برنامه‌نویسی؛ معرفی، بازار کار و فرصت‌های شغلی
اشتراک گذاری

شغل برنامه‌ نویسی بدون شک از پردرآمدترین مشاغلی است که می‌توان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از آن نام برد. در سال‌های اخیر به خصوص با فشار اقتصادی که هر روز بیشتر هم می‌شود، توصیه‌ها پیرامون انتخاب شغل پربازده و کاربردی بیشتر از قبل شده است.

بسیاری از والدین و خودِ دانش‌آموزان به هنگام انتخاب رشته به سراغ رشته‌های آینده‌دار با درآمد عالی می‌روند که این موضوع اتفاق بدی نیست، منتهی باید از جزییات پیرامون رشته‌های انتخابی یا به طور کلی مشاغلی که در لیست انتخاب‌مان هستند، اطلاعات کافی داشته باشیم تا بتوانیم ادامه مسیر را با هدفی منسجم‌تر دنبال کنیم.

اگر شما به عنوان فردی که به شغل برنامه‌نویسی علاقه‌مند هستید، دوست دارید اطلاعات مفید کسب کنید، بد نیست در ادامه این مقاله با ما همراه باشید و آشنایی بیشتری با شغل برنامه‌نویسی کسب کنید.

  • برنامه نویسی چیست؟
  • شغل برنامه نویس چه شغلی است؟
  • آینده شغلی برنامه نویس چه می‌شود؟
  • درآمد ماهانه و سالانه برنامه نویس چقدر است؟
  • آیا باید حتما از طریق دانشگاه اقدام به انتخاب شغل برنامه نویسی کنیم یا میان‌برهای دیگری هم هستند؟

این‌ها مواردی هستند که در طول مقاله بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم.


شغل برنامه‌نویس: برنامه‌نویسی چیست؟

برنامه نویسی یکی از بهترین راه حل‌های ممکن جهت برطرف شدن مشکلات نرم‌افزاری به کمک رایانه است. شاید بهتر باشد این جمله را با ذکر یک مثال ساده توضیح دهیم:

مثلا شما به عنوان یک فردی که مدت‌های طولانی برای چکاب نزد پزشکی متخصص مراجعه می‌کنید؛ دیگر نیاز به بردن مدارک کاغذی ندارید؛ پزشک به مانند گذشته اطلاعات شما را در یک پوشه کاغذی نگهداری نمی‌کند، بلکه این اطلاعات به کمک یک کد رهگیری در بایگانی اتوماسیون اداری کلینیک نگهداری می‌شود. وقتی شما به کلینیک مربوطه مراجعه می‌کنید، دیگر نیازی به اتلاف وقت و پیدا کردن پرونده نیست و صرفا با داشتن کد رهگیری، تمامی اطلاعات شخصی و پزشکی شما بازیابی شده و پزشک با تاریخچه مختصری که از شما دارد، شما را برای سلامتی و تندرستی بیشتر راهنمایی می‌کند.

برنامه نویسی که با نام‌های دیگری چون برنامه نویس رایانه، مهندس نرم‌افزار و یا کدنویس معرفی می‌شود، در واقع ارائه دهنده راه حل مناسب برای حل مسائل مختلف است. راه حل به کمک برنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی است که به کامپیوتر داده می‌شود و خروجی کار می‌تواند یک اپلیکیشن، نرم افزار و یا یک وبسایت باشد. این برنامه‌ها قادرند، بسیاری از مشکلاتی که تا قبل از این، سخت و طاقت فرسا بودند را آسان سازند.


برنامه نویس کیست؟

برنامه نویس باید دانش کامپیوتری بالایی داشته باشد تا با علم به زبان کامپیوتر، برنامه‌های کاربردی را بنویسید.

برنامه نویس این توانایی را دارد که از قابلیت و توانایی‌های زبان‌ها و نرم‌افزارهای کامپیوتری استفاده کرده و انواع اپلیکیشن‌ها، سایت‌های تجاری و آموزشی، محیط‌های توسعه و... را بدون وجود خطا، پیاده‌سازی کند.

