه، طراحی ظاهری رزومه، اهمیت چندانی در پذیرش شما ندارد. ما کاملا با این نظریه مخالفیم. طراحی رزومه شما اولین چیزی است که در نظر کارفرما یا مسئول پذیرش رزومه، به چشم خواهد آمد. قطعا یک رزومه با طراحی زیبا، جذاب، تمیز و حرفه‌ای قابل مقایسه با یک رزومه بدون طرح و نامرتب نیست. پس سعی کنید برای ساخت رزومه خود زمان صرف کنید؛ پذیرش شما در محل کار مورد علاقه‌تان قطعا ارزش این را دارد که روزها و ساعت‌ها روی رزومه خود کار کنید.

طراحی رزومه‌های کاری می‌تواند به دو شکل گرافیکی و ساده باشد. در زیر چند نمونه از طراحی‌های انواع رزومه کاری را مشاهده می‌کنید.



۳- از چه فونتی برای نوشتن رزومه کاری استفاده کنیم؟

فونت نوشتاری رزومه از از جمله موادی است که رابطه مستقیمی با زیبایی رزومه دارد. رزومه‌ای با نوشتار فارسی و فونت انگلیسی در مقابل رزومه‌ای مرتب و منظم با فونت مناسب، چندان حرفی برای گفتن نخواهد داشت. فونت‌هایی که معمولا برای طراحی و ساخت رزومه از آن‌ها استفاده می‌شود عبارت‌اند از:

  • فونت Yekan
  • فونت Nazanin
  • فونت IRANSans
  • فونت Shabnam

تمامی فونت‌های ذکر شده، از طریق وبسایت‌های مختلف قابل دریافت می‌باشند.



۴- رزومه کاری دارای چه بخش‌هایی است؟

اصلی‌ترین بخش‌هایی که در نوشتن یک رزومه کاری باید مورد توجه قرار بگیرند، عبارت‌اند از:

  • تصویر پرسنلی
  • مشخصات فردی (نام، تاریخ تولد و...)
  • اطلاعات تماس (ایمیل، شماره تلفن و...)
  • معرفی خودتان به صورت خلاصه
  • سوابق تحصیلی
  • سوابق شغلی
  • لیست زبان‌ها
  • مهارت‌های کاری
  • مهارت‌های نرم‌افزاری
  • گواهینامه‌ها و افتخارات دریافتی


• رزومه ساز آنلاین فارسی

• رزومه ساز آنلاین انگلیسی



۵- بخش‌های مختلف رزومه را با چه ترتیبی بنویسیم؟

به طور کلی قانونی در مورد ترتیب نوشتار رزومه‌های کاری وجود ندارد ولی رعایت برخی نکات می‌تواند در نوشتن یک رزومه حرفه‌ای کمکتان کند. در رزومه‌های کاری یکسری از بخش‌ها باید به راحتی در دسترس باشند و در چند ثانیه ابتدایی مطالعه رزومه، خودی نشان دهند. بخش‌هایی مانند: مشخصات فردی، اطلاعات تماس، لیست زبان‌ها، مهارت‌ها و میزان تحصیلات.

توجه داشته باشید؛ به دلیل اینکه معمولا لیست سوابق تحصیلی طولانی‌تر از سایر بخش‌ها بوده و نیاز به تمرکز بیشتری برای مطالعه دارد، پیشنهاد ما این است که این بخش از رزومه را در صفحات میانی یا آخر رزومه قرار دهید؛ جایی که به دور از شلوغی‌های ابتدای رزومه، تمرکز کافی برای مطالعه جزئیات آن وجود داشته باشد.



۶- آیا رزومه کاری باید عکس داشته باشد؟

رزومه‌های کاری از لحاظ داشتن تصویر، به دو نوع عکس‌دار و بدون عکس تقسیم می‌شوند. پس هیچ بایدی در این زمینه وجود ندارد ولی با استناد به تجربه‌ای که در این مورد داریم، معمولا رزومه‌های عکس‌دار بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. دو نوع رزومه همراه با تصویر و بدون تصویر را در زیر مشاهده می‌کنید.




۷- نوشتن کدامیک از بخش‌های رزومه، اختیاری است؟

درج بخش‌هایی از رزومه اختیاری‌است. ولی در نظر گرفتن بعضی بخش‌ها با وجود اختیاری بودن، ممکن است تاثیر مثبتی در پذیرش رزومه‌تان داشته باشد به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که برخی از بخش‌های اختیاری را نیز در رزومه خود جای دهید. از جمله موارد اختیاری رزومه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تصویر پرسنلی (پیشنهاد درج)
  • جوایز و افتخارات (پیشنهاد درج)
  • گواهینامه‌ها (پیشنهاد درج)
  • مقالات و کتب
  • شماره شناسنامه، کد ملی و شماره پاسپورت
  • آدرس دقیق و کدپستی
  • نام پدر
  • آدرس شبکه‌های اجتماعی شخصی
  • لیست علاقه‌مندی‌ها


۸- آیا تصویر مدارک و گواهینامه‌های دریافتی خود را به رزومه کاری اضافه کنیم؟

تصویر مدارک، جوایز و گواهینامه‌ها نباید در رزومه کاری درج شوند. درج این موارد علاوه بر شلوغ کردن رزومه، تعداد صفحات رزومه را به طور قابل توجهی افزایش داده و همینطور زیبایی آن را نیز تحت تاثیر قرار خواهند داد. تصویر یا اصل مدارک در صورت نیاز، معمولا پس از پذیرش رزومه به واحد منابع انسانی شرکت یا مجموعه مربوطه ارائه می‌گردد.



