چگونه ضریب هوشی (IQ) خود را بالا ببریم؟
اشتراک گذاری

معیاری به نام آی کیو یا ضریب هوشی وجود دارد که برای سنجش هوش فکری افراد استفاده می‌شود. ضریب هوشی تنها عامل تعیین کننده‌ی هوش نیست، اما به عنوان یک معیار متداول برای بیان پتانسیل فکری فرد در زندگی و تشخیص ناتوانی‌های ذهنی خاص استفاده می‌شود. در این مقاله از سایت رزومه فارسی، چندین روش برای افزایش آی کیو را شرح می‌دهیم تا بتوانید با بالا بردن این توانایی در استخدام و کاریابی موفق‌تر عمل کرده و به سرعت مباحث کاری را در محیط کار، یاد بگیرید.


سطح آی کیو چیست؟

ضریب هوشی که با عنوان آی کیو شناخته می‌شود، یک روش اندازه‌گیری است که برای سنجش توانایی ذهنی فرد و مقایسه آن با همسالانش به کار می‌رود. این روش اندازه‌گیری در ابتدا توسط یک روانشناس فرانسوی به نام آلفرد بینه معرفی شد. برای سنجش آی کیو، تست‌های استانداردی در دسترس هستند که توسط روانشناسان مجرب و افرادی با تخصص در زمینه آموزش بهداشت روانی اجرا می‌شوند.


هوش چیست و انواع آن کدامند؟

هوش به طور کلی قدرت استدلال، درک روابط و شباهت‌ها، محاسبه و یادگیری سریع است. در مقابل تفکرات قدیمی در رابطه با هوش، محققان روانشناسی اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که ارزیابی قدرت ذهنی و ضریب هوش با استفاده از یک فاکتور کلی یا روش‌های ساده‌تر و الگوی یک بُعدی ممکن نیست و این مسئله ابعاد پیچیده‌تری دارد. تعریف هوش توسط برخی روانشناسان به صورت دسته‌بندی‌های ویژه‌ای توضیح داده شده است. به عنوان نمونه، دکتر گاردنر معتقد است که هوش شامل هفت بخش اصلی است:

  1. هوش موسیقی: توانایی درک، تولید و برداشت موسیقی و قدرت ارتباط با ریتم‌ها و ملودی‌ها
  2. هوش هیجانی: شناخت و مدیریت هیجانات خود و دیگران، ارتباطات اجتماعی موثر و فهم درست از عواطف
  3. هوش منطقی و ریاضی: توانایی استدلال منطقی، حل مسائل ریاضی و تجزیه و تحلیل بر پایه منطق
  4. هوش زبانی: توانایی درک و استفاده از زبان، درک معانی و تفهیم نحوه ارتباط واژگان
  5. هوش تجسمی و فضایی: تصور و تجسم اشیا، فضا و روابط بین آن‌ها
  6. هوش ارتباطی و اجتماعی: توانایی برقراری ارتباطات مؤثر با دیگران، تفهیم احساسات و نیازهای افراد دیگر و همدلی با آن‌ها
  7. هوش درونی: شناخت و درک خود و توانایی هدف‌گذاری در زندگی

عوامل موثر بر ضریب هوشی


عوامل موثر بر ضریب هوشی

تا سال‌های اخیر، باور اغلب افراد بر این بود که ضریب هوشی (IQ) به عنوان یک ویژگی ثابت و غیرقابل تغییر است. همچنین فرض می‌شد که هر فرد با یک مقدار مشخص از ضریب هوشی به دنیا می‌آید و با انجام آزمون‌های هوش می‌توان به آسانی ضریب هوشی او را تشخیص داد. اما واقعیت این است که هوش انواع مختلفی داشته و قابلیت تغییر یا بهبود دارد. در حال حاضر، پژوهشگران و متخصصان اعصاب به طور شفاف اعلام کرده‌اند که ضریب هوشی قابل افزایش است و افزایش هوش رویایی دور از دسترس نیست.