اما خود شغل برنامه نویس شامل دسته‌بندی‌های متعددی می‌شود که هر کدام در حوزه مربوطه برنامه‌های بخصوصی را طراحی می‌کنند که در جهت رشد اقتصادی و تجارت بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌ها نقش مهمی دارند.


شاخه‌های مختلف شغل برنامه نویس


شاخه‌های مختلف شغل برنامه نویس

با توجه به دنیای پیشرفته کنونی که هر روز یک وسیله و یا یک نرم‌افزار برای آسایش و راحتی انسان امروزی طراحی و اجرا می‌شود، این موضوع بسیار مهم است که بدانیم همگی این پیشرفت‌ها‌ در سایه برنامه نویسی پیش می‌روندِ اما همین برنامه نویسی گرایشات گوناگونی دارد و برنامه‌نویسان مطابق علاقه و دانش خود به سمت یکی از آن‌ها جذب می‌شوند. برخی از این گرایشات عبارت‌اند از:

  • برنامه نویسی سیستمی
  • برنامه نویسی اپلیکشین
  • برنامه نویسی بازی
  • برنامه نویسی موبایل
  • برنامه نویسی وب
  • و...

برنامه نویس اپلیکشین

شاید نیاز به توضیحات جزیی‌تر پیرامون گرایش نامبرده نباشد. همگی ما در طول روز با انواع اپلیکیشن‌های مختلف مثل اپلیکیشن یادگیری زبان، نوبت دهی، رزرو هتل و... سر و کار داریم که همگی از طریق شغل برنامه نویس به این مرحله رسیده‌اند.


برنامه نویس سیستمی

برنامه نویسان سیستمی که کمی متفاوت‌تر از سایر برنامه نویس‌های نامبرده هستند، بیشتر با بخش سخت‌افزار سر و کار دارند یعنی با دادن برنامه‌های مرتبط به سخت‌افزار، سعی در ایجاد سیستمی مانند سیستم عامل (ویندوز و...) دارند که باید روی رایانه نصب شود تا بتواند تمهیدات و اختیاراتی مثل وبگردی، ویرایش عکس، ضبط صدا و غیره را در اختیار کاربر نهایی قرار دهد.


برنامه نویسان بازی و موبایل

برنامه نویسان بازی و موبایل که یکی از علاقه‌مندی‌های بسیار زیاد کودکان، نوجوانان و البته بزرگسالان است همگی به کمک شغل برنامه نویس طراحی و اجرا می‌شوند. بسیاری از کمپانی‌های مطرح دنیا به این شغل بسیار پر و بال می‌دهند چرا که سود اقتصادی زیادی در تهیه انواع برنامه‌ها و بازی‌های پیشرفته با تکنولوژی‌های پیچیده وجود دارد که روز به روز به طرفداران آن‌ها نیز اضافه می‌شود.


برنامه نویس وب

برنامه نویسی وب همان طراحی انواع وبسایت‌هایی است که ما از طریق آن‌ها اطلاعات مختلفی در حوزه‌های گوناگون کسب می‌کنیم. این نوع طراحی هم از زیر شاخه‌های شغل برنامه نویسی است که شاید از پرکاربردترین گرایشات این حرفه باشد و اتفاقات و پیشرفت‌های روزافزون زیادی را در هر زمان پشت سر گذاشته است.


شغل برنامه نویس و نیازمندی‌های شخصیتی این حرفه


شغل برنامه نویس و نیازمندی‌های شخصیتی این حرفه

اینکه برای گزینش شغل برنامه نویس باید چه روحیه یا شخصیتی داشته باشیم در واقع یک سوال لازم جهت انتخاب این شغل است. هر حرفه‌ای برای انتخاب درست و آینده‌دار باید با روحیات فرد همخوانی داشته باشد.

فرد برنامه نویس باید یک فرد کاملا فعال و کنجکاو باشد. کنجکاو از این بابت که هر روز به دنبال کسب دانش در این حوزه باشد. تکنولوژی که از ابتدای قرن بیست و یکم شروع به رشد کرده است در تمامی مراحل و جوانب مختلف با ابتدای آن قابل مقایسه نیست. یعنی با گذشت بیست و دو سال از این قرن که چندان زیاد هم نیست، شاهد گسترش غیرقابل پیش‌بینی فناوری اطلاعات بوده‌ایم که روز به روز بر میزان آن افزوده می‌شود.

