مهندسی سخت افزار؛ معرفی، بازار کار و فرصت‌های شغلی
اشتراک گذاری

مهندس سخت افزار: سخت افزار چیست؟

شاید بهتر باشد قبل از آنکه به تشریح شغل مهندسی سخت‌افزار بپردازیم، ابتدا خود سخت‌افزار را بشناسیم تا بهتر بتوانیم به جزییات این شغل وارد شده و با وظایف آن آشنا شویم.

یک کامپیوتر قبل از آنکه خدمات نرم‌افزاری را به ما ارائه دهد، یک ماشین است که متشکل از قطعات الکترونیکی است. این قطعات کاملا قابل رویت هستند و هر یک وظایف خاصی را بر عهده دارند تا بتوانند به درستی خدمات نرم‌افزاری را مدیریت کنند.

به طور کلی سخت‌افزار کامپیوتر شامل تجهیزاتی مانند:

  • مانیتور
  • کیبورد
  • ماوس
  • کیس
  • مادربرد
  • کارت گرافیک
  • رم
  • CPU
  • روتر
  • اسکنر
  • چاپگر
  • و ...

می‌باشد، که هر یک امکاناتی را فراهم می‌کنند تا نرم‌افزارها به درستی وظایف خود را انجام دهند.


مهندس سخت افزار کیست؟

اکنون که با قطعات سخت‌افزاری کامپیوتر آشنا شدیم، بهتر می‌توانیم مهندس سخت‌افزار را بشناسیم. او کسی است که به طراحی، تحقیق، توسعه، آزمایش و در نهایت تعمیر این قطعات می‌پردازد. یک کارشناس سخت‌افزار باید با جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا در حیطه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آشنایی داشته باشد تا کنترل قطعات نامبرده را مطابق با آخرین متدها در دست بگیرد. در ادامه با وظایف، شخصیت و حوزه کاری این شغل بیشتر آشنا می‌شویم که می‌تواند، برای راهنمایی و ورود به این حرفه مناسب باشد.


تحصیلات کارشناس سخت‌افزار

برای ورود به این حرفه نیاز به مدرک دانشگاهی حداقل کارشناسی می‌باشد و دانشجویان فارغ التحصیل رشته‌های زیر می‌توانند در این حوزه شغلی فعالیت کنند:

  • مهندسی کامپیوتر گرایش سخت‌افزار
  • مهندسی فناوری اطلاعات

این رشته‌ها در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز مورد پذیرش دانشگاه‌های سراسری، آزاد و علمی – کابردی هستند و می‌توانند شرایط را برای ورود به بازار کار فراهم ‌کنند.


حوزه دانش مهندس سخت‌افزار


حوزه دانش مهندس سخت‌افزار

حوزه دانش کارشناس سخت‌افزار متعدد و گسترده است. یعنی باید به دروسی مثل ریاضیات، فیزیک، زبان انگلیسی، مکانیک، مخابرات، رایانه و الکترونیک و همچنین مهندسی نرم‌افزار علاقه داشته باشد و بتواند در موارد نامبرده دانش لازم را کسب کند.


مهارت‌ها و توانمندی‌های مهندس سخت‌افزار


قوه تجزیه و تحلیل

یکی از مهارت‌های مهندس سخت‌افزار طراحی و کنترل قطعات کامپیوتری است، بنابراین باید بتواند نیروی تجزیه و تحلیل بالایی داشته باشد تا اجزای مربوطه را با الگوریتم صحیح در جهت افزایش کارکرد و یا رفع نواقص تحلیل کند.


خلاقیت بالا

کارشناس سخت‌افزار می‌بایست نیروی ابتکار و خلاقیت بالایی داشته باشد. در واقع انگیزه و اشتیاق زیادی برای طراحی‌ جدید داشته باشد تا بتواند یک سری قطعات موثر و کارآمد را طراحی و آزمایش کند یا اینکه عیب و نقص‌های موجود در سایر قطعات قبلی را برطرف کند.