برای افزایش ضریب هوشی، باید بدانید که عوامل بسیاری تأثیرگذار هستند. ضریب هوشی قوه استدلال فرد و میزان توانایی او در حل مسائل است. به طور کلی ضریب هوشی تحت تأثیر عواملی همچون ضریب هوشی پدر و مادر، ژنتیک، محیط زندگی، نوع تربیت والدین، تغذیه و آموزش قرار دارد.

ضریب هوشی یا IQ نشان‌دهنده توانایی و استعداد ادراکی فرد است. اندازه‌گیری ضریب هوشی با استفاده از آزمون‌های استانداردی که توسط روانشناسان تأیید شده و یا توسط افرادی که مدرک آموزش در حوزه سلامت روان دارند، انجام می‌شود. این آزمون‌ها توانایی شما در حل مسائل و درک مفاهیم مختلف را می‌سنجند اما نمی‌توانند به طور کامل میزان هوش شما را تعیین کنند.


بیشتر افراد غیرحرفه‌ای اعتقاد دارند که ضریب هوشی تنها عامل موفقیت افراد است. اما روانشناسان باور دارند که ضریب هوشی تنها یک جنبه کوچک از موفقیت افراد است. آزمون‌های هوش ممکن است پیش‌بینی کننده این باشند که افراد در زمینه‌های مختلف چقدر موفق عمل خواهند کرد، اما این تنها یک بُعد از داستان است. دستاوردهای موفقیت‌آمیز و پیشرفت در مسیر توسعه شخصی به عوامل متعددی مانند تلاش، اراده، صبر، هدفمندی و حتی شانس بستگی دارد. بنابراین، درست است که ضریب هوشی اهمیت زیادی دارد، اما تنها عامل موفقیت و پیشرفت افراد نیست.


چگونه IQ را اندازه گیری کنیم؟


چگونه IQ را اندازه گیری کنیم؟

آلفرد بینه روانشناس فرانسوی با کمک پزشکی با نام تئودور سایمون، نحوه اندازه‌گیری IQ را بر اساس کار خود با دولت فرانسه رمزگشایی کرد. آن‌ها وظیفه داشتند سطوح مختلف هوش را درک کنند، مخصوصاً در کودکانی که عملکردی کمتری نسبت به سایر ​​​​کودکان داشتند. آن‌ها پس از آزمون و خطا، تست Binet-Simon را ایجاد کردند.

برای ارزیابی ضریب هوشی یک فرد، محققان ابتدا باید چندین نفر را از یک گروه سنی آزمایش کنند تا سطح هوشی متوسط ​​را برای هر گروه بیابند. محققان داده‌هایی را از هر گروه سنی جمع‌آوری می‌کنند و به دنبال کارهایی هستند که حداقل ۷۰ درصد از شرکت‌کنندگان در سن خود می‌توانند انجام دهند. این آزمایش به محققان مبنایی برای آنچه که سن ذهنی می‌نامند ارائه می‌دهد. سن ذهنی یک فرد با سطح هوش او در مقایسه با سایر افراد در همان گروه سنی تعریف می‌شود. در مرحله بعد، یک محقق به سن تقویمی آن شخص نگاه می‌کند که یک مقدار عددی بوده و سال‌های زندگی فرد را نشان می‌‎دهد.


برای محاسبه ضریب هوشی، سن ذهنی یک فرد را در نظر بگیرید، آن را بر سن تقویمی تقسیم کنید، سپس آن عدد را در 100 ضرب کنید. برای مثال، اگر فردی سن عقلی 12 دارد اما 10 سال دارد، 12 را باید بر 10 تقسیم کنید و این عدد را در 100 ضرب کنید، که منجر به ضریب هوشی 120 می‌شود.

 

محدودیت‌های تست هوش

یک مطالعه انجام شده توسط آدام همپشایر از مؤسسه مغز و ذهن نشان می‌دهد که تست‌های ضریب هوش (IQ) شاخص‌های ضعیفی از هوش هستند. در این مطالعه، آن‌ها یک تست طراحی کردند که برای ارزیابی مهارت‌های شناختی فرد در حوزه‌هایی مانند حافظه و برنامه‌ریزی بود. نتایج نشان داد که هیچ ضریب یکتایی وجود ندارد که بتواند هوش را به‌خوبی اندازه‌گیری کند. همپشایر حداقل سه عامل مهم برای پیش‌بینی هوش را شناسایی کرد که شامل: حافظه کوتاه‌مدت، استدلال و یک جزء کلامی بودند.