پس شغل برنامه نویس ساده نیست، همیشه به دنبال یادگیری، کسب اطلاعات و دانش نه تنها در حوزه نرم‌افزاری خود، بلکه اطلاعات در سایر حوزه‌های گوناگون روانشناسی، ریاضی، فیزیک، اقتصاد و غیره را هم باید افزایش داد. مثلا اگر شما مسئول ساخت یک وب سایت در حوزه ارز دیجیتال باشید، قاعدتا باید از اقتصاد و بازدهی این نوع پول اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید آن‌ها را در کدهای اعمال شده پیاده کنید.

شما نمی‌توانید تنها در محیط کامپیوتر و وب بچرخید، بدون آنکه از جامعه پیرامون خود اطلاعی نداشته باشید. اگر طراح و برنامه نویس یک بازی هستید، باید از نیاز نوجوانان و کودکان امروزی بیشتر از خودشان اطلاع داشته باشید.

علاوه بر روحیه کنجکای، باید به اعصاب خود مسلط بوده و قدرت مدیریت بالایی داشته باشید. برای برنامه نویسی بارها و بارها ممکن است با شکست مواجه شوید و یا درگیر مشکلاتی شوید که گاهی حل شدن آن‌ها نیاز به زمان زیادی دارد.


تحصیلات مورد نیاز برای شغل برنامه نویس

اگر تا اینجا همچنان علاقه به ادامه دادن شغل برنامه نویسی هستید، پس باید به فکر کسب دانش و مهارت لازم باشید. برای بدست آوردن دانش در حوزه برنامه نویسی بهترین حالت رفتن به دانشگاه و یادگیری است که فارغ التحصیلان رشته‌هایی مثل:

  • علوم کامپیوتری
  • مهندسی نرم‌افزار
  • مهندسی فناوری اطلاعات

می‌توانند در حوزه برنامه نویسی فعالیت‌های موثری انجام دهند. اما قبل از ورود به دانشگاه می‌توانید در دوران دبیرستان رشته ریاضی را انتخاب کرده و یا در فنی و حرفه‌ای رشته کامپیوتر را برگزینید.


آینده شغل برنامه نویس

در طول مقاله بارها به نیازهای بازار و کمپانی‌های مطرح دنیا اشاره کردیم، در کنار این موارد حتی در ساده‌ترین شکل ممکن بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی برای راه‌اندازی وبسایت، اپلیکیشن و دیگر موارد مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات، نیازمند شغل برنامه نویس هستند.

پس آینده شغلی بسیار پربار و درخشانی خواهد داشت. اما این آینده درخشان فقط منوط به گرفتن مدرک نیست. شرکت‌های متعددی به رزومه فرد دقت زیادی دارند یعنی در کنار کسب دانش، میزان مهارت و تجربه شما بسیار راهگشا خواهد بود.

آشنایی و تسلط به یکی از زبان‌های کامپیوتری زیر مثل:

  • جاوا
  • جاوا اسکریپت
  • پایتون
  • سی پلاس پلاس
  • سی شارپ
  • پی‌اچ‌پی
  • و...

از دیگر نکات مهم برای داشتن حقوق بالا و آینده روشن برای این حرفه است.


سخن پایانی

شغل برنامه نویسی از مشاغل جدید قرن حاضر است که شکی در پیشرفت و آینده روشن آن نیست. اما آنچه که موجب موفقیت و حقوق بالای یک برنامه نویس می‌شود، دلایل مختلفی است که در کنار داشتن مدرک دانشگاهی یا مدرک مرتبط با برنامه نویسی، دانش به‌روز و مهارت بالای برنامه نویس است که تضمین کننده آینده او در سال‌های آتی خواهد بود.

زندگی انسان قرن بیست و یکم در دستان نرم‌افزارهای مدرنی است که برنامه آن‌ها را برنامه‌ نویسان می‌نویسند.

برای مطالعه آشنایی با شغل برنامه‌نویسی و همچنین دانلود نمونه رزومه برنامه نویس و توسعه دهنده (کد 940) به فروشگاه سایت مراجعه کنید.
اشتراک گذاری