تفکر انتقادی و مهارت حل مساله

این حرفه تقریبا پیچیده است، کارشناس سخت‌افزار با قطعاتی مواجه می‌شود که هر کدام یک وظیفه، یک کارکرد و نوع کاربرد مخصوص به خود را دارند و باید بر طبق عملکرد هر یک طراحی و الگوریتم ویژه تعریف شود؛ بنابراین نیاز است که تفکر انتقادی قوی و موثر داشته باشد تا بتواند عیب و ایردات را با استدلال‌ و مهارت حل مساله برطرف کند.


مهارت کار تیمی و ارتباط موثر

فعالیت‌های حرفه‌های مهندسی معمولا تیمی و گروهی انجام می‌شوند؛ چرا که هر کدام از اعضای تیم در زمینه‌ای بخصوص تخصص دارند و نیاز است که از گرد هم آمدن این تخصص‌ها به یک هدف مشخص و کاربردی دست پیدا کنند؛ بنابراین مهندس سخت افزار باید روحیه جمعی داشته و با فعالیت تیمی، گروه را به هدف مورد نظر نزدیک‌تر کند.


همیشه در حال یادگیری

او باید نسبت به مطالعه و یادگیری مشتاق باشد، زیرا تکنولوژی روز دنیا آنقدر در حال پیشرفت است که نمی‌توان سخت‌افزارهای مدرن سال آینده را به درستی پیش‌بینی کرد. بنابراین نیاز است که همیشه در حال مطالعه باشد، یادگیری خود را در حوزه‌های مرتبط بالا ببرد و حتی در مورد شغل مهندسی نرم‌افزار و پیشرفت‌های مربوطه اطلاعات کسب کند؛ این موضوع در طراحی مدارهای داخلی و الگوریتم‌های مرتبط بسیار موثر است.


وظایف مهندس سخت‌افزار


وظایف مهندس سخت‌افزار

با شناخت نسبی نسبت به مهارت‌ها و حوزه تحصیلی این فرد بهتر است که اکنون با وظایف کارشناس سخت‌افزار آشنا شویم.


طراحی یک سخت‌افزار جدید و کاربردی

از وظایف مهم یک مهندس سخت‌افزار، طراحی است. این طراحی باید با هدف بهبودی و برطرف کردن نقص مدل‌های قبلی باشد که با بهینه کردن و بالا آوردن ظرفیت دستگاه همراه است. این وظیفه برای مهندسینی که در شرکت‌های تحقیقاتی و توسعه قطعات سخت‌افزاری فعالیت دارند، بیشتر مطرح است و معمولا افراد با تحصیلات تکمیلی مورد پذیرش این شرکت‌ها قرار می‌گیرند.


آزمایش انواع مدل‌های سخت‌افزاری

بعد از طراحی مدل‌های سخت‌افزاری، نیاز است که این مدل‌ها مورد آزمایش قرار بگیرند. این یکی از مهم‌ترین وظایف شغل مهندس سخت‌افزار است که باید با دقت و تحلیل بالا انجام شود. معمولا شرکت‌هایی که کار تولیدات تجهیزات کامپیوتری را بر عهده دارند، نیاز مبرم به مهندسین سخت‌افزار خواهند داشت.


آپدیت کردن تجهیزات

همانطور که در بخش مهارت‌های کارشناس سخت‌افزاری گفته شد، یک مهندس سخت افزار نیاز است که خود را با تکنولوژی و تمامی موضوعات پیرامون این حرفه همراه کند و مطالعات روزانه و مشخص داشته باشد تا بتواند تمامی تجهیزات را برای کار با نرم‌افزارهای جدید آپدیت کند.


تعمیر قطعات سخت‌افزاری کامپیوتر

تعمیر، یکی از وظایف مهندس سخت‌افزار است که نه تنها به اندازه بقیه وظایف این شغل مهم است بلکه در بسیاری از مواقع رکن مهم و اساسی برای حفظ ارزشمندی قطعات سخت افزاری است.


شخصیت مهندس سخت‌افزار

هر حرفه‌ای نیازمند یک شخصیت منحصر به فرد است.

مهندس سخت‌افزار باید فردی پیگیر و کنجکاو باشد چون این شغل با طراحی و آزمایش همراه است. اگر یکی از طراحی‌ها با شکست مواجه شود، باید روحیه قوی و کنجکاو جهت پیگیری مصرانه داشته باشد تا با انجام آزمایشات متعدد و پی در پی به روش حل مسئله دست یابد. علاوه بر این، این حرفه، روحیه کار تیمی بالا می‌خواهد؛ کسی که بتواند با اعتماد به نفس بالا با سایر مهندسین کار کند و در صورت اشتباه، جسارت کافی برای پذیرش خطای خود را داشته باشد و آن را با اراده قوی حل کند.


آینده شغلی مهندس سخت‌افزار

حیطه فعالیت مهندس‌ سخت‌افزار معمولا در حوزه طراحی، ساخت، آزمایش و همچنین تعمیر انواع قطعات مرتبط با کامپیوترهاست. این افراد معمولا در شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی شروع به فعالیت می‌کنند؛ شرکت‌هایی که در زمینه ساخت و طراحی انواع قطعات روز دنیا پیش قدم هستند. همچنین سازمان‌های تحقیقاتی در حوزه‌های گوناگون علمی در جهت مطالعه و به‌روزرسانی قطعات کامپیوتری شرایط خوبی را برای فارغ التحصیلان این حرفه فراهم می‌کند. البته این موضوع بیشتر در کشورهای توسعه یافته اروپایی و آمریکایی میسر می‌باشد که برای مهندسین سخت‌افزار، بازار کار ویژه و مستقل فراهم آورده‌اند. اما در کشورهای در حال توسعه مثل ایران به دلیل عدم حمایت و نبود بازار شغلی، بیشتر این افراد به شغل‌های غیر مرتبط یا خرید و فروش و تعمیرات قطعات کامپیوتری مشغول می‌شوند.

بهترین کشورها برای استخدام شغل مهندسی نرم‌افزار کشورهای آمریکایی می‌باشند که طبق برآوردهای به عمل آمده، رشد شغلی خوبی داشته‌اند و می‌توانند پیشرفت‌های شغلی بیشتری را تجربه کنند.


درآمد مهندس سخت‌افزار


درآمد مهندس سخت‌افزار

درآمد مهندس سخت افزار در کشورهای مختلف متفاوت است. همان طور که در بخش آینده شغلی این حرفه گفته شد، معمولا در کشورهای اروپایی و آمریکایی، بها و ارزش بیشتری به این حرفه می‌دهند؛ چرا که جایگاه یک حرفه تخصصی در جامعه‌ای پیشرفته و مدرن کاملا مشخص است؛ به همین جهت بر اساس رده‌بندی شغلی، درآمدهای متفاوتی هم برای متخصصان این حوزه در نظر گرفته می‌شود.

اما در ایران اینگونه نیست و برای شغل مهندسی سخت افزار جایگاه درست و مشخصی تعریف نشده است و معمولا دانشجویان این رشته بعد از فارغ‌التحصیلی وارد مشاغل پیرامونی و یا حتی بی‌ارتباط با تحصیلات خود می‌شوند.

اما در نهایت درآمد این شغل متناسب با میزان دانش و تجربه فرد متفاوت است.


برخی از سِمت‌های کاری مهندسی سخت‌افزار عبارت‌اند از:

  • کارشناس پشتیبانی
  • کارشناس فنی
  • سرپرست سخت‌افزار
  • کارشناس سخت‌افزار
  • مدیر فنی

علاقه‌مندان به این حرفه، می‌توانند در شرکت‌های مرتبط با توسعه و تحقیقات علمی یا شرکت‌هایی که اقدام به تولید قطعات کامپیوتری می‌کنند، در سِمت‌های ذکر شده با توجه به میزان مهارت و دانش خود مشغول به کار شوند.


سخن پایانی

این مقاله در جهت آشنایی بیشتر شما همراهان گرامی سایت رزومه فارسی با شغل مهندسی سخت‌افزار تهیه و تنظیم شده است.

امیدواریم با مطالعه این مقاله و آشنایی هر چه بهتر با جزئیات و مهارت‌های لازم برای این رشته، بتوانید تصمیم بهتری در انتخاب این شغل داشته باشید.

برای مطالعه نحوه نوشتن رزومه مهندس سخت افزار به همراه نمونه رزومه فارسی و همچنین دانلود نمونه رزومه مهندس سخت افزار (کد 948) به فروشگاه سایت مراجعه کنید.
اشتراک گذاری