علاوه بر این، تست‌های IQ قادر به اندازه‌گیری جنبه‌های متغیر هوش مانند هوش هیجانی و اجتماعی نیستند. این دو عامل نیز در ارزیابی پتانسیل موفقیت فرد نقش مهمی دارند، اما در تست‌های IQ مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند. به‌طور کلی، تست‌های ضریب هوشی فقط تا حدی اندازه‌گیری می‌کنند که یک فرد چقدر در تست هوش موفق عمل می‌کند. تست‌های IQ ممکن است هوش افراد را به‌طور نادرست اندازه‌گیری کنند و مشکلاتی مانند اعتماد به نفس پایین، انتظارات غیر واقع‌بینانه و فهم ناقص از پتانسیل یک فرد را ایجاد کنند.

در نتیجه، هر انسانی هوش منحصربه‌فردی دارد ولی تست هوش می‌تواند در شناسایی نقاط قوت و ضعف خاص مفید باشد. شما باید هنگام ارزیابی نیازهای یادگیری یک فرد، چیزی فراتر از نمره IQ او را نگاه کنید. به عنوان مثال شناسایی سطح توانایی فرد در زمینه‌هایی که توسط تست‌های هوش آزمایش نشده‌اند، مانند خلاقیت و ابتکار عمل نیز ضروری است و برای به‌حداکثر رساندن پتانسیل موفقیت فرد کمک می‌کند.


Methods of increasing intelligence quotient or IQ


روش‌های افزایش ضریب هوشی یا IQ

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، ضریب هوشی ثابت نیست و شما می‌توانید با تمرین روش‌هایی که از سوی محققان و متخصصان مغز و اعصاب مطرح شده‌اند، IQ خود را افزایش دهید. هوش انسان به دو دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از: هوش سیال و هوش متبلور

هوش سیال با استدلال و هوش انتزاعی مرتبط است، مانند ضریب هوشی و هوش متبلور با توسعه مهارت‌های فکری در ارتباط است. راهکارهای زیر می‌توانند در افزایش IQ کمک کننده باشند.

  1. انجام بازی‌های ذهنی

بازی‌های ذهنی نه تنها به تقویت حافظه کمک می‌کند، بلکه مهارت‌های استدلالی و زبانی را نیز تقویت می‌کنند. بازی‌های ذهنی می‌توانند مهارت‌های استدلالی شما را بیشتر کرده و ضریب هوشی شما را افزایش دهند. مثال‌هایی از این بازی‌ها شامل سودوکو، جدول متقاطع و شطرنج است.

  1. نواختن ساز موسیقی

یادگیری نواختن یک ساز موسیقی می‌تواند ضریب هوشی شما را افزایش دهد. تحقیقات نشان داده، افرادی که سازی می‌نوازند، به میزان قابل توجهی ضریب هوشی بالاتری نسبت به سایر افراد دارند. انتخاب و یادگیری ساز مورد علاقه‌تان می‌تواند هوش شما را تقویت کرده و ضریب هوشی‌تان را افزایش دهد.

  1. یادگیری یک زبان جدید

یادگیری زبان جدید می‌تواند به افزایش ضریب هوشی شما کمک کند. یادگیری زبان در سنین پایین‌تر اثر بیشتری دارد، اما در هر سنی می‌توانید زبان جدیدی را یاد بگیرید. تحقیقات نشان داده است که یادگیری زبان جدید از طریق صحبت کردن و ارتباط کلامی در سنین ۱۸ تا ۲۴ سالگی بیشترین تأثیر را در افزایش IQ دارد.

  1. مطالعه و درس خواندن

مطالعه و درس خواندن نقش مهمی در تقویت درک و استدلال انسان دارند. مطالعه فعال و خواندن کتاب‌ها می‌تواند قوه‌ی درک و استدلال شما را تقویت کند و در نتیجه ضریب هوشی‌تان را افزایش دهد. کتاب‌ها به شما کمک می‌کنند تا به طور عمیق‌تر مسائل را درک کنید و مهارت‌های استدلالی خود را بهبود ببخشید.

  1. ورزش و فعالیت بدنی

ورزش و فعالیت بدنی نه تنها برای سلامتی جسمی، بلکه برای ضریب هوشی نیز مفید است. ورزش‌های هوازی می‌توانند ضریب هوشی شما را افزایش دهند و تمرکز و توجه‌تان را بهبود بخشند.

  1. مدیتیشن

مدیتیشن و آرامش بخشیدن به ذهن می‌تواند به افزایش ضریب هوشی شما کمک کند. مدیتیشن به شما کمک می‌کند تا استرس را کاهش دهید و خلاقیت و تمرکز خود را بهبود بخشید. انجام مدیتیشن به مدت کوتاهی مانند ۲۰ دقیقه در روز می‌تواند تأثیر مثبتی بر ضریب هوشی شما داشته باشد.

  1. خواب کافی

خواب کافی و به موقع از مهمترین عوامل برای حفظ و افزایش ضریب هوشی است. خواب کافی به مغز کمک می‌کند تا بهینه‌تر عمل کرده و ضریب هوشی را حفظ کند. سعی کنید مدت زمان مورد نیاز برای خواب که ۸ ساعت در شبانه روز است را رعایت کنید.

  1. تغذیه مناسب

 تغذیه مناسب و مصرف مواد غذایی سالم و مغذی نیز می‌تواند تأثیر بسزایی در ضریب هوشی شما داشته باشد. مطمئن شوید که برنامه غذایی‌تان شامل مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها و مواد مغذی است.

  1. برقراری ارتباط و تعامل با افراد باهوش

ایجاد ارتباط با افراد باهوش و دوست شدن با افراد خلاق و نابغه، باعث افزایش هوش و استعداد شما می‌شود. بسیاری از افراد عادی، از طریق تعامل با افراد دانشمند و پر ایده، توانایی‌های ایده‌پردازی و IQ بالا را بدست می‌آورند. انگیزه‌ی ناشی از کنجکاوی درباره هوش، باعث یادگیری مطالب جدید و افزایش IQ می‌شود. برای به دست آوردن مهارت‌های تفکر سریع، مغز نیازمند یادگیری روش‌های صحیح است.


تقویت IQ


افراد باهوش واقعاً بر روی افزایش IQ تأثیرگذارند. این افراد می‌توانند به ما یاد بدهند که چگونه فکر کردن و بهره‌برداری از قدرت مغز را فرا بگیریم. برای آنان، هر موضوعی چالش‌برانگیز است و مغزشان را مشغول می‌کند. برقراری ارتباط با افرادی که IQ بالا دارند، مغز را به بهترین شکل ممکن به کار می‌اندازد و نحوه استفاده از قدرت آن را نشان می‌دهد.


سخن آخر

‌در نهایت، باید توجه داشت که ضریب هوشی یک شاخص نسبی است و بر اساس مجموعه‌ای از تست‌ها و آزمون‌ها تعیین می‌شود. این راهکارها می‌توانند به بهبود و تقویت عمومی هوش شما کمک کنند، اما به تنهایی نمی‌تواند ضریب هوشی را به طور قطعی افزایش دهند. همچنین، هر فرد ممکن است بازدهی متفاوتی را در بکارگیری این راهکارها داشته باشد.

اگر می‌خواهید استخدام شوید و یا در شرکتی که مشغول به کار هستید، ضریب هوشی‌تان را اثبات کنید، می‎توانید از راهکارهای گفته شده استفاده کنید. برخی از شرکت‌ها یا ارگان‌ها آزمون‌هایی را قبل از پذیرش نیروهای کاری برگزار می‌کنند و توانایی‌های فکری، شخصی و روحیه افراد را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. شما از طریق وبسایت رزومه فارسی می‌توانید تمامی اطلاعات لازم را از نوشتن رزومه تا بالا بردن مهارت‌ها یا هر نکته مهم درباره کار و استخدام، کسب کنید.

اشتراک گذاری