نکات پایانی ولی مهم در زمینه ساخت رزومه:

علاوه بر پرسش و پاسخ بالا، مواردی هستند که رعایت آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است:

  • نگارش: انتخاب صحیح کلمات، پرهیز از غلط املایی و القای حس تواضع از مهم‌ترین مسائل مربوط به نحوه نگارش است.
  • ویراستاری: پس از تکمیل رزومه، چندین و چند بار صحت اطلاعات و نحوه نگارش آن را بررسی و در صورت نیاز ویرایش نمایید.
  • خوانایی: فواصل بین متون را در نوشتن رزومه رعایت کنید. صفحات رزومه را بی‌دلیل شلوغ نکنید.
  • واترمارک یا تبلیغات: بهتر است رزومه شما دارای پس زمینه یا تگ تبلیغاتی (آدرس سایت‌ها) نباشد.

تگ تبلیغاتی رزومه ساز آنلاین رزومه فارسی برای کاربران عادی بصورت بسیار کوچک در پایین رزومه‌ها قرار می‌گیرد. در صورت فعال کردن حساب ویژه VIP تمامی قالب‌ها بدون تگ تبلیغاتی در اختیار شما خواهند بود.

شما نیز اگر سوالی در رابطه با طراحی و ساخت رزومه دارید، برای دریافت پاسخ، آن را در قسمت دیدگاه‌های این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.


سوالات متداول:

رزومه‌های کاری معمولا بین ۱ الی ۴ صفحه هستند. بسیاری از افراد به علت نداشتن سابقه کاری طولانی یا مهارت‌های ویژه، رزومه خود را در یک صفحه تنظیم می‌کنند؛ با این حال به دلیل اینکه رزومه‌های کاری تک صفحه در بین کارجویان رایج‌تر بوده و مطالعه و بررسی آن برای کارفرمایان ساده‌تر می‌باشد، ممکن است برخی افراد با توجه به داشتن سوابق کاری و تحصیلی طولانی و پربار، مهارت‌های خاص و گواهینامه‌های متعدد، همچنان رزومه خود را در یک صفحه تنظیم نمایند.

سعی کنید برای ساخت رزومه خود زمان صرف کنید؛ پذیرش شما در محل کار مورد علاقه‌تان قطعا ارزش این را دارد که روزها و ساعت‌ها روی رزومه خود کار کنید.<br>طراحی رزومه‌های کاری می‌تواند به دو شکل گرافیکی و ساده باشد.

فونت‌هایی که معمولا برای طراحی و ساخت رزومه از آن‌ها استفاده می‌شود عبارت‌اند از:
  • فونت Yekan
  • فونت Nazanin
  • فونت IRANSans
  • فونت Shabnam

اصلی‌ترین بخش‌هایی که در نوشتن یک رزومه کاری باید مورد توجه قرار بگیرند، عبارت‌اند از:
  • تصویر پرسنلی
  • مشخصات فردی (نام، تاریخ تولد و...)
  • اطلاعات تماس (ایمیل، شماره تلفن و...)
  • معرفی خودتان به صورت خلاصه
  • سوابق تحصیلی
  • سوابق شغلی
  • لیست زبان‌ها
  • مهارت‌های کاری
  • مهارت‌های نرم‌افزاری
  • گواهینامه‌ها و افتخارات دریافتی

در رزومه‌های کاری یکسری از بخش‌ها باید به راحتی در دسترس باشند و در چند ثانیه ابتدایی مطالعه رزومه، خودی نشان دهند. بخش‌هایی مانند: مشخصات فردی، اطلاعات تماس، لیست زبان‌ها، مهارت‌ها و میزان تحصیلات.
توجه داشته باشید؛ به دلیل اینکه معمولا لیست سوابق تحصیلی طولانی‌تر از سایر بخش‌ها بوده و نیاز به تمرکز بیشتری برای مطالعه دارد، پیشنهاد ما این است که این بخش از رزومه را در صفحات میانی یا آخر رزومه قرار دهید؛ جایی که به دور از شلوغی‌های ابتدای رزومه، تمرکز کافی برای مطالعه جزئیات آن وجود داشته باشد.

رزومه‌های کاری از لحاظ داشتن تصویر، به دو نوع عکس‌دار و بدون عکس تقسیم می‌شوند. پس هیچ بایدی در این زمینه وجود ندارد ولی با استناد به تجربه‌ای که در این مورد داریم، معمولا رزومه‌های عکس‌دار بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

درج بخش‌هایی از رزومه اختیاری‌است. ولی در نظر گرفتن بعضی بخش‌ها با وجود اختیاری بودن، ممکن است تاثیر مثبتی در پذیرش رزومه‌تان داشته باشد به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که برخی از بخش‌های اختیاری را نیز در رزومه خود جای دهید. از جمله موارد اختیاری رزومه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • تصویر پرسنلی (پیشنهاد درج)
  • جوایز و افتخارات (پیشنهاد درج)
  • گواهینامه‌ها (پیشنهاد درج)
  • مقالات و کتب
  • شماره شناسنامه، کد ملی و شماره پاسپورت
  • آدرس دقیق و کدپستی
  • نام پدر
  • آدرس شبکه‌های اجتماعی شخصی
  • لیست علاقه‌مندی‌ها

تصویر مدارک، جوایز و گواهینامه‌ها نباید در رزومه کاری درج شوند. درج این موارد علاوه بر شلوغ کردن رزومه، تعداد صفحات رزومه را به طور قابل توجهی افزایش داده و همینطور زیبایی آن را نیز تحت تاثیر قرار خواهند داد. تصویر یا اصل مدارک در صورت نیاز، معمولا پس از پذیرش رزومه به واحد منابع انسانی شرکت یا مجموعه مربوطه ارائه می‌گردد.
اشتراک گذاری